Maersk laat dertien nieuwe containerschepen bouwen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Begin dit jaar nam Maersk met de ‘Maastricht Maersk’ van 20.568 teu zijn elfde en laatste Triple E-schip van de tweede generatie in ontvangst. CEO Søren Skou zei in november vorig jaar bij een presentatie van financiële resultaten dat de vloot groot genoeg was en dat er niet nog grotere schepen nodig zouden zijn.

De Deen houdt woord dat Maersk zelf geen nieuwe schepen zal bestellen. De dertien schepen van 2.200 teu die tussen oktober 2020 en juni 2021 de vloot van Maersk zullen vervoegen, worden in langetermijncharter genomen van scheepseigenaars die zelf voor de financiering zorgen. Ze worden wel speciaal op vraag van Maersk gebouwd.

Toelichting

“Onze vloot telt momenteel zo’n 250 schepen met een capaciteit van minder dan 3.000 teu”, zegt de rederij in een toelichting. “Daar zitten twintig schepen bij die al zo’n twintig jaar in de vaart zijn, en dus aan vervanging toe zijn. Volgens de Deense carrier worden de dertien nieuwe schepen van 2.200 teu speciaal gebouwd voor een aantal intra-Aziatische diensten van de dochterrederij Sealand. Maersk stelt dat de nieuwbouwschepen tot een bepaald type behoren, dat momenteel niet beschikbaar is op de chartermarkt.

Drie Aziatische scheepswerven delen de opdracht voor de bouw van de nieuwe feederschepen. De Japanse groep Imabari zal vijf eenheden leveren. De andere acht exemplaren zullen van Chinese makelij zijn. Die bestelling wordt gedeeld door Jiangnan Changxing Shipyard (5) en Zhoushan Changhong International Shipyard (3).

Stefan Verberckmoes