Groei in trade tussen Far East en Europa stelt zwaar teleur

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Het totale containerverkeer vanuit de Far East naar Europa in 2018 bedroeg volgens het Japan Maritime Center (JMC), dat zich op cijfers van Container Trades Statistics (CTS) baseert, ruim 16,2 miljoen teu. Hoewel dat een nieuw recordvolume is, bleef de volumegroei vorig jaar beperkt tot 2,2%. Voor de containerrederijen die continu megamaxschepen in de vaart blijven brengen op deze route, is de groei teleurstellend.

In de omgekeerde richting is de containertrafiek met 2,3% gedaald. Er vertrokken vorig jaar in Europa 7,71 miljoen teu met lading naar het Verre Oosten. De eastbound volumes zijn dus minder dan half zo groot als het westbound verkeer wanneer men alleen gevulde containers telt en het leeg repositioneren van laadkosten buiten beschouwing laat.

Exportmotor

China blijft de grootste Aziatische exportmotor. Het land voerde 11,56 miljoen teu uit naar Europa, wat betekent dat de Chinese volumes goed zijn voor maar liefst 71,4% van alle lading op het vaargebied. Op een grote afstand volgt Zuid-Korea met 1,12 miljoen teu export naar Europa. De Zuid-Koreaanse export naar Europa steeg vorig jaar met 3,2%.

De grootste groei was er bij de Japanse export naar Europa, waarvan de volumes echter beperkt blijven tot 465.132 teu (+9%). Taiwan zag als enige land in de Far East de export naar Europa lichtjes krimpen naar 384.000 teu (-0,1%).

Aanlopen in Zuidoost-Aziatische hubs als Singapore, Tanjung Pelepas of Port Kelang worden voor de carriers alsmaar interessanter omdat de volumes daar sterker stijgen. De export van Thailand naar Europa bedroeg vorig jaar 541.700 teu (+3,6%) en Vietnam deed het nog beter met een groei van 6,4% naar 746.200 teu. In Indonesië bleef de volumegroei richting Europa beperkt tot 1,3% naar 405.000 teu.

Andere routes

De tegenvallende groei van het westbound ladingaanbod verplicht rederijen om voor hun megamaxschepen andere routes op te zoeken. De Ocean Alliance start in april met de vervanging van schepen van 9.500 tot 13.800 teu in de MEA5 Service tussen het Verre en het Midden-Oosten door grotere tonnage tot 19.300 teu. Deze containerreuzen zullen in de Arabische Golf achtereenvolgens Jebel Ali (Dubai), Mina Khalifa in Abu Dhabi (foto) en Dammam aanlopen.

Ondanks het feit dat megamaxschepen naar het Midden-Oosten worden afgeleid, start de Ocean Alliance toch nog een zevende dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Europa omdat er veel nieuwbouwschepen in de vaart komen. De 2M-partners Maersk en MSC zullen hun capaciteit op dat vaargebied wel met 6.000 teu per week verminderen door onder andere elf megamaxschepen van 19.224 tot 19.462 teu door te schuiven naar een dienst tussen de Far East en Zuid-Europa.

Stefan Verberckmoes