ICS geeft België opnieuw goed rapport

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

De International Chamber of Shipping heeft de jongste editie van zijn ‘Flag State Performance Table’ klaar. Daarin wordt nagegaan in welke mate vlaggenstaten de internationale regelgeving naleven.  In totaal worden daarbij achttien parameters gebruikt.

Peter Hinchliffe, secretaris-generaal van de scheepvaartorganisatie, is best te spreken over de resultaten. “De allergrootste vlaggenstaten, zoals de Bahamas, Liberia en de Marshall Eilanden, maar ook Hongkong, Singapore, Cyprus en Griekenland, blijven op een zeer hoog niveau presteren, net als alle andere grote Europese en Aziatische vlaggen”, zegt hij.

Van de negentien grootste scheepsregisters, die samen meer dan 85% van de vloot vertegenwoordigen, is er niet één die meer dan drie “potentiële indicatoren van negatieve performantie” achter zijn naam krijgt. ‘Potentieel’, want dat een land een IMO-conventie niet heeft geratificeerd, betekent niet noodzakelijk dat de betrokken regels niet in de praktijk worden toegepast, geeft ICS als voorbeeld. Panama is het meest in het oog springende voorbeeld van zo’n groot register met drie rode vlaggen.

Een aantal kleine vlaggen – Tanzania (met tien rode knipperlichten), Mongolië, Cambodja, Sierra Leone e.a. – hebben werk aan de winkel. “ICS blijft er op wijzen dat reders er beter aan doen goed na te denken alvorens die vlaggen te gebruiken.” De slechtste leerling in de klas is de Democratische Republiek Congo, dat maar voor vijf op achttien punten een groen vlagje krijgt.

België

België scoort 17 op 18. Het enige minpunt is dat ons land als vlaggenstaat niet op de ‘white list’ van het Tokyo Memorandum of Understanding voor port state control staat.

Dat heeft te maken met een detentie die intussen al enkele jaren geleden plaatsvond, legt Peter Verstuyft, afgevaardigd bestuurder van de Belgische Redersvereniging, uit. “Sindsdien hebben we al verschillende jaren geen problemen meer gehad of geen opmerkingen gekregen. Maar omdat te weinig schepen onder Belgische vlag in die regio actief zijn, raakten we tot dusver niet aan het vereiste aantal inspecties om weer op white list opgenomen te worden. Dat zou binnen enkele maanden wel weer het geval moeten zijn.”

In het volgende ICS-rapport zou België dus een ‘clean sheet’ moeten halen.