DB Schenker en Maersk sluiten strategisch akkoord

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Deense carrier pakt al langer uit met zijn plannen om ‘properder’ te gaan varen. Dat kan onder andere door slow steaming, grotere schepen in te zetten (met dus minder emissies per vervoerde container) en het retrofitten van schepen om hun bunkerverbruik te doen verminderen.

Het is de eerste keer dat een grote expediteur nu een contract met een carrier sluit om mee te werken aan de reductie van de uitstoot van CO2. De samenwerking geldt voor een periode van zes jaar. DB Schenker Logistics heeft de toezegging gedaan om meer lading bij Maersk Line te boeken.

Mijlpaal

Maersk Line heeft van zijn kant beloofd om de uitstoot per vervoerde container (van DB Schenker) tegen 2020 met een vijfde te verlagen ten opzichte van 2014. Karl-Friedrich Rausch, Chief Sustainability Officer van Deutsche Bahn AG, noemt het akkoord een mijlpaal omdat voor het eerst afspraken over duurzaamheid worden opgenomen in de zakelijke relatie tussen een logistieke dienstverlener en een rederij.

Eén van de redenen waarom DB Schenker de Deense carrier als ‘geprivilegieerde partner’ kiest is het feit dat Maersk Line de uitstoot van elke vervoerde container kan berekenen. Vincent Clerc, Chief Trade & Marketing Officer van Maersk, wil dat duurzaamheid steeds meer een onderdeel wordt van de onderhandelingen tussen verladers en carriers.