VIL lanceert roro-concept voor binnenvaart als alternatief voor weg

Met het project ‘Trailer on Barge’ onderzoekt het VIL of vervoer van volle of lege trailers met de binnenvaart een oplossing biedt voor het chauffeurstekort en de congestie op de wegen. Het moet de synergie tussen wegvervoer en binnenvaart vergroten.

Uitgangspunt van het VIL bij het opstarten van het project was het feit dat door het chauffeurstekort en de congestie op de wegen transportopdrachten via wegvervoer steeds meer tijd in beslag nemen. Met het project ‘Trailer on Barge’  mikt het op een innovatieve oplossing voor congestiegevoelige regio’s waar volle of lege trailers over relatief korte afstand kunnen worden geshutteld via een roro-concept.

Stukgoed

Volgens het VIL bestaan er voor gewoon stukgoed momenteel weinig of geen efficiënte binnenvaartoplossingen, in tegenstelling tot bulk, bouwmaterialen en containers. Als deze lading via de binnenvaart zou vervoerd worden, is overladen noodzakelijk. Maar dat zorgt voor extra handling, risico op schade en een meerkost voor infrastructuur, materiaal en personeel, met als gevolg een negatieve businesscase. Het herpositioneren van lege trailers zou bovendien voor extra kilometers op de weg zorgen.

Trailer on Barge

Met het project ‘Trailer on Barge’ wil het VIL de synergie tussen de binnenvaart en het wegvervoer vergroten. Het mikt met het concept op de assen tussen steden als Genk, Hasselt, Antwerpen, Brussel en Gent omwille van de aanwezige fileproblematiek en de beschikbaarheid van klasse V en VI waterwegen. Ook binnen de havens kunnen roro-shuttles een alternatief vormen.

Deelnemers aan het project (foto) zijn Alders International Transport, BCTN, De Vlaamse Waterweg, DFDS Seaways, Group GTS, Haven Genk, Kerststoel 2000+, POM Limburg, Recupel, SBD Logistics, Transport Mervielde en Vollers Belgium.

Koen Heinen