Air Liquide vervoert gassen met 48-tonscombinaties in Wallonië

Air Liquide heeft zopas een tankoplegger voor cryogene gassen in gebruik genomen die met een aangepaste trekker een totale massa van 48 ton bereikt. Zo kan 17% meer gas vervoerd worden dan met een 44-tonner. Voorlopig rijdt hij enkel in Wallonië.

In Wallonië mag sinds mei 2018 een zesassige trekker/opleggercombinatie – net zoals in Nederland – aan een maximaal toegelaten massa (MTM) van 50 ton rijden, terwijl Vlaanderen en Brussel de MTM van 44 ton behielden. Oorspronkelijk werden in Wallonië het vervoer van ADR-producten en van vloeibare producten niet in de reglementering opgenomen, maar daar kwam in januari 2020 verandering in.

De roep om aan 50 ton te mogen rijden kwam vooral van bedrijven die zware lasten moeten vervoeren – zoals voor steengroeven – en van bedrijven die de CO2-emissies per vervoerde ton willen verminderen. Een van die bedrijven is Air Liquide, die samen met Voka en diens Waalse tegenhanger UWE al langer voor de 50 ton pleit.

“Twee jaar geleden is Air Liquide gestart met een project om een aangepaste oplegger te ontwerpen voor het vervoer van cryogene gassen aan een MTM van 50 ton. Omdat men moet voldoen aan een specifieke brugformule voor de verdeling van het gewicht over de assen, moest ook de trekker bij het ontwerp betrokken worden”, zegt Eddy Van Doninck, senior expert transport Benelux bij Air Liquide. Het is een samenwerking geworden tussen Van Hool, Cryolor, Volvo, Iveco en het Waalse Gewest.

48 en geen 50 ton

Hoewel 50 ton in Wallonië is toegelaten, koos Air Liquide voor een combinatie van 48 ton. Dan volstaat één trekkende as in plaats van twee. Dat scheelt 700 kg en 8 liter brandstof per 100 kilometer. Ook kon de achterkastbediening met de losinstallatie dan niet achter de oplegger geplaatst worden. We hadden in dat geval moeten werken met een ‘middenkastbediening’, die zwaarder is. In ons geval blijkt dat 48 ton veel interessanter is dan 50 ton om het extra netto laadvermogen optimaal te benutten”, legt Van Doninck uit.

De eerste cryogene gasoplegger is twee weken geleden in gebruik genomen. Hij vervoert zuurstof, stikstof en argon tussen een fabriek in Seraing en verschillende klanten in Wallonië. Zes extra opleggers zijn nu al besteld. “Dankzij de nieuwe opleggers verminderen we de CO2-uitstoot van onze ADR-transporten met maar liefst 450 ton per jaar en moeten we 320.000 km minder rijden”, verduidelijkt hij.

Mag niet in Vlaanderen Brussel

In Vlaanderen en in het Brussels Gewest mag de trekker-opleggercombinatie van Air Liquide nog niet rijden. Er zijn al meerdere contacten geweest tussen de wegvervoerdersfederaties en verladersverenigingen enerzijds en de Vlaamse overheid anderzijds om ook in Vlaanderen de reglementering aan te passen.

Philippe Van Dooren