North Sea Port ziet in pijpleidingen derde verdienmodel

North Sea Port wil niet alleen met liggelden en gronduitgifte maar ook met pijpleidingen geld gaan verdienen. Dat zei CEO Daan Schalk deze woensdagochtend tijdens een webinar over de energietransitie tijdens de Havenweek van North Sea Port.

Daan Schalck kwam tot die uitspraak nadat hij hiertoe was uitgedaagd door hoogleraar economie Elvira Haezendonck van de Vrije Universiteit Brussel. Volgens Haezendonck ligt North Sea Port op een kruispunt van noodzuid- en oostwestpijpleidingen. "Hierdoor kan het havenbedrijf een cruciale rol spelen in de energietransitie. Maar wel een rol die verder gaat dan het optreden van regisseur bij de uitbouw van het net van pijpleidingen. North Sea Port moet er eigenaar van worden en er geld mee verdienen."

Geen nieuw monopolie

Daan Schalck had er wel oren naar: "Pijpleidingen mogen geen nieuw monopolie worden in handen van een beperkt aantal spelers. Ze moeten net als wegen, waterwegen en spoorverbindingen voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom moet North Sea Port hierin het voortouw nemen. Want de energietransitie moet leiden tot maatschappelijk rendement in de vorm van minder CO2-uitstoot en minder fijnstof. North Sea Port kan hierin bij uitstek een rol vervullen."

Bescheiden financiële bijdrage

North Sea Port wil om andere investeerders over de brug te helpen, zelf ook een bescheiden financiële bijdrage leveren aan de energietransitie. Schalck: "We zijn niet degene die de transitie in gang zal zetten. Daarvoor zijn de omvang en de kosten te groot. Maar als de ontwikkeling van groene waterstof en de afvang van CO2 in onze haven zo'n 500 miljoen euro gaat kosten, dan is 10% daarvan voor ons behapbaar. Vergelijk het met de bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Die kost 934 miljoen euro, waarvan North Sea Port 90 miljoen betaalt. Een naar verhouding geringe bijdrage, maar wel belangrijk omdat het aan de overige financiers laat zien dat wij het project ten volle steunen. Als we dat niet hadden gedaan, was het wellicht niet doorgegaan." 

Adrie Boxmeer