Roland Maes wil bedrijven inspireren met netwerk CEO’s 4 Climate

Interview, Mensen
Te gast
Roland Maes van CEO’s 4 Climate
Roland Maes van CEO’s 4 Climate © Roland Maes

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. Met CEO’s 4 Climate wil de West-Vlaming Roland Maes inspiratie bieden aan bedrijven in hun transitie naar een duurzame onderneming.

CEO’s 4 Climate is een netwerk voor klimaatbewuste ondernemers. Moeten tegenwoordig niet alle CEO’s klimaatbewust zijn?

“Elke ondernemer moet in ieder geval energie-ondernemer worden. En daar zit uiteraard een groot gedeelte klimaatbewustzijn in. Wie de komende vijf of tien jaar verder succesvol wil ondernemen, zal niet anders kunnen dan rekening houden met de veranderde energienoden en het klimaat.”

Wat is een energie-ondernemer?

“Wij proberen te verbinden door bijvoorbeeld heel wat klimaatcafés en events rond energietransitie te organiseren. We willen niet alleen inspireren met events en sprekers, maar we willen zelf ook doeners zijn. Zo hebben we naast CEO’s 4 Climate ook een eigen zijproject. Via Care hebben we tijdens de voorbije pandemie een toestel op de markt gebracht, de CRM Fog. Een toestel dat alle microben in de lucht en op oppervlakten kan doden op een milieuvriendelijke manier. Dat toestel hebben we al succesvol ingezet tijdens de voorbije corona-epidemie. Ook tijdens de overstromingen in de Vesder-vallei hebben we de CRM Fog ingezet voor het succesvol bestrijden van schimmels in gebouwen.”

“Naast onze eigen producten willen we ook bedrijven ontzorgen in hun zoektocht naar de ideale energiemix. Dit kan dan gaan over bijvoorbeeld laadpalen, zonnepanelen, batterijen en hoogspanning. Waar veel bedrijven stoppen na het leveren en installeren van de producten, blijven wij de klant verder opvolgen en bijsturen. Daarbij kijken we nadien of de beloofde rendementen wel waar gemaakt worden, niet alleen belangrijk voor het milieu maar zeker ook voor uw portefeuille als ondernemer. Zo worden er vaak rendementsverbeteringen beloofd van om en bij de 40 procent. Maar is dat ook effectief zo?”

Leveren en installeren jullie allen producten of kijken jullie ook daar verder?

“Wij kijken samen met de klant naar bijvoorbeeld de subsidiemogelijkheden, zowel de Vlaamse, Belgische als de Europese. Daarnaast helpen wij de klant met het aanvragen van vergunningen. Hiervoor werken we met een ecosysteem van lokale bedrijven in heel België. Wanneer we bijvoorbeeld laadpalen installeren in Limburg, zullen we dat laten doen door een lokale installateur uit diezelfde provincie.”

Wat is jullie werkwijze?

“Wij luisteren eerst naar de noden van de klant. Zo hebben we heel wat ervaring in de transportwereld en kijken we dus wanneer bijvoorbeeld vrachtwagens kunnen geladen worden. Is dat ‘s nachts, overdag of onderweg? We stellen heel veel vragen, stellen een prioriteitenlijst op op basis van het beschikbare budget en lopen vervolgens mee met de klant. Het is ook belangrijk voor een klant dat we zijn groene investeringen verder monitoren. Zo zorgen wij ervoor dat de investeringen daadwerkelijk worden terugverdiend. Elk bedrijf moet voor zichzelf uitmaken hoe groot de stap is die het wil zetten in de vergroening van het bedrijf. Wij kunnen het bedrijf daarbij volledig ontzorgen.”

Roland Maes wil bedrijven inspireren met netwerk CEO’s 4 Climate – Flows

Roland Maes wil bedrijven inspireren met netwerk CEO’s 4 Climate

Interview, Mensen
Te gast
Roland Maes van CEO’s 4 Climate
Roland Maes van CEO’s 4 Climate © Roland Maes

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. Met CEO’s 4 Climate wil de West-Vlaming Roland Maes inspiratie bieden aan bedrijven in hun transitie naar een duurzame onderneming.

CEO’s 4 Climate is een netwerk voor klimaatbewuste ondernemers. Moeten tegenwoordig niet alle CEO’s klimaatbewust zijn?

“Elke ondernemer moet in ieder geval energie-ondernemer worden. En daar zit uiteraard een groot gedeelte klimaatbewustzijn in. Wie de komende vijf of tien jaar verder succesvol wil ondernemen, zal niet anders kunnen dan rekening houden met de veranderde energienoden en het klimaat.”

Wat is een energie-ondernemer?

“Wij proberen te verbinden door bijvoorbeeld heel wat klimaatcafés en events rond energietransitie te organiseren. We willen niet alleen inspireren met events en sprekers, maar we willen zelf ook doeners zijn. Zo hebben we naast CEO’s 4 Climate ook een eigen zijproject. Via Care hebben we tijdens de voorbije pandemie een toestel op de markt gebracht, de CRM Fog. Een toestel dat alle microben in de lucht en op oppervlakten kan doden op een milieuvriendelijke manier. Dat toestel hebben we al succesvol ingezet tijdens de voorbije corona-epidemie. Ook tijdens de overstromingen in de Vesder-vallei hebben we de CRM Fog ingezet voor het succesvol bestrijden van schimmels in gebouwen.”

“Naast onze eigen producten willen we ook bedrijven ontzorgen in hun zoektocht naar de ideale energiemix. Dit kan dan gaan over bijvoorbeeld laadpalen, zonnepanelen, batterijen en hoogspanning. Waar veel bedrijven stoppen na het leveren en installeren van de producten, blijven wij de klant verder opvolgen en bijsturen. Daarbij kijken we nadien of de beloofde rendementen wel waar gemaakt worden, niet alleen belangrijk voor het milieu maar zeker ook voor uw portefeuille als ondernemer. Zo worden er vaak rendementsverbeteringen beloofd van om en bij de 40 procent. Maar is dat ook effectief zo?”

Leveren en installeren jullie allen producten of kijken jullie ook daar verder?

“Wij kijken samen met de klant naar bijvoorbeeld de subsidiemogelijkheden, zowel de Vlaamse, Belgische als de Europese. Daarnaast helpen wij de klant met het aanvragen van vergunningen. Hiervoor werken we met een ecosysteem van lokale bedrijven in heel België. Wanneer we bijvoorbeeld laadpalen installeren in Limburg, zullen we dat laten doen door een lokale installateur uit diezelfde provincie.”

Wat is jullie werkwijze?

“Wij luisteren eerst naar de noden van de klant. Zo hebben we heel wat ervaring in de transportwereld en kijken we dus wanneer bijvoorbeeld vrachtwagens kunnen geladen worden. Is dat ‘s nachts, overdag of onderweg? We stellen heel veel vragen, stellen een prioriteitenlijst op op basis van het beschikbare budget en lopen vervolgens mee met de klant. Het is ook belangrijk voor een klant dat we zijn groene investeringen verder monitoren. Zo zorgen wij ervoor dat de investeringen daadwerkelijk worden terugverdiend. Elk bedrijf moet voor zichzelf uitmaken hoe groot de stap is die het wil zetten in de vergroening van het bedrijf. Wij kunnen het bedrijf daarbij volledig ontzorgen.”