Dr. Louise De Tremerie: “North Sea Port op Europese kaart zetten”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Dr. Louise De Tremerie
Dr. Louise De Tremerie © Dr. Louise De Tremerie

Sinds eind september is Dr. Louise De Tremerie bij North Sea Port (NSP) verantwoordelijk voor Energy Transition & EU Affairs. Concreet moet ze van NSP een Europese tophaven maken. Ze verdeelt haar tijd tussen Gent, Terneuzen en Brussel.

Voor haar doctoraat aan de Transportschool van de Universiteit van Leeds, waar ze zich toespitste op transitie en modal shift, maakte ze een case study over de haven van Gent. “Dat was nog voor de fusie tot North Sea Port. De universiteit zag mij liever een case study maken over een Britse haven, maar ik heb hen toch op andere gedachten kunnen brengen”, zegt Dr. Louise De Tremerie die zelf uit het Gentse afkomstig is. Vorige week nam ze ook deel aan een panelgesprek op het Vlaams Havendebat dat werd georganiseerd door Flows.

Europees Parlement

De voorbije drie jaar was ze aan de slag als Transport Policy Advisor bij het kabinet van Kathleen Van Brempt in het Europees Parlement. In die functie schreef ze mee aan het ‘own initiative’ rapport voor futureproof binnenvaarttransport van Europarlementslid Caroline Nagtegaal.

Sinds eind december is ze dus aan de slag bij North Sea Port. “Ik ben het water terug gevolgd naar de haven die ik best ken. Ik heb de kans gekregen om nu aan de implementatiekant actief te zijn. Concreet bestaat de strategie erin om van North Sea Port een Europese tophaven te maken”, zegt De Tremerie.

ETS

“Die Europese vertaling biedt heel wat uitdagingen en opportuniteiten. Ik moet NSP op de Europese kaart zetten en meer visibiliteit geven in Brussel. De Europese agenda staat volledig in het teken van het klimaat, energie, industrie en digitalisering. Als haven willen we  dat van dichtbij volgen. Ik zal dan ook op drie locaties actief zijn, in Gent, Terneuzen en Brussel. Voor dat implementatieproces kunnen we input geven. Een voorbeeld daarvan is ETS. Dat gaat in op 1 januari 2024 voor de scheepvaart. De opbrengsten van dat systeem moeten terugvloeien naar de sector. Hoe gaat dat gebeuren, is dat effectief zo en komt er een harmonisatie?

Ik zal ook het aanspreekpunt zijn van NSP richting Europa voor bedrijven en overheden. Ik zal veel aanwezig zijn in Brussel. Er zijn ook een aantal nieuwe dossiers zoals de Port Strategy die de Europese Commissie voor eind 2024 klaar wil hebben. Wat wil NSP dat daarin komt? Het is positief dat NSP die stappen zet. Ik wil die capaciteit invullen en er verder in groeien”, besluit Dr. Louise De Tremerie.

Dr. Louise De Tremerie: “North Sea Port op Europese kaart zetten” – Flows

Dr. Louise De Tremerie: “North Sea Port op Europese kaart zetten”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Dr. Louise De Tremerie
Dr. Louise De Tremerie © Dr. Louise De Tremerie

Sinds eind september is Dr. Louise De Tremerie bij North Sea Port (NSP) verantwoordelijk voor Energy Transition & EU Affairs. Concreet moet ze van NSP een Europese tophaven maken. Ze verdeelt haar tijd tussen Gent, Terneuzen en Brussel.

Voor haar doctoraat aan de Transportschool van de Universiteit van Leeds, waar ze zich toespitste op transitie en modal shift, maakte ze een case study over de haven van Gent. “Dat was nog voor de fusie tot North Sea Port. De universiteit zag mij liever een case study maken over een Britse haven, maar ik heb hen toch op andere gedachten kunnen brengen”, zegt Dr. Louise De Tremerie die zelf uit het Gentse afkomstig is. Vorige week nam ze ook deel aan een panelgesprek op het Vlaams Havendebat dat werd georganiseerd door Flows.

Europees Parlement

De voorbije drie jaar was ze aan de slag als Transport Policy Advisor bij het kabinet van Kathleen Van Brempt in het Europees Parlement. In die functie schreef ze mee aan het ‘own initiative’ rapport voor futureproof binnenvaarttransport van Europarlementslid Caroline Nagtegaal.

Sinds eind december is ze dus aan de slag bij North Sea Port. “Ik ben het water terug gevolgd naar de haven die ik best ken. Ik heb de kans gekregen om nu aan de implementatiekant actief te zijn. Concreet bestaat de strategie erin om van North Sea Port een Europese tophaven te maken”, zegt De Tremerie.

ETS

“Die Europese vertaling biedt heel wat uitdagingen en opportuniteiten. Ik moet NSP op de Europese kaart zetten en meer visibiliteit geven in Brussel. De Europese agenda staat volledig in het teken van het klimaat, energie, industrie en digitalisering. Als haven willen we  dat van dichtbij volgen. Ik zal dan ook op drie locaties actief zijn, in Gent, Terneuzen en Brussel. Voor dat implementatieproces kunnen we input geven. Een voorbeeld daarvan is ETS. Dat gaat in op 1 januari 2024 voor de scheepvaart. De opbrengsten van dat systeem moeten terugvloeien naar de sector. Hoe gaat dat gebeuren, is dat effectief zo en komt er een harmonisatie?

Ik zal ook het aanspreekpunt zijn van NSP richting Europa voor bedrijven en overheden. Ik zal veel aanwezig zijn in Brussel. Er zijn ook een aantal nieuwe dossiers zoals de Port Strategy die de Europese Commissie voor eind 2024 klaar wil hebben. Wat wil NSP dat daarin komt? Het is positief dat NSP die stappen zet. Ik wil die capaciteit invullen en er verder in groeien”, besluit Dr. Louise De Tremerie.