SkeyDrone over drones Antwerpse haven: “We moeten nu kilometers maken”

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Jean-Pierre De Muyt
Jean-Pierre De Muyt © SkeyDrone

Jean-Pierre De Muyt zette in 2015 zijn eerste stappen in de drone-industrie. Vandaag is hij werkzaam als business developer bij integrator en toekomstig U-space service provider SkeyDrone. De Muyt is uitgegroeid tot de referentie op het vlak van U-space, het toekomstige luchtruim voor alle dronevluchten in Europa.

Waarom hebben wij U-space in België nodig?

Jean-Pierre De Muyt (JDM): “De creatie van het ‘U-space luchtruim’ is er gekomen onder impuls van de Europese Commissie met als voornaamste doel om de opbouw van de drone-industrie in een stroomversnelling te brengen. Volgens de Europese overheid moet de drone-industrie een sector worden die voor nieuwe jobs en booming business zorgt. Drones worden gezien als een ecologisch verantwoorde oplossing om de luchtmobiliteit verder uit te rollen op grote schaal. De huidige wetgeving heeft twee poten: een Europese en een nationale poot. Europa kan dus een aantal zaken opleggen, maar uiteindelijk blijft het luchtruim een nationale aangelegenheid waar heel wat lidstaten zich keihard aan vasthouden.”

Er zijn dus Europese regels, maar elk land mag daar nog eens afzonderlijk zijn eigen regels aan toevoegen?

JDM: “Om greep te houden op het beheer van drones in het lagere luchtruim hebben lidstaten nu ‘geo zones’ gekregen. Bovenop de Europese regelgeving zijn er op die manier heel wat nieuwe nationale regeltjes in die wetgeving geslopen: zo mag de drone bijvoorbeeld op veel plaatsen niet te zwaar zijn of te veel lawaai maken. Daarnaast zijn er ook in heel wat nationale gebieden no-fly zones waar er helemaal niet mag worden gevlogen.”

België loopt voor op de rest van Europa

“U-space wil er op Europees vlak vooral de schaalbaarheid in krijgen. Europa wil er dus voor zorgen dat er veel meer kan gevlogen worden. Veel vliegen wil ook zeggen dat men digitaal al dat verkeer moet kunnen beheren. Neem nu bijvoorbeeld de haven van Antwerpen, waar al een apart vluchtautorisatiesysteem van kracht is. Dat creëert een uniek platform waardoor België voor loopt op de rest van Europa. Naast schaalbaarheid wil Europa ook inzetten op BVLOS-vluchten (Beyond Visual Line of Sight). Bij dronevluchten is de piloot vaak de grootste kost. Als we een drone vanuit een box heel veel automatische vluchten kunnen laten uitvoeren, dan wordt het totaalplaatje vanzelf goedkoper.”

Doen jullie heel wat ervaring op in de Antwerpse haven?

JDM: “Dagelijkse vluchten over het havengebied kunnen heel wat informatie in beeld brengen over bijvoorbeeld olievervuiling, het meten van uitstoot en het controleren van aanlegplaatsen. In de Antwerpse haven zijn er toepassingen genoeg om drones optimaal in te zetten. Wanneer we BVLOS willen vliegen moeten we vooral vanop afstand goed kunnen zien waar al het andere verkeer zich bevindt. Het gaat daarbij zowel om andere drones als bemande luchtvaart. Ondertussen zijn er heel wat hard- en softwaretoepassingen die het hele luchtruim kunnen afspeuren en perfect in beeld kunnen brengen wie er nog allemaal in hetzelfde luchtruim actief is. De haven van Antwerpen is een veilige omgeving waar we alle bewegingen aan de hand van verschillende detectieapparatuur in kaart kunnen brengen.”

De eerste U-space zal in de haven van Antwerpen komen

De eerste U-space zone zou ook in de haven van Antwerpen komen?

JDM: “Binnenkort komt er bovenop de Belgische geozone – die er vooral voor zorgt dat er restricties zichtbaar zijn over waar er vooral niet mag gevlogen worden – een extra, Europese laag die ervoor gaat zorgen dat er net meer kan gevlogen worden: het U-space luchtruim. Wanneer dat speciaal stukje luchtruim gaat gecreëerd worden weten we nog niet exact, maar we weten wel dat de eerste U-space in de haven van Antwerpen zal komen. Dat is ook geen toeval, want net daar is er het meeste vraag naar BVLOS-vluchten.”

“Elk vliegtuig dat in U-space luchtruim vliegt zal binnenkort een transponder aan boord moeten hebben, waardoor we exact kunnen zien waar hij vliegt. De wetgeving hiervoor is al sinds 2023 in voege, maar kan enkel toegepast worden in officieel toegewezen U-space zones. Zolang er dus geen U-Space luchtruim is, zoals nu nog het geval is, is de wetgeving er ook nog niet van toepassing. Vanaf de dag dat het Directoriaat Generaal van de LuchtVaart (DGLV) officieel aanduidt waar er een eerste U-space is in België bestaan er dus verplichtingen.”

Is het zo dat vooraleer je in U-space mag vliegen,  je klant moet worden bij een service provider?

JDM: “Skeyes beheert alle bemande vluchten in het grootste deel van het Belgische luchtruim. Binnenkort gaan we in het U-space luchtruim ook USSP’s (U-space Service Providers) zien verschijnen. Als dronepiloot zal je dus verplicht klant moeten worden bij een van de USSP’s. Vergelijk het met mobiel bellen: om dat te kunnen moet je ook klant worden bij een mobiele operator.”

We hebben een voortrekkersrol in Europa op het gebied van drones. Kunnen we die op termijn behouden, denk je?

JDM: “Door de komst van het U-space concept gaan we een versnelling zien in het aantal vluchten en toepassingen. De technologie is ondertussen matuur. Heel wat kinderziektes zijn verdwenen. Voor die versnelling in technologie is het Antwerps havengebied voor de dronesector een interessant laboratorium. Testomgevingen van dit kaliber hebben we echt nodig, want er wordt op dit moment te weinig gevlogen. We moeten nu echt kilometers maken en heel veel ervaring op doen. De Antwerpse haven is een van de meest complexe gebieden in België. Als we het daar goed doen, kunnen we eigenlijk overal vliegen. Bovendien is de ganse regelgeving nu Europees, waardoor we probleemloos bijvoorbeeld onze expertise als USSP in Antwerpen kunnen copy-pasten naar een havengebied elders in Europa.”

SkeyDrone over drones Antwerpse haven: “We moeten nu kilometers maken” – Flows

SkeyDrone over drones Antwerpse haven: “We moeten nu kilometers maken”

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Jean-Pierre De Muyt
Jean-Pierre De Muyt © SkeyDrone

Jean-Pierre De Muyt zette in 2015 zijn eerste stappen in de drone-industrie. Vandaag is hij werkzaam als business developer bij integrator en toekomstig U-space service provider SkeyDrone. De Muyt is uitgegroeid tot de referentie op het vlak van U-space, het toekomstige luchtruim voor alle dronevluchten in Europa.

Waarom hebben wij U-space in België nodig?

Jean-Pierre De Muyt (JDM): “De creatie van het ‘U-space luchtruim’ is er gekomen onder impuls van de Europese Commissie met als voornaamste doel om de opbouw van de drone-industrie in een stroomversnelling te brengen. Volgens de Europese overheid moet de drone-industrie een sector worden die voor nieuwe jobs en booming business zorgt. Drones worden gezien als een ecologisch verantwoorde oplossing om de luchtmobiliteit verder uit te rollen op grote schaal. De huidige wetgeving heeft twee poten: een Europese en een nationale poot. Europa kan dus een aantal zaken opleggen, maar uiteindelijk blijft het luchtruim een nationale aangelegenheid waar heel wat lidstaten zich keihard aan vasthouden.”

Er zijn dus Europese regels, maar elk land mag daar nog eens afzonderlijk zijn eigen regels aan toevoegen?

JDM: “Om greep te houden op het beheer van drones in het lagere luchtruim hebben lidstaten nu ‘geo zones’ gekregen. Bovenop de Europese regelgeving zijn er op die manier heel wat nieuwe nationale regeltjes in die wetgeving geslopen: zo mag de drone bijvoorbeeld op veel plaatsen niet te zwaar zijn of te veel lawaai maken. Daarnaast zijn er ook in heel wat nationale gebieden no-fly zones waar er helemaal niet mag worden gevlogen.”

België loopt voor op de rest van Europa

“U-space wil er op Europees vlak vooral de schaalbaarheid in krijgen. Europa wil er dus voor zorgen dat er veel meer kan gevlogen worden. Veel vliegen wil ook zeggen dat men digitaal al dat verkeer moet kunnen beheren. Neem nu bijvoorbeeld de haven van Antwerpen, waar al een apart vluchtautorisatiesysteem van kracht is. Dat creëert een uniek platform waardoor België voor loopt op de rest van Europa. Naast schaalbaarheid wil Europa ook inzetten op BVLOS-vluchten (Beyond Visual Line of Sight). Bij dronevluchten is de piloot vaak de grootste kost. Als we een drone vanuit een box heel veel automatische vluchten kunnen laten uitvoeren, dan wordt het totaalplaatje vanzelf goedkoper.”

Doen jullie heel wat ervaring op in de Antwerpse haven?

JDM: “Dagelijkse vluchten over het havengebied kunnen heel wat informatie in beeld brengen over bijvoorbeeld olievervuiling, het meten van uitstoot en het controleren van aanlegplaatsen. In de Antwerpse haven zijn er toepassingen genoeg om drones optimaal in te zetten. Wanneer we BVLOS willen vliegen moeten we vooral vanop afstand goed kunnen zien waar al het andere verkeer zich bevindt. Het gaat daarbij zowel om andere drones als bemande luchtvaart. Ondertussen zijn er heel wat hard- en softwaretoepassingen die het hele luchtruim kunnen afspeuren en perfect in beeld kunnen brengen wie er nog allemaal in hetzelfde luchtruim actief is. De haven van Antwerpen is een veilige omgeving waar we alle bewegingen aan de hand van verschillende detectieapparatuur in kaart kunnen brengen.”

De eerste U-space zal in de haven van Antwerpen komen

De eerste U-space zone zou ook in de haven van Antwerpen komen?

JDM: “Binnenkort komt er bovenop de Belgische geozone – die er vooral voor zorgt dat er restricties zichtbaar zijn over waar er vooral niet mag gevlogen worden – een extra, Europese laag die ervoor gaat zorgen dat er net meer kan gevlogen worden: het U-space luchtruim. Wanneer dat speciaal stukje luchtruim gaat gecreëerd worden weten we nog niet exact, maar we weten wel dat de eerste U-space in de haven van Antwerpen zal komen. Dat is ook geen toeval, want net daar is er het meeste vraag naar BVLOS-vluchten.”

“Elk vliegtuig dat in U-space luchtruim vliegt zal binnenkort een transponder aan boord moeten hebben, waardoor we exact kunnen zien waar hij vliegt. De wetgeving hiervoor is al sinds 2023 in voege, maar kan enkel toegepast worden in officieel toegewezen U-space zones. Zolang er dus geen U-Space luchtruim is, zoals nu nog het geval is, is de wetgeving er ook nog niet van toepassing. Vanaf de dag dat het Directoriaat Generaal van de LuchtVaart (DGLV) officieel aanduidt waar er een eerste U-space is in België bestaan er dus verplichtingen.”

Is het zo dat vooraleer je in U-space mag vliegen,  je klant moet worden bij een service provider?

JDM: “Skeyes beheert alle bemande vluchten in het grootste deel van het Belgische luchtruim. Binnenkort gaan we in het U-space luchtruim ook USSP’s (U-space Service Providers) zien verschijnen. Als dronepiloot zal je dus verplicht klant moeten worden bij een van de USSP’s. Vergelijk het met mobiel bellen: om dat te kunnen moet je ook klant worden bij een mobiele operator.”

We hebben een voortrekkersrol in Europa op het gebied van drones. Kunnen we die op termijn behouden, denk je?

JDM: “Door de komst van het U-space concept gaan we een versnelling zien in het aantal vluchten en toepassingen. De technologie is ondertussen matuur. Heel wat kinderziektes zijn verdwenen. Voor die versnelling in technologie is het Antwerps havengebied voor de dronesector een interessant laboratorium. Testomgevingen van dit kaliber hebben we echt nodig, want er wordt op dit moment te weinig gevlogen. We moeten nu echt kilometers maken en heel veel ervaring op doen. De Antwerpse haven is een van de meest complexe gebieden in België. Als we het daar goed doen, kunnen we eigenlijk overal vliegen. Bovendien is de ganse regelgeving nu Europees, waardoor we probleemloos bijvoorbeeld onze expertise als USSP in Antwerpen kunnen copy-pasten naar een havengebied elders in Europa.”