Dubbelinterview Geert Aerts/David Bellon, nieuwe en ex-voorzitter ACB

Interview, Mensen
Melanie De Vrieze
Geert Aerts en David Bellon
Geert Aerts en David Bellon © Air Cargo Belgium

David Bellon neemt na drie jaar afscheid van zijn voorzittersrol bij Air Cargo Belgium. Zijn opvolger is Geert Aerts, chief cargo & real estate officer bij Brussels Airport. Een dubbelinterview met de afscheidnemende en de nieuwe voorzitter.

Hoe blikt u terug op drie jaar voorzitterschap?
Bellon: “Het was een fijne, maar intense ervaring. Toen ik voorzitter werd, brak de pandemie uit. Met Air Cargo Belgium hebben we onze stempel gedrukt op de vaccintrafiek. Daarnaast hebben we het innovatieve karakter van onze vereniging blijven aanhouden. We zijn voluit gegaan voor digitalisering. We hadden makkelijk de pandemie als excuus kunnen gebruiken om alles on hold te plaatsen, maar dat hebben we niet gedaan, integendeel. We hebben zelfs nog meer gas gegeven. Ik wil de community ook bedanken voor de steun tijdens mijn voorzitterschap, in het bijzonder Geert Keirens, directeur van Air Cargo Belgium. Zonder hem had ik niet succesvol kunnen zijn als voorzitter.”

Geert, u bent verkozen tot voorzitter. Waarom heeft u zich kandidaat gesteld?
Aerts: “Ik heb mij formeel kandidaat gesteld omdat ik het echt graag wil doen. Het is een bewuste keuze, een waar je niet over één nacht ijs gaat. Ik denk dat David zal beamen dat het een job is die bovenop je dagtaak komt. Dit kun je niet half doen. Ik was vereerd dat ik de steun kreeg van de volledige raad van bestuur.”

Waarop zal u vooral het accent leggen?
Aerts: “In de eerste plaats op de continuïteit. Tijdens de coronacrisis waren er tal van initiatieven om in de community te blijven inzetten op innovatie en digitalisering. De Digital Green Lane mag David toch echt op zijn conto schrijven. Ik heb grote schoenen te vullen, maar dankzij hem kom ik terecht in een sterke, stabiele en financieel gezonde organisatie die klaar is om verder te gaan.”

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen?
Aerts: “De sector heeft een aantal jaren van sterke groei gekend. Vandaag zijn de volumes een stuk minder, dus daar is het de uitdaging om te blijven benadrukken dat de community de oplossing is. We mogen niet de reflex hebben om alleen maar onze eigen dag te managen, maar vooral de oplossing blijven zoeken in samenwerking en innovatie.”

Bellon: “In tijden dat het moeilijker gaat, zijn bedrijven ook op zoek naar efficiëntie. Dat is een uitgelezen moment om digitaal te gaan, waarbij je op zoek gaat naar procesverbeteringen tussen de stakeholders binnen de community met digitale tools of door processen beter op elkaar af te stemmen. In tijden van crisis kun en moet je daar meer aandacht aan besteden. Voor Geert is dat het momentum om daarop in te spelen.”

Het voorzitterschip komt bovenop een al drukke agenda. Welke tip geeft u aan de nieuwe voorzitter?
Bellon: “Geert en ik hebben al een langdurige samenwerking achter de rug sinds hij binnen Brussels Airport zijn nieuwe rol kreeg. De tip die ik hem geef, is om betrokken te zijn. Die betrokkenheid kun je hoog houden door dagelijks contact te hebben met het ACB-team en met alle stakeholders. Als je eerder voor een ceremoniële invulling van de voorzittersfunctie gaat, dan zul je ook minder impact hebben. Maar ik ben ervan overtuigd dat hij dezelfde ambitie heeft als ik om een betrokken voorzitter te zijn.”

Aerts: “Absoluut. Ik ben ook blij dat ik kan leunen op een ervaren dagelijks bestuur. Ik heb een verantwoordelijkheid als voorzitter, maar dat doe ik niet alleen. Een van de sterktes van Air Cargo Belgium is dat het niet een community is van enkelen, maar een diverse vertegenwoordiging van afhandelaars, forwarders en luchtvaartmaatschappijen. Sinds deze week is daar ook een truckingcluster aan toegevoegd, dus de cirkel is rond. Dat is opnieuw een mooie verdienste van Geert (Keirens) en David om die community echt te doen groeien.”

Dubbelinterview Geert Aerts/David Bellon, nieuwe en ex-voorzitter ACB – Flows

Dubbelinterview Geert Aerts/David Bellon, nieuwe en ex-voorzitter ACB

Interview, Mensen
Melanie De Vrieze
Geert Aerts en David Bellon
Geert Aerts en David Bellon © Air Cargo Belgium

David Bellon neemt na drie jaar afscheid van zijn voorzittersrol bij Air Cargo Belgium. Zijn opvolger is Geert Aerts, chief cargo & real estate officer bij Brussels Airport. Een dubbelinterview met de afscheidnemende en de nieuwe voorzitter.

Hoe blikt u terug op drie jaar voorzitterschap?
Bellon: “Het was een fijne, maar intense ervaring. Toen ik voorzitter werd, brak de pandemie uit. Met Air Cargo Belgium hebben we onze stempel gedrukt op de vaccintrafiek. Daarnaast hebben we het innovatieve karakter van onze vereniging blijven aanhouden. We zijn voluit gegaan voor digitalisering. We hadden makkelijk de pandemie als excuus kunnen gebruiken om alles on hold te plaatsen, maar dat hebben we niet gedaan, integendeel. We hebben zelfs nog meer gas gegeven. Ik wil de community ook bedanken voor de steun tijdens mijn voorzitterschap, in het bijzonder Geert Keirens, directeur van Air Cargo Belgium. Zonder hem had ik niet succesvol kunnen zijn als voorzitter.”

Geert, u bent verkozen tot voorzitter. Waarom heeft u zich kandidaat gesteld?
Aerts: “Ik heb mij formeel kandidaat gesteld omdat ik het echt graag wil doen. Het is een bewuste keuze, een waar je niet over één nacht ijs gaat. Ik denk dat David zal beamen dat het een job is die bovenop je dagtaak komt. Dit kun je niet half doen. Ik was vereerd dat ik de steun kreeg van de volledige raad van bestuur.”

Waarop zal u vooral het accent leggen?
Aerts: “In de eerste plaats op de continuïteit. Tijdens de coronacrisis waren er tal van initiatieven om in de community te blijven inzetten op innovatie en digitalisering. De Digital Green Lane mag David toch echt op zijn conto schrijven. Ik heb grote schoenen te vullen, maar dankzij hem kom ik terecht in een sterke, stabiele en financieel gezonde organisatie die klaar is om verder te gaan.”

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen?
Aerts: “De sector heeft een aantal jaren van sterke groei gekend. Vandaag zijn de volumes een stuk minder, dus daar is het de uitdaging om te blijven benadrukken dat de community de oplossing is. We mogen niet de reflex hebben om alleen maar onze eigen dag te managen, maar vooral de oplossing blijven zoeken in samenwerking en innovatie.”

Bellon: “In tijden dat het moeilijker gaat, zijn bedrijven ook op zoek naar efficiëntie. Dat is een uitgelezen moment om digitaal te gaan, waarbij je op zoek gaat naar procesverbeteringen tussen de stakeholders binnen de community met digitale tools of door processen beter op elkaar af te stemmen. In tijden van crisis kun en moet je daar meer aandacht aan besteden. Voor Geert is dat het momentum om daarop in te spelen.”

Het voorzitterschip komt bovenop een al drukke agenda. Welke tip geeft u aan de nieuwe voorzitter?
Bellon: “Geert en ik hebben al een langdurige samenwerking achter de rug sinds hij binnen Brussels Airport zijn nieuwe rol kreeg. De tip die ik hem geef, is om betrokken te zijn. Die betrokkenheid kun je hoog houden door dagelijks contact te hebben met het ACB-team en met alle stakeholders. Als je eerder voor een ceremoniële invulling van de voorzittersfunctie gaat, dan zul je ook minder impact hebben. Maar ik ben ervan overtuigd dat hij dezelfde ambitie heeft als ik om een betrokken voorzitter te zijn.”

Aerts: “Absoluut. Ik ben ook blij dat ik kan leunen op een ervaren dagelijks bestuur. Ik heb een verantwoordelijkheid als voorzitter, maar dat doe ik niet alleen. Een van de sterktes van Air Cargo Belgium is dat het niet een community is van enkelen, maar een diverse vertegenwoordiging van afhandelaars, forwarders en luchtvaartmaatschappijen. Sinds deze week is daar ook een truckingcluster aan toegevoegd, dus de cirkel is rond. Dat is opnieuw een mooie verdienste van Geert (Keirens) en David om die community echt te doen groeien.”