Opleiding Transport/Logistiek CVO-LBC: “Tot 95% uitstroom naar werk”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Susanne Schiltz
Susanne Schiltz, coördinator opleiding Transport & Logistiek Medewerker CVO-LBC Berchem

Susanne Schiltz is coördinator van de opleiding Transport & Logistiek Medewerker van CVO-LBC in Berchem en geeft zelf al 22 jaar les. De meeste cursisten kunnen na de opleiding aan de slag in de sector.

Als kind wou Schiltz ofwel lesgeven ofwel gaan varen. Haar vader was heel jong gestorven en van haar moeder mocht ze niet gaan varen. “In de jaren ’80 als vrouw gaan varen, was niet evident. Maar in wat moest ik dan lesgeven, ik vond alles zo saai. Talen? Die grammatica kan je in een boek lezen en dan ken je het ook. Ik heb dan Scheepvaart-Expeditie gevolgd aan Sint-Lodewijk en was na twee jaar geslaagd. Daarna heb ik nog twee jaar talen gevolgd. In mijn laatste jaar had ik met Pasen al een contract om in juni te beginnen.”

Expediteur en dispatcher

Ik heb vijftien jaar in de transportsector gewerkt als expediteur en ook als dispatcher voor het wegvervoer. In een normale week werkte ik tussen 50 à 60 uren en in een niet-normale week soms tot 80 uren. Omwille van privéredenen ben ik gaan lesgeven, in het begin gecombineerd met een dagjob.  Ik ben begonnen bij Portilog en daarna hier in de avondopleiding bij CVO-LBC. Zo is de bal aan het rollen gegaan. Eerst met een beperkt aantal modules, maar dan kreeg ik de kans om fulltime les te geven.”

“Achteraf bekeken, heb ik zelf het onderwerp gecreëerd door eerst vijftien jaar praktijkervaring op te doen in de sector, om uiteindelijk over een voor mij toponderwerp te kunnen lesgeven. Had ik moeten lesgeven over een ander onderwerp dan transport of logistiek, dan had ik al lang iets anders gedaan. Daar ben ik zeker van”, vertelt ze.

Avond- en dagopleiding

Oorspronkelijk was de opleiding Transport & Logistiek Medewerker een avondopleiding. “Omdat ik hiermee alleen geen fulltime kon vullen, ben ik op zoek gegaan naar andere opleidingsmogelijkheden. Zo heb ik contact gezocht met de uitzendsector voor korte opleidingen. Ondertussen is dat uitgegroeid tot vijf korte opleidingen van vijf weken met vier serieuze basismodules.”

“De uitzendkantoren screenen mensen op hun geschiktheid voor de sector. Ze schrijven ze bij ons in, wij leiden ze op en nadien leidt de uitzendsector ze naar werk toe. Eerst met een interimcontract om dan uiteindelijk met een vast contact te kunnen werken. Ondertussen hadden we ook de VDAB overtuigd van ons kunnen en zijn we samen met hen begonnen met een dagopleiding. We organiseren nu al twee VDAB-dagopleidingen van vijf maanden per schooljaar. De ene keer zijn dat twaalf modules inclusief Frans en de andere keer elf modules inclusief Douane in plaats van Frans.”

We organiseren ook bedrijfsbezoeken bij onder meer CEVA Logistics, DHL, BCTN en Combinant en doen een havenbezoek

“VDAB en CVO LBC screenen samen kandidaten, VDAB financiert hun opleiding en tegen het einde van de opleiding zoeken de cursisten zelf naar werk. Ter ondersteuning van hun zoektocht naar werk, organiseert VDAB jobdates en ikzelf geef ook communicatieve technieken Nederlands. We laten hier gastsprekers, bedrijven, headhunters en interimkantoren komen. Dan kunnen ze hun cv al eens afgeven en met andere mensen vanuit de sector in contact komen. We organiseren ook bedrijfsbezoeken bij onder meer Colruyt, Nike, CEVA Logistics, DHL, BCTN en Combinant en doen een havenbezoek. Af en toe probeer ik iets nieuws te organiseren. Uiteraard coachen we onze cursisten ook”.

Iemand die een avondopleiding wil volgen, doet daar zonder vrijstellingen minimaal drie schooljaren over. “We hebben maar vier avonden per week met elke avond een andere module. Samen met de talen zijn dat 940 lestijden. Dat kan nooit op een jaar, toch niet in de avondopleiding. Iemand die echt gemotiveerd is, moet het dus drie schooljaren volhouden”.

Uit de praktijk

De lesgevers voor de opleiding Transport & Logistiek Medewerker zijn mensen uit de praktijk. “We zijn onder meer erkend om een officiële douanedeclarant op te leiden. Dat vak wordt ook gegeven door een douanedeclarant die zelf nog aan het werk is. Diegene die luchtvracht doceert, is de CEO van een luchtvrachtexpeditiebedrijf. Binnenvaart wordt gegeven door iemand die zelf een binnenschip heeft gehad en nu een makelaarskantoor voor de binnenvaart heeft. We geven dus allemaal les vanuit onze praktijkervaring en trachten niet alleen ‘echte cases’ te gebruiken tijdens de lessen, maar passen ook verschillende vormen van gamification toe zodat er erg veel interactie is tussen de cursisten en de lesgevers.”

Zelf geef ik nu nog Havenkennis, Wegvervoer, Incoterms, Tussenpersonen of het juridisch statuut van de expediteur

“Ik ben begonnen met het geven van veertien modules, een beetje te veel van het goede. We moeten ook zelf onze cursussen schrijven en updaten. Nu heb ik een team van leuke collega’s die een aantal modules van me hebben overgenomen. Zelf geef ik nu nog Havenkennis, Wegvervoer, Incoterms, Tussenpersonen of het juridisch statuut van de expediteur en communicatieve technieken Nederlands”.

Bijscholen of carrièreswitch

Zowel in de avond- als in de dagopleiding zijn de cursisten ofwel mensen die zich komen bijscholen omdat ze in de sector werken en die een module shoppen, ofwel mensen, en dat is het merendeel, die een carrièreswitch willen maken. “Er zijn bijvoorbeeld veel vrouwen en mannen die beginnen als orderpicker, laad-losser enzovoort maar die dat fysiek niet kunnen volhouden en een administratieve functie willen. Er zijn ook anderstaligen die omwille van het feit dat ze de taal nog niet machtig zijn, beginnen in een arbeidersfunctie maar wel een master hebben uit een ander land. Die komen allemaal in transport en logistiek terecht. Onze jongste cursist is 18 jaar en de oudste is 60. Alle kleuren, achtergronden, religies zitten hier samen in de klas”.

Van poetsvrouw tot planner

Op het vlak van carrièreswitch kan Schiltz wel enkele treffende voorbeelden aanhalen. “Er is een vrouw die tien jaar les heeft gevolgd met haar moeder, die douanedeclarant was. Zelf was ze poetsvrouw. Ze had een kind dat intensieve zorg nodig had. Ze had een job nodig die ze kon afstemmen op dat kind, maar ze had meer in haar mars. Door gedurende tien jaar een module per jaar te volgen, geraakte ze natuurlijk niet in de flow. Ik heb haar dan gevraagd of ze de dagopleiding wou volgen. Ze kon haar job als poetsvrouw on hold zetten. Ze heeft gedurende vijf maanden een bad gekregen en alle vakken opnieuw gedaan. Nu werkt ze bij Corneel Geerts. Ze is begonnen als loketbediende en is ondertussen dispatcher en doet de planning. Dan denk ik: wauw.”

“Een man uit Afrika die daar douanier was, is naar hier gekomen en wou hier ook declarant worden. Hij is bij TNT kunnen beginnen in de nachtshift. Hij vond dat fantastisch want dat kwam goed uit met de job van zijn vrouw die ’s avonds poetst. Hij werkt daar nog en heeft nu een vast contract als douanedeclarant gekregen. Dan was er iemand die medisch laborante was. Ze is gaan werken bij Monsanto als loketbediende met een jaarcontract. Daarna kon ze niet terug als loketbediende ingezet worden, maar op de planning. Ze heeft dat gedaan en daarna nog een andere functie. Drie jaar, telkens met een jaarcontract. Daarna kon ze kiezen voor een vast contract. Ze heeft terug gekozen voor loketbediende omdat ze het contact met de chauffeurs en de afwisseling in de job fantastisch vindt.”

“Youssef is een ex-cursist die nu salesmanager is bij een Koreaans bedrijf. Samen met zijn collega Peter had hij een project in Nigeria in breakbulk. Ze moesten alles coördineren, zowel logistiek als transport om daar een spoorlijn met stations aan te leggen. Heel veel van onze cursisten zijn overal uitgezworven als CEO, manager enzovoort. Ik krijg via LinkedIn berichten waar ze zitten, wat ze doen en of ze dringend iemand extra nodig hebben. Zo kreeg ik laatst de vraag van iemand bij C.H. Robinson om bijscholing te komen geven rond Incoterms. Dat is heel plezant”, vertelt Schiltz.

Moederkloek

Als coördinator van de opleiding heeft Schiltz ook een moederkloekgevoel. “Als ze naar de jobdate van de VDAB gaan, dan zeg ik: gedraag u professioneel, je moet je kledingstijl niet verloochenen maar haal het beste uit uw kast. Gebruik voor jouw cv alsjeblieft spellings- en grammaticale correctie. Voor elk woord dat in de cv staat, zorg dat je daar een voorbeeld bij kan geven. Zo ben ik bezig. Het is een hands-onmentaliteit. Als er een bachelordiploma gevraagd wordt, dat je niet hebt, zet dan je andere kwaliteiten in de verf en solliciteer! Zo proberen we ze allemaal aan de slag te krijgen. We hebben gemiddeld 80 tot 95% uitstroom naar werk”, besluit ze.

Opleiding Transport/Logistiek CVO-LBC: “Tot 95% uitstroom naar werk” – Flows

Opleiding Transport/Logistiek CVO-LBC: “Tot 95% uitstroom naar werk”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Susanne Schiltz
Susanne Schiltz, coördinator opleiding Transport & Logistiek Medewerker CVO-LBC Berchem

Susanne Schiltz is coördinator van de opleiding Transport & Logistiek Medewerker van CVO-LBC in Berchem en geeft zelf al 22 jaar les. De meeste cursisten kunnen na de opleiding aan de slag in de sector.

Als kind wou Schiltz ofwel lesgeven ofwel gaan varen. Haar vader was heel jong gestorven en van haar moeder mocht ze niet gaan varen. “In de jaren ’80 als vrouw gaan varen, was niet evident. Maar in wat moest ik dan lesgeven, ik vond alles zo saai. Talen? Die grammatica kan je in een boek lezen en dan ken je het ook. Ik heb dan Scheepvaart-Expeditie gevolgd aan Sint-Lodewijk en was na twee jaar geslaagd. Daarna heb ik nog twee jaar talen gevolgd. In mijn laatste jaar had ik met Pasen al een contract om in juni te beginnen.”

Expediteur en dispatcher

Ik heb vijftien jaar in de transportsector gewerkt als expediteur en ook als dispatcher voor het wegvervoer. In een normale week werkte ik tussen 50 à 60 uren en in een niet-normale week soms tot 80 uren. Omwille van privéredenen ben ik gaan lesgeven, in het begin gecombineerd met een dagjob.  Ik ben begonnen bij Portilog en daarna hier in de avondopleiding bij CVO-LBC. Zo is de bal aan het rollen gegaan. Eerst met een beperkt aantal modules, maar dan kreeg ik de kans om fulltime les te geven.”

“Achteraf bekeken, heb ik zelf het onderwerp gecreëerd door eerst vijftien jaar praktijkervaring op te doen in de sector, om uiteindelijk over een voor mij toponderwerp te kunnen lesgeven. Had ik moeten lesgeven over een ander onderwerp dan transport of logistiek, dan had ik al lang iets anders gedaan. Daar ben ik zeker van”, vertelt ze.

Avond- en dagopleiding

Oorspronkelijk was de opleiding Transport & Logistiek Medewerker een avondopleiding. “Omdat ik hiermee alleen geen fulltime kon vullen, ben ik op zoek gegaan naar andere opleidingsmogelijkheden. Zo heb ik contact gezocht met de uitzendsector voor korte opleidingen. Ondertussen is dat uitgegroeid tot vijf korte opleidingen van vijf weken met vier serieuze basismodules.”

“De uitzendkantoren screenen mensen op hun geschiktheid voor de sector. Ze schrijven ze bij ons in, wij leiden ze op en nadien leidt de uitzendsector ze naar werk toe. Eerst met een interimcontract om dan uiteindelijk met een vast contact te kunnen werken. Ondertussen hadden we ook de VDAB overtuigd van ons kunnen en zijn we samen met hen begonnen met een dagopleiding. We organiseren nu al twee VDAB-dagopleidingen van vijf maanden per schooljaar. De ene keer zijn dat twaalf modules inclusief Frans en de andere keer elf modules inclusief Douane in plaats van Frans.”

We organiseren ook bedrijfsbezoeken bij onder meer CEVA Logistics, DHL, BCTN en Combinant en doen een havenbezoek

“VDAB en CVO LBC screenen samen kandidaten, VDAB financiert hun opleiding en tegen het einde van de opleiding zoeken de cursisten zelf naar werk. Ter ondersteuning van hun zoektocht naar werk, organiseert VDAB jobdates en ikzelf geef ook communicatieve technieken Nederlands. We laten hier gastsprekers, bedrijven, headhunters en interimkantoren komen. Dan kunnen ze hun cv al eens afgeven en met andere mensen vanuit de sector in contact komen. We organiseren ook bedrijfsbezoeken bij onder meer Colruyt, Nike, CEVA Logistics, DHL, BCTN en Combinant en doen een havenbezoek. Af en toe probeer ik iets nieuws te organiseren. Uiteraard coachen we onze cursisten ook”.

Iemand die een avondopleiding wil volgen, doet daar zonder vrijstellingen minimaal drie schooljaren over. “We hebben maar vier avonden per week met elke avond een andere module. Samen met de talen zijn dat 940 lestijden. Dat kan nooit op een jaar, toch niet in de avondopleiding. Iemand die echt gemotiveerd is, moet het dus drie schooljaren volhouden”.

Uit de praktijk

De lesgevers voor de opleiding Transport & Logistiek Medewerker zijn mensen uit de praktijk. “We zijn onder meer erkend om een officiële douanedeclarant op te leiden. Dat vak wordt ook gegeven door een douanedeclarant die zelf nog aan het werk is. Diegene die luchtvracht doceert, is de CEO van een luchtvrachtexpeditiebedrijf. Binnenvaart wordt gegeven door iemand die zelf een binnenschip heeft gehad en nu een makelaarskantoor voor de binnenvaart heeft. We geven dus allemaal les vanuit onze praktijkervaring en trachten niet alleen ‘echte cases’ te gebruiken tijdens de lessen, maar passen ook verschillende vormen van gamification toe zodat er erg veel interactie is tussen de cursisten en de lesgevers.”

Zelf geef ik nu nog Havenkennis, Wegvervoer, Incoterms, Tussenpersonen of het juridisch statuut van de expediteur

“Ik ben begonnen met het geven van veertien modules, een beetje te veel van het goede. We moeten ook zelf onze cursussen schrijven en updaten. Nu heb ik een team van leuke collega’s die een aantal modules van me hebben overgenomen. Zelf geef ik nu nog Havenkennis, Wegvervoer, Incoterms, Tussenpersonen of het juridisch statuut van de expediteur en communicatieve technieken Nederlands”.

Bijscholen of carrièreswitch

Zowel in de avond- als in de dagopleiding zijn de cursisten ofwel mensen die zich komen bijscholen omdat ze in de sector werken en die een module shoppen, ofwel mensen, en dat is het merendeel, die een carrièreswitch willen maken. “Er zijn bijvoorbeeld veel vrouwen en mannen die beginnen als orderpicker, laad-losser enzovoort maar die dat fysiek niet kunnen volhouden en een administratieve functie willen. Er zijn ook anderstaligen die omwille van het feit dat ze de taal nog niet machtig zijn, beginnen in een arbeidersfunctie maar wel een master hebben uit een ander land. Die komen allemaal in transport en logistiek terecht. Onze jongste cursist is 18 jaar en de oudste is 60. Alle kleuren, achtergronden, religies zitten hier samen in de klas”.

Van poetsvrouw tot planner

Op het vlak van carrièreswitch kan Schiltz wel enkele treffende voorbeelden aanhalen. “Er is een vrouw die tien jaar les heeft gevolgd met haar moeder, die douanedeclarant was. Zelf was ze poetsvrouw. Ze had een kind dat intensieve zorg nodig had. Ze had een job nodig die ze kon afstemmen op dat kind, maar ze had meer in haar mars. Door gedurende tien jaar een module per jaar te volgen, geraakte ze natuurlijk niet in de flow. Ik heb haar dan gevraagd of ze de dagopleiding wou volgen. Ze kon haar job als poetsvrouw on hold zetten. Ze heeft gedurende vijf maanden een bad gekregen en alle vakken opnieuw gedaan. Nu werkt ze bij Corneel Geerts. Ze is begonnen als loketbediende en is ondertussen dispatcher en doet de planning. Dan denk ik: wauw.”

“Een man uit Afrika die daar douanier was, is naar hier gekomen en wou hier ook declarant worden. Hij is bij TNT kunnen beginnen in de nachtshift. Hij vond dat fantastisch want dat kwam goed uit met de job van zijn vrouw die ’s avonds poetst. Hij werkt daar nog en heeft nu een vast contract als douanedeclarant gekregen. Dan was er iemand die medisch laborante was. Ze is gaan werken bij Monsanto als loketbediende met een jaarcontract. Daarna kon ze niet terug als loketbediende ingezet worden, maar op de planning. Ze heeft dat gedaan en daarna nog een andere functie. Drie jaar, telkens met een jaarcontract. Daarna kon ze kiezen voor een vast contract. Ze heeft terug gekozen voor loketbediende omdat ze het contact met de chauffeurs en de afwisseling in de job fantastisch vindt.”

“Youssef is een ex-cursist die nu salesmanager is bij een Koreaans bedrijf. Samen met zijn collega Peter had hij een project in Nigeria in breakbulk. Ze moesten alles coördineren, zowel logistiek als transport om daar een spoorlijn met stations aan te leggen. Heel veel van onze cursisten zijn overal uitgezworven als CEO, manager enzovoort. Ik krijg via LinkedIn berichten waar ze zitten, wat ze doen en of ze dringend iemand extra nodig hebben. Zo kreeg ik laatst de vraag van iemand bij C.H. Robinson om bijscholing te komen geven rond Incoterms. Dat is heel plezant”, vertelt Schiltz.

Moederkloek

Als coördinator van de opleiding heeft Schiltz ook een moederkloekgevoel. “Als ze naar de jobdate van de VDAB gaan, dan zeg ik: gedraag u professioneel, je moet je kledingstijl niet verloochenen maar haal het beste uit uw kast. Gebruik voor jouw cv alsjeblieft spellings- en grammaticale correctie. Voor elk woord dat in de cv staat, zorg dat je daar een voorbeeld bij kan geven. Zo ben ik bezig. Het is een hands-onmentaliteit. Als er een bachelordiploma gevraagd wordt, dat je niet hebt, zet dan je andere kwaliteiten in de verf en solliciteer! Zo proberen we ze allemaal aan de slag te krijgen. We hebben gemiddeld 80 tot 95% uitstroom naar werk”, besluit ze.