CEO DACHSER: “Denken ‘deur tot deur’ in plaats van ‘haven tot haven'”

Interview, Mensen
Koen Dejaeger
CEO van Dachser Burkhard Eling
CEO van Dachser Burkhard Eling © Dachser

Logistiek dienstverlener DACHSER zet in op technologie om zijn processen te automatiseren en te versnellen. “Maar het is niet de bedoeling dat die proefinstallaties mensen zullen vervangen”, zo zegt CEO Burkhard Eling in een interview met Flows.

We ontmoeten Eling, in het gezelschap van managing director Benelux Aat van der Meer, op de indrukwekkende stand van de logistieke dienstverlener op de ‘Transport en Logistiek’-beurs in München. Het is duidelijk dat DACHSER een boodschap heeft en daar graag mee wil uitpakken.

“De reden waarom we als DACHSER hier zo’n stand neerzetten, is omdat we een aantal zaken willen tonen: ten eerste dat we marktleider zijn in kwaliteitsvolle groupagelogistiek, ten tweede dat we alles doen wat in onze mogelijkheden ligt om het klimaat te beschermen en ten derde dat onze mensen ons grootste kapitaal zijn”, zegt Eling.

“DACHSER is nog altijd een familiaal bedrijf en twee jaar geleden werd het executive team grotendeels vernieuwd”, gaat hij verder. “Doel van die operatie was om te definiëren hoe we ons als bedrijf zien in 2030 en welke strategie ons daar moet brengen. We zetten in op een doorgedreven digitalisering. Daarom hebben we onze samenwerking met het Duitse Instituut voor logistiek Fraunhofer IML verlengd.”

Camera’s scannen pakketten

In oktober vorig jaar maakte DACHSER bekend dat het in samenwerking met Fraunhofer IML een innovatie in groupagelogistiek in de praktijk had gebracht. Door magazijnen met camera’s en sensoren uit te rusten, wordt het handmatig labelen en scannen van pallets overbodig. Dat versnelt de doorlooptijd en levert ook nieuwe inzichten op. “In de zogenaamde @ILO-terminal wordt volledig automatisch en in realtime een compleet digitaal beeld gecreëerd van alle pallets, activa en processen van een overslagloods. Het versnelt onze inkomende en uitgaande processen en verschaft continu bijgewerkte informatie over de locatie van elke pallet”, klonk het bij de voorstelling.

“We hebben deze technologie geïmplementeerd in twee sites van DACHSER, in Unterschleißheim bij München en in Öhringen bij Heilbronn. De resultaten zijn veelbelovend”, aldus Eling. “Elk pakket heeft een QR-code die gescand wordt door de camera’s. Zo is het systeem in staat om de afmetingen van de verpakte goederen met grote nauwkeurigheid vast te stellen en analyseren we aan de hand van ‘heat maps’ hoe we de flow kunnen optimaliseren.”

Op de vraag of deze technologie mensen moet vervangen, heeft Eling een duidelijk antwoord: “Neen, maar de technologie maakt wel dat onze medewerkers op andere taken focussen. Bijkomend voordeel is dat we zo onze operaties garanderen en we geen hinder ondervinden van het huidige tekort aan bekwaam personeel.”

De CEO benadrukt ook het belang van het uitwisselen van data. ”Hoe meer inzicht je hebt in de flow van goederen, des te beter kun je die ook stroomlijnen. Vandaag transporteren we nog 10 tot 15% lucht in onze vrachtwagens, dat moet verder omlaag. Het is van cruciaal belang om data uit te wisselen met klanten en partners.”

Elektrische trucks

Ook de overheid vraagt steeds meer data. Bedrijven moeten van Europa over enkele jaren verplicht rapporteren over de impact van hun activiteiten op ‘Environmental’, ‘Social’ en ‘Governance’-gebied (ESG). “We investeren sterk in onze ESG-rapportering. Dat is noodzakelijk om ook onze klanten te informeren over wat we doen voor het klimaat.”

En dat is heel wat, zo maakt de Duitse CEO zich sterk. “Er is nog een lange weg te gaan, maar we geloven erg in elektrische trucks voor korte afstanden en in waterstof voor trucks voor lange afstanden. We hebben onlangs onze eerste twee elektrische vrachtwagens in ontvangst genomen, maar we hadden ze vier jaar geleden willen hebben. Over twintig jaar zullen alle vrachtwagens elektrisch zijn.”

“In Duitsland hebben we e-mobilitysites aangelegd om de infrastructuur te testen en we leggen zoveel mogelijk zonnepanelen. Op dat gebied is onze productie verviervoudigd”, aldus Eling. Toch beseft de CEO dat dat niet zal volstaan wanneer er binnenkort gigantische hoeveelheden elektriciteit nodig zijn. “We kunnen niet riskeren dat onze activiteiten in het gedrang komen, het produceren van voldoende elektriciteit is cruciaal. We moeten inzetten op een goede mix en het is duidelijk dat er altijd een back-up nodig is.” Eling pleit ook voor een Europese grid, die volgens hem noodzakelijk is om de beschikbare energie intelligent te verdelen.

Snellere doorstroming

Intelligent is niet voor niets het woord in de slogan van DACHSER, zo geeft Eling aan. “We willen niet de grootste zijn, maar wel de beste. DACHSER is de nummer één wat betreft de kwaliteit in de groupagebusiness. De crisis heeft het belang van een betrouwbare keten van goederen aangetoond en dat is ook wat onze klanten van ons verwachten.”

“Samen met onze klanten analyseren we de goederenflow en werken we met DACHSER de beste oplossing uit. We combineren onze magazijnen ook altijd met transport. Belangrijk daarbij is dat we meer moeten denken van deur tot deur, in plaats van haven tot haven. Vandaag komt een schip toe in de haven en duurt het twaalf tot veertien dagen vooraleer de goederen geleverd worden. Dat kunnen we dubbel zo snel doen, mits enkele creatieve oplossingen.”

Gevraagd naar de rol van intermodaliteit, onderkent Eling het belang ervan, al wil hij het ook niet overschatten. “Intermodaliteit maakt zeker deel uit van de oplossing. Het goederenvervoer per spoor zal zeker een grotere rol spelen, maar als je kijkt naar de regelgeving die vandaag geldt, dan weet je dat dat een bijzonder moeilijk verhaal wordt.”

Op overnamepad

Eling steekt zijn ambities om DACHSER verder uit te breiden niet onder stoelen of banken. “Stap voor stap hebben we een netwerk uitgebouwd in Europa en onze focus ligt daar. De overname van Müller Fresh Food Logistics uit het Nederlandse Holten is daar een goed voorbeeld van. Of er nog meer overnames komen? Absoluut! We willen groeien in Europa. De overname van partners waar we al mee samenwerken – én die zelf hun activiteiten willen verkopen – is daarvoor in het verleden een uitstekend recept gebleken.” Maar ook elders ter wereld zullen er overnames volgen, al streeft de CEO naar de juiste balans eerder dan naar overnames als doel op zich.

Op Benelux-niveau zag DACHSER zijn omzet in 2022 stijgen tot 442,4 miljoen euro, goed voor 3,3 miljoen zendingen. Het personeelsbestand groeide tot 952 medewerkers. De groep zal zijn activiteiten ook verder uitbreiden in de Benelux met het vergroten van bestaande sites, onder meer in Zevenaar, dat de grootste site zal worden. “We streven ernaar een hogere densiteit te creëren met meer magazijnen. Dus ja, ook de Benelux zal in de toekomst zeker meer blauw-geel kleuren”, lacht Eling.

CEO DACHSER: “Denken ‘deur tot deur’ in plaats van ‘haven tot haven’” – Flows

CEO DACHSER: “Denken ‘deur tot deur’ in plaats van ‘haven tot haven'”

Interview, Mensen
Koen Dejaeger
CEO van Dachser Burkhard Eling
CEO van Dachser Burkhard Eling © Dachser

Logistiek dienstverlener DACHSER zet in op technologie om zijn processen te automatiseren en te versnellen. “Maar het is niet de bedoeling dat die proefinstallaties mensen zullen vervangen”, zo zegt CEO Burkhard Eling in een interview met Flows.

We ontmoeten Eling, in het gezelschap van managing director Benelux Aat van der Meer, op de indrukwekkende stand van de logistieke dienstverlener op de ‘Transport en Logistiek’-beurs in München. Het is duidelijk dat DACHSER een boodschap heeft en daar graag mee wil uitpakken.

“De reden waarom we als DACHSER hier zo’n stand neerzetten, is omdat we een aantal zaken willen tonen: ten eerste dat we marktleider zijn in kwaliteitsvolle groupagelogistiek, ten tweede dat we alles doen wat in onze mogelijkheden ligt om het klimaat te beschermen en ten derde dat onze mensen ons grootste kapitaal zijn”, zegt Eling.

“DACHSER is nog altijd een familiaal bedrijf en twee jaar geleden werd het executive team grotendeels vernieuwd”, gaat hij verder. “Doel van die operatie was om te definiëren hoe we ons als bedrijf zien in 2030 en welke strategie ons daar moet brengen. We zetten in op een doorgedreven digitalisering. Daarom hebben we onze samenwerking met het Duitse Instituut voor logistiek Fraunhofer IML verlengd.”

Camera’s scannen pakketten

In oktober vorig jaar maakte DACHSER bekend dat het in samenwerking met Fraunhofer IML een innovatie in groupagelogistiek in de praktijk had gebracht. Door magazijnen met camera’s en sensoren uit te rusten, wordt het handmatig labelen en scannen van pallets overbodig. Dat versnelt de doorlooptijd en levert ook nieuwe inzichten op. “In de zogenaamde @ILO-terminal wordt volledig automatisch en in realtime een compleet digitaal beeld gecreëerd van alle pallets, activa en processen van een overslagloods. Het versnelt onze inkomende en uitgaande processen en verschaft continu bijgewerkte informatie over de locatie van elke pallet”, klonk het bij de voorstelling.

“We hebben deze technologie geïmplementeerd in twee sites van DACHSER, in Unterschleißheim bij München en in Öhringen bij Heilbronn. De resultaten zijn veelbelovend”, aldus Eling. “Elk pakket heeft een QR-code die gescand wordt door de camera’s. Zo is het systeem in staat om de afmetingen van de verpakte goederen met grote nauwkeurigheid vast te stellen en analyseren we aan de hand van ‘heat maps’ hoe we de flow kunnen optimaliseren.”

Op de vraag of deze technologie mensen moet vervangen, heeft Eling een duidelijk antwoord: “Neen, maar de technologie maakt wel dat onze medewerkers op andere taken focussen. Bijkomend voordeel is dat we zo onze operaties garanderen en we geen hinder ondervinden van het huidige tekort aan bekwaam personeel.”

De CEO benadrukt ook het belang van het uitwisselen van data. ”Hoe meer inzicht je hebt in de flow van goederen, des te beter kun je die ook stroomlijnen. Vandaag transporteren we nog 10 tot 15% lucht in onze vrachtwagens, dat moet verder omlaag. Het is van cruciaal belang om data uit te wisselen met klanten en partners.”

Elektrische trucks

Ook de overheid vraagt steeds meer data. Bedrijven moeten van Europa over enkele jaren verplicht rapporteren over de impact van hun activiteiten op ‘Environmental’, ‘Social’ en ‘Governance’-gebied (ESG). “We investeren sterk in onze ESG-rapportering. Dat is noodzakelijk om ook onze klanten te informeren over wat we doen voor het klimaat.”

En dat is heel wat, zo maakt de Duitse CEO zich sterk. “Er is nog een lange weg te gaan, maar we geloven erg in elektrische trucks voor korte afstanden en in waterstof voor trucks voor lange afstanden. We hebben onlangs onze eerste twee elektrische vrachtwagens in ontvangst genomen, maar we hadden ze vier jaar geleden willen hebben. Over twintig jaar zullen alle vrachtwagens elektrisch zijn.”

“In Duitsland hebben we e-mobilitysites aangelegd om de infrastructuur te testen en we leggen zoveel mogelijk zonnepanelen. Op dat gebied is onze productie verviervoudigd”, aldus Eling. Toch beseft de CEO dat dat niet zal volstaan wanneer er binnenkort gigantische hoeveelheden elektriciteit nodig zijn. “We kunnen niet riskeren dat onze activiteiten in het gedrang komen, het produceren van voldoende elektriciteit is cruciaal. We moeten inzetten op een goede mix en het is duidelijk dat er altijd een back-up nodig is.” Eling pleit ook voor een Europese grid, die volgens hem noodzakelijk is om de beschikbare energie intelligent te verdelen.

Snellere doorstroming

Intelligent is niet voor niets het woord in de slogan van DACHSER, zo geeft Eling aan. “We willen niet de grootste zijn, maar wel de beste. DACHSER is de nummer één wat betreft de kwaliteit in de groupagebusiness. De crisis heeft het belang van een betrouwbare keten van goederen aangetoond en dat is ook wat onze klanten van ons verwachten.”

“Samen met onze klanten analyseren we de goederenflow en werken we met DACHSER de beste oplossing uit. We combineren onze magazijnen ook altijd met transport. Belangrijk daarbij is dat we meer moeten denken van deur tot deur, in plaats van haven tot haven. Vandaag komt een schip toe in de haven en duurt het twaalf tot veertien dagen vooraleer de goederen geleverd worden. Dat kunnen we dubbel zo snel doen, mits enkele creatieve oplossingen.”

Gevraagd naar de rol van intermodaliteit, onderkent Eling het belang ervan, al wil hij het ook niet overschatten. “Intermodaliteit maakt zeker deel uit van de oplossing. Het goederenvervoer per spoor zal zeker een grotere rol spelen, maar als je kijkt naar de regelgeving die vandaag geldt, dan weet je dat dat een bijzonder moeilijk verhaal wordt.”

Op overnamepad

Eling steekt zijn ambities om DACHSER verder uit te breiden niet onder stoelen of banken. “Stap voor stap hebben we een netwerk uitgebouwd in Europa en onze focus ligt daar. De overname van Müller Fresh Food Logistics uit het Nederlandse Holten is daar een goed voorbeeld van. Of er nog meer overnames komen? Absoluut! We willen groeien in Europa. De overname van partners waar we al mee samenwerken – én die zelf hun activiteiten willen verkopen – is daarvoor in het verleden een uitstekend recept gebleken.” Maar ook elders ter wereld zullen er overnames volgen, al streeft de CEO naar de juiste balans eerder dan naar overnames als doel op zich.

Op Benelux-niveau zag DACHSER zijn omzet in 2022 stijgen tot 442,4 miljoen euro, goed voor 3,3 miljoen zendingen. Het personeelsbestand groeide tot 952 medewerkers. De groep zal zijn activiteiten ook verder uitbreiden in de Benelux met het vergroten van bestaande sites, onder meer in Zevenaar, dat de grootste site zal worden. “We streven ernaar een hogere densiteit te creëren met meer magazijnen. Dus ja, ook de Benelux zal in de toekomst zeker meer blauw-geel kleuren”, lacht Eling.