Nathan De Valck: “Beginnen bij WFS voelde als thuiskomen”

Nieuws, Mensen
Melanie De Vrieze
Nathan De Valck
Nathan De Valck © WFS

Na honderd dagen als managing director van WFS Belgium, heeft Nathan De Valck nog altijd geen spijt van zijn beslissing om Brussels Airport te verlaten en aan de slag te gaan bij de afhandelaar. “In deze job komen al mijn voorbije ervaringen samen.”

Nathan De Valck startte twintig jaar geleden zijn carrière in luchtvracht. De eerste tien jaar werkte hij bij afhandelaar Aviapartner en vervulde er zowel operationele als commerciële functies. Daarna stapte hij over naar Brussels Airport Company, waar hij tien jaar actief was in businessdevelopment en productdevelopment. Later stond hij aan het hoofd van de cargoafdeling. De Valck had ook enkele nevenjobs. Zo was hij sterk betrokken bij de oprichting van Air Cargo Belgium en Pharma.aero en stond hij mee aan de start van BRUCloud. “Toen WFS (Worldwide Flight Services) vroeg of ik bij hen een nieuwe uitdaging wou aangaan, kon ik dat aanbod niet afslaan”, legt De Valck uit. “Ik ken dat deel van de industrie goed door mijn job bij Aviapartner. Het voelde als thuiskomen.”

Op een bepaald moment moet je de juiste mensen op de juiste plaats zetten en ook nieuwe medewerkers binnenhalen

Ondersteunende structuur

Op het visitekaartje van Nathan De Valck prijkt voortaan de nieuwe functietitel managing director WFS België. Hij wordt verantwoordelijk voor zowel de activiteiten in Brussel als in Luik. “De functie is breed en is een combinatie van het operationele met het verder ontwikkelen van de markt en het financiële management”, legt hij uit.

Zijn taak bij WFS bestaat erin om de afhandelkwaliteit verder te verbeteren, de financiële prestaties van het bedrijf op de voet te volgen, de moderne infrastructuur maximaal te gebruiken en meer volume te behandelen. Hij krijgt ook de opdracht om een sterk team op te bouwen. “WFS is de afgelopen twee jaar sterk gegroeid. Op een bepaald moment moet je de juiste mensen op de juiste plaats zetten en ook nieuwe medewerkers binnenhalen. Het mooie aan WFS is dat je een sterke verantwoordelijkheid hebt op landniveau, maar dat er tegelijk een ondersteunende structuur is vanuit het hoofdkantoor EMEAA (Europa, Midden-Oosten, Afrika & Azië, red.).”

Digitale strategie

De Valck ziet voor de sector tal van uitdagingen. Na de covidperiode is het voor alle cargoafhandelaars wennen om zich terug te plooien op de normale luchtvrachtconjunctuur. Een tweede uitdaging ziet hij in de digitalisering. “We zetten sterk in op het verbeteren van de interne processen door niet meer met papier te werken. We werken met steeds meer digitale instrumenten. Een goed voorbeeld daarvan is ons warehousemanagementsysteem Cargo Spot, waarmee we heel wat zaken vereenvoudigen.”

Brussel heeft een sterk ontwikkelde community via Air Cargo Belgium

Een actieve rol opnemen in de communities van zowel Brussel als Luik is een derde uitdaging. “Brussel heeft een sterk ontwikkelde community via Air Cargo Belgium”, legt De Valck uit. “Als afhandelaar enten we ons op projecten die te maken hebben met fysieke afhandeling, betere communicatie en het invoeren van innovatie. In Luik zien we hetzelfde gebeuren, al is daar de digitale strategie wel anders dan in Brussel. Maar we kiezen er bewust voor om ons als een loyale partner op te stellen.”

Uitbreiding dienstverlening

De Valck ziet ook de soort dienstverlening veranderen. WFS heeft een sterke focus op de typische luchtvrachtafhandeling, maar wil ook nieuwe types diensten aanbieden richting forwarders, e-commerce, truckingbedrijven enzovoort. “De vroegere duidelijke aflijning is aan het evolueren. Je ziet afhandelaars actief worden in forwardingactiviteiten, maar ook omgekeerd. Daar moeten wij onze rol in spelen.”

Ook als afhandelaar zetten we graag in op hernieuwbare energie

WFS biedt in Luik airsidediensten aan, terwijl dat in Brussel niet het geval is. “Daar is de markt gereguleerd”, legt hij uit. “Daar zijn er maar drie licenties. Over twee jaar worden die opnieuw uitgereikt. Wij zijn ons aan het voorbereiden op die tenderprocedure, zodat we ook op Brussels Airport de volledige portfolio aan diensten kunnen aanbieden aan onze klanten.”

En de industrie wordt natuurlijk geconfronteerd met duurzaamheid. “Vooral luchthavens zetten er sterk op in omdat ze daar het grootste verschil kunnen maken. Maar ook als afhandelaar zetten we graag in op hernieuwbare energie en – waar mogelijk – het gebruik van milieuvriendelijke materialen.”

Goede balans

De eerste honderd dagen waren druk, geeft De Valck toe. Maar hij heeft goede afspraken gemaakt met zijn vrouw en kinderen. “Ze wisten dat ze me de eerste drie maanden minder zouden zien. Bij Brussels Airport had ik ook al een intensieve job. Het verschil is dat ik toen meer moest reizen. De balans is dus in positieve zin geëvolueerd.”

Om zich te ontspannen, trekt De Valck graag de natuur in, om te lopen of te wandelen met zijn gezin. “Ik heb iets minder tijd dan vroeger om te joggen, maar het geeft me wel energie. Net zoals een frisse pint drinken met vrienden. Voor het sociale aspect maak ik graag tijd.”

Nathan De Valck: “Beginnen bij WFS voelde als thuiskomen” – Flows

Nathan De Valck: “Beginnen bij WFS voelde als thuiskomen”

Nieuws, Mensen
Melanie De Vrieze
Nathan De Valck
Nathan De Valck © WFS

Na honderd dagen als managing director van WFS Belgium, heeft Nathan De Valck nog altijd geen spijt van zijn beslissing om Brussels Airport te verlaten en aan de slag te gaan bij de afhandelaar. “In deze job komen al mijn voorbije ervaringen samen.”

Nathan De Valck startte twintig jaar geleden zijn carrière in luchtvracht. De eerste tien jaar werkte hij bij afhandelaar Aviapartner en vervulde er zowel operationele als commerciële functies. Daarna stapte hij over naar Brussels Airport Company, waar hij tien jaar actief was in businessdevelopment en productdevelopment. Later stond hij aan het hoofd van de cargoafdeling. De Valck had ook enkele nevenjobs. Zo was hij sterk betrokken bij de oprichting van Air Cargo Belgium en Pharma.aero en stond hij mee aan de start van BRUCloud. “Toen WFS (Worldwide Flight Services) vroeg of ik bij hen een nieuwe uitdaging wou aangaan, kon ik dat aanbod niet afslaan”, legt De Valck uit. “Ik ken dat deel van de industrie goed door mijn job bij Aviapartner. Het voelde als thuiskomen.”

Op een bepaald moment moet je de juiste mensen op de juiste plaats zetten en ook nieuwe medewerkers binnenhalen

Ondersteunende structuur

Op het visitekaartje van Nathan De Valck prijkt voortaan de nieuwe functietitel managing director WFS België. Hij wordt verantwoordelijk voor zowel de activiteiten in Brussel als in Luik. “De functie is breed en is een combinatie van het operationele met het verder ontwikkelen van de markt en het financiële management”, legt hij uit.

Zijn taak bij WFS bestaat erin om de afhandelkwaliteit verder te verbeteren, de financiële prestaties van het bedrijf op de voet te volgen, de moderne infrastructuur maximaal te gebruiken en meer volume te behandelen. Hij krijgt ook de opdracht om een sterk team op te bouwen. “WFS is de afgelopen twee jaar sterk gegroeid. Op een bepaald moment moet je de juiste mensen op de juiste plaats zetten en ook nieuwe medewerkers binnenhalen. Het mooie aan WFS is dat je een sterke verantwoordelijkheid hebt op landniveau, maar dat er tegelijk een ondersteunende structuur is vanuit het hoofdkantoor EMEAA (Europa, Midden-Oosten, Afrika & Azië, red.).”

Digitale strategie

De Valck ziet voor de sector tal van uitdagingen. Na de covidperiode is het voor alle cargoafhandelaars wennen om zich terug te plooien op de normale luchtvrachtconjunctuur. Een tweede uitdaging ziet hij in de digitalisering. “We zetten sterk in op het verbeteren van de interne processen door niet meer met papier te werken. We werken met steeds meer digitale instrumenten. Een goed voorbeeld daarvan is ons warehousemanagementsysteem Cargo Spot, waarmee we heel wat zaken vereenvoudigen.”

Brussel heeft een sterk ontwikkelde community via Air Cargo Belgium

Een actieve rol opnemen in de communities van zowel Brussel als Luik is een derde uitdaging. “Brussel heeft een sterk ontwikkelde community via Air Cargo Belgium”, legt De Valck uit. “Als afhandelaar enten we ons op projecten die te maken hebben met fysieke afhandeling, betere communicatie en het invoeren van innovatie. In Luik zien we hetzelfde gebeuren, al is daar de digitale strategie wel anders dan in Brussel. Maar we kiezen er bewust voor om ons als een loyale partner op te stellen.”

Uitbreiding dienstverlening

De Valck ziet ook de soort dienstverlening veranderen. WFS heeft een sterke focus op de typische luchtvrachtafhandeling, maar wil ook nieuwe types diensten aanbieden richting forwarders, e-commerce, truckingbedrijven enzovoort. “De vroegere duidelijke aflijning is aan het evolueren. Je ziet afhandelaars actief worden in forwardingactiviteiten, maar ook omgekeerd. Daar moeten wij onze rol in spelen.”

Ook als afhandelaar zetten we graag in op hernieuwbare energie

WFS biedt in Luik airsidediensten aan, terwijl dat in Brussel niet het geval is. “Daar is de markt gereguleerd”, legt hij uit. “Daar zijn er maar drie licenties. Over twee jaar worden die opnieuw uitgereikt. Wij zijn ons aan het voorbereiden op die tenderprocedure, zodat we ook op Brussels Airport de volledige portfolio aan diensten kunnen aanbieden aan onze klanten.”

En de industrie wordt natuurlijk geconfronteerd met duurzaamheid. “Vooral luchthavens zetten er sterk op in omdat ze daar het grootste verschil kunnen maken. Maar ook als afhandelaar zetten we graag in op hernieuwbare energie en – waar mogelijk – het gebruik van milieuvriendelijke materialen.”

Goede balans

De eerste honderd dagen waren druk, geeft De Valck toe. Maar hij heeft goede afspraken gemaakt met zijn vrouw en kinderen. “Ze wisten dat ze me de eerste drie maanden minder zouden zien. Bij Brussels Airport had ik ook al een intensieve job. Het verschil is dat ik toen meer moest reizen. De balans is dus in positieve zin geëvolueerd.”

Om zich te ontspannen, trekt De Valck graag de natuur in, om te lopen of te wandelen met zijn gezin. “Ik heb iets minder tijd dan vroeger om te joggen, maar het geeft me wel energie. Net zoals een frisse pint drinken met vrienden. Voor het sociale aspect maak ik graag tijd.”