Leren met app op ‘snackable’ manier, ook voor logistieke sector

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Dirk Cassiers
Dirk Cassiers © Dirk Cassiers

Na meer dan dertig jaar in de wereld van marketing/communicatie kijkt Dirk Cassiers er naar uit om met UQalify impact te creëren op basis van ‘mobile first’-technologie. UQalify zette hiermee al zijn eerste stappen in de logistieke en havenwereld.

Hoe komt u in de wereld van de leertechnologie terecht?

Dirk Cassiers (DC): “Ik heb een achtergrond van meer dan dertig jaar in marketing en communicatie. Ik heb verschillende agencies opgestart, opgebouwd en opnieuw verkocht. Mijn laatste wapenfeit was marketing- en communicatieagentschap Dallas Antwerp dat ik samen met mijn vennoot verkocht heb aan de Cronos Group. In mijn ‘Dallas-tijd’ ben ik eigenlijk voor ‘t eerst in contact gekomen met technologische innovaties, maar dan vooral in marketing intelligence en marketing automation. Met UQalify maakte ik kennis via hun adviesraad. Wat later ben ik als partner bij UQalify aan boord gekomen. Ik heb altijd al meer impact willen creëren en dan liefst op een sociaal-maatschappelijke manier.”

Wij kunnen in vier à zes weken een leeraanpak implementeren met onze applicatie

“Alles wat te maken heeft met levenslang leren, de war for talent, een leercultuur installeren in een bedrijf: elke sector krijgt hier vandaag meer dan ooit mee te maken. Zo is de zorgsector bijvoorbeeld op zoek naar zevenduizend mensen. Het lerarenkorps moet dringend uitgebreid worden en de transport- en logistieke sector kampt met een accuut gebrek aan vrachtwagenchauffeurs.”

“Bij UQalify installeren wij leerculturen op basis van technologie op een hele ‘snackable’ manier. Wij kunnen in vier à zes weken een integrale leeraanpak bij bedrijven implementeren met onze applicatie en content modules. Onze technologie is ‘mobile first’, wat betekent dat alles gemaakt is op maat van de smartphone. Dat is nu eenmaal de meest handige manier om te connecteren met al je medewerkers. Erg vaak vragen nieuwe medewerkers: ‘Wat kan ik bij u leren?’ Het gaat over bedrijfscultuur, over verloning, maar vooral ook over de leercurve, of over het groeipad dat medewerkers bij hun nieuwe werkgever willen bewandelen. Daar spelen wij met UQalify fantastisch goed op in.”

Zo’n leercurve kunnen jullie aanleveren op alle niveaus?

DC: “Onze technologie laat toe dat we zowel op arbeidersniveau trajecten kunnen lanceren, maar net zo goed leiderschaps- of veranderingstrajecten en sales-leercurves kunnen initiëren. Elke doelgroep binnen een bedrijf kan gebruikmaken van onze technologie. Daarnaast bieden wij ook Microsoftopleidingen en taalcursussen aan, waardoor het totale leerdoosje heel compleet wordt en meteen gevuld is vooraleer je al zelf een keuze hebt gemaakt.”

Maak dat eens concreet voor een bepaald profiel …

DC: “Met verzekeraar TVM zijn wij een leertraject gestart om vrachtwagenchauffeurs vanuit onze applicatie op te leiden of bij te scholen in de code 95 vakbekwaamheid. Dat is de verplichte nascholing voor alle bestuurders met rijbewijs C en D. Maar we hebben bijvoorbeeld ook een trainer van LinkedIn aan boord, Bert Verdonck, die bedrijven helpt om Linkedin optimaal in te zetten voor hun bedrijf. Ook dat soort opleidingen kunnen wij standaard binnen onze applicatie aanbieden.”

“We zien erop toe dat er voldoende uitdagingen zitten aan de applicatie. Zo kunnen medewerkers spelenderwijs leren via zogenaamde gamification-opleidingen en kunnen collega’s elkaar uitdagen. Zo wordt learning ingebed in de dagelijkse werking van een bedrijf.”

Wij tekenen rond een digitale applicatie van een havenbedrijf of een rederij een opleiding uit

Is het wel een goed idee om het woord ‘learning’ te gebruiken in jullie communicatie? Schrikt dat niet af?

DC: “Elke persoon heeft vandaag nood aan leren. 46% van de Belgische bevolking tussen 16 en 74 jaar is niet meer digitaal inclusief. Dat blijkt uit de nieuwe ‘Barometer van de Digitale Inclusie’ die de Koning Boudewijnstichting recent publiceerde. Je moet daar dus als bedrijf en als overheid op anticiperen en opleiding faciliteren. Zo zijn wij ook de technologiepartner van ‘Become digital’ en ‘Digiskills Belgium’, samen met overheden, Microsoft, Agoria en anderen. Met die tools kan je perfect in kaart brengen waar je vandaag staat op het vlak van digitale skills en wat je nodig hebt om de volgende tien jaar nog altijd dezelfde job te kunnen doen.”

Er is heel veel te doen rond digitalisering en vaak wordt een applicatie in de markt gezet zonder een begeleidingstraject voor de gebruikers. Kunnen jullie daarbij helpen?

DC: “Absoluut. Stel: een havenbedrijf of een rederij lanceert een digitale applicatie, dan kunnen wij daarrond een hele opleiding helpen uittekenen. De resultaten van de trainees maken wij trouwens ook heel inzichtelijk via een geïntegreerd dashboard. We zijn altijd geïnteresseerd om mee te denken met een sector. Hoe kunnen we havenbedrijven helpen om leertrajecten te ontwikkelen? Wij hebben zelf ook experten in huis om bedrijven met leercursussen op het vlak van veiligheid en preventie te ondersteunen, maar ook rond specifieke topics zoals cybersecurity.”

LEES OOK
Leren met app op ‘snackable’ manier, ook voor logistieke sector – Flows

Leren met app op ‘snackable’ manier, ook voor logistieke sector

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Dirk Cassiers
Dirk Cassiers © Dirk Cassiers

Na meer dan dertig jaar in de wereld van marketing/communicatie kijkt Dirk Cassiers er naar uit om met UQalify impact te creëren op basis van ‘mobile first’-technologie. UQalify zette hiermee al zijn eerste stappen in de logistieke en havenwereld.

Hoe komt u in de wereld van de leertechnologie terecht?

Dirk Cassiers (DC): “Ik heb een achtergrond van meer dan dertig jaar in marketing en communicatie. Ik heb verschillende agencies opgestart, opgebouwd en opnieuw verkocht. Mijn laatste wapenfeit was marketing- en communicatieagentschap Dallas Antwerp dat ik samen met mijn vennoot verkocht heb aan de Cronos Group. In mijn ‘Dallas-tijd’ ben ik eigenlijk voor ‘t eerst in contact gekomen met technologische innovaties, maar dan vooral in marketing intelligence en marketing automation. Met UQalify maakte ik kennis via hun adviesraad. Wat later ben ik als partner bij UQalify aan boord gekomen. Ik heb altijd al meer impact willen creëren en dan liefst op een sociaal-maatschappelijke manier.”

Wij kunnen in vier à zes weken een leeraanpak implementeren met onze applicatie

“Alles wat te maken heeft met levenslang leren, de war for talent, een leercultuur installeren in een bedrijf: elke sector krijgt hier vandaag meer dan ooit mee te maken. Zo is de zorgsector bijvoorbeeld op zoek naar zevenduizend mensen. Het lerarenkorps moet dringend uitgebreid worden en de transport- en logistieke sector kampt met een accuut gebrek aan vrachtwagenchauffeurs.”

“Bij UQalify installeren wij leerculturen op basis van technologie op een hele ‘snackable’ manier. Wij kunnen in vier à zes weken een integrale leeraanpak bij bedrijven implementeren met onze applicatie en content modules. Onze technologie is ‘mobile first’, wat betekent dat alles gemaakt is op maat van de smartphone. Dat is nu eenmaal de meest handige manier om te connecteren met al je medewerkers. Erg vaak vragen nieuwe medewerkers: ‘Wat kan ik bij u leren?’ Het gaat over bedrijfscultuur, over verloning, maar vooral ook over de leercurve, of over het groeipad dat medewerkers bij hun nieuwe werkgever willen bewandelen. Daar spelen wij met UQalify fantastisch goed op in.”

Zo’n leercurve kunnen jullie aanleveren op alle niveaus?

DC: “Onze technologie laat toe dat we zowel op arbeidersniveau trajecten kunnen lanceren, maar net zo goed leiderschaps- of veranderingstrajecten en sales-leercurves kunnen initiëren. Elke doelgroep binnen een bedrijf kan gebruikmaken van onze technologie. Daarnaast bieden wij ook Microsoftopleidingen en taalcursussen aan, waardoor het totale leerdoosje heel compleet wordt en meteen gevuld is vooraleer je al zelf een keuze hebt gemaakt.”

Maak dat eens concreet voor een bepaald profiel …

DC: “Met verzekeraar TVM zijn wij een leertraject gestart om vrachtwagenchauffeurs vanuit onze applicatie op te leiden of bij te scholen in de code 95 vakbekwaamheid. Dat is de verplichte nascholing voor alle bestuurders met rijbewijs C en D. Maar we hebben bijvoorbeeld ook een trainer van LinkedIn aan boord, Bert Verdonck, die bedrijven helpt om Linkedin optimaal in te zetten voor hun bedrijf. Ook dat soort opleidingen kunnen wij standaard binnen onze applicatie aanbieden.”

“We zien erop toe dat er voldoende uitdagingen zitten aan de applicatie. Zo kunnen medewerkers spelenderwijs leren via zogenaamde gamification-opleidingen en kunnen collega’s elkaar uitdagen. Zo wordt learning ingebed in de dagelijkse werking van een bedrijf.”

Wij tekenen rond een digitale applicatie van een havenbedrijf of een rederij een opleiding uit

Is het wel een goed idee om het woord ‘learning’ te gebruiken in jullie communicatie? Schrikt dat niet af?

DC: “Elke persoon heeft vandaag nood aan leren. 46% van de Belgische bevolking tussen 16 en 74 jaar is niet meer digitaal inclusief. Dat blijkt uit de nieuwe ‘Barometer van de Digitale Inclusie’ die de Koning Boudewijnstichting recent publiceerde. Je moet daar dus als bedrijf en als overheid op anticiperen en opleiding faciliteren. Zo zijn wij ook de technologiepartner van ‘Become digital’ en ‘Digiskills Belgium’, samen met overheden, Microsoft, Agoria en anderen. Met die tools kan je perfect in kaart brengen waar je vandaag staat op het vlak van digitale skills en wat je nodig hebt om de volgende tien jaar nog altijd dezelfde job te kunnen doen.”

Er is heel veel te doen rond digitalisering en vaak wordt een applicatie in de markt gezet zonder een begeleidingstraject voor de gebruikers. Kunnen jullie daarbij helpen?

DC: “Absoluut. Stel: een havenbedrijf of een rederij lanceert een digitale applicatie, dan kunnen wij daarrond een hele opleiding helpen uittekenen. De resultaten van de trainees maken wij trouwens ook heel inzichtelijk via een geïntegreerd dashboard. We zijn altijd geïnteresseerd om mee te denken met een sector. Hoe kunnen we havenbedrijven helpen om leertrajecten te ontwikkelen? Wij hebben zelf ook experten in huis om bedrijven met leercursussen op het vlak van veiligheid en preventie te ondersteunen, maar ook rond specifieke topics zoals cybersecurity.”

LEES OOK