(Nieuwjaarsreeks) Lydia Peeters (Vlaams minister Mobiliteit)

Interview, Mensen
Te gast
Vlaams minister Lydia Peeters
Lydia Peeters © Lydia Peeters

Rond de jaarwissel brengt Flows traditiegetrouw een reeks ‘nieuwjaarsbrieven’. De auteurs overschouwen het voorbije en komende jaar door te antwoorden op vijf vragen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters deelt vandaag haar visie met ons.

1. Wat was voor u dé gebeurtenis van 2022 (en waarom)?

Zonder twijfel de oorlog op het Europese continent. De beelden van het oorlogsgeweld waar we dagelijks mee geconfronteerd worden, raken ons allemaal. Gezinnen die uit elkaar worden gerukt, mannen aan de frontlinie, vrouwen en kinderen op de vlucht, kortom onnoemelijk veel menselijk leed. De impact van deze oorlog is wereldwijd voelbaar en heeft gelukkig ook heel wat solidariteitsacties losgeweekt. De oorlog heeft verder ook grote gevolgen voor onze energie- en voedselmarkten en heeft onze economie in een recordtempo richting inflatie gejaagd. Één ding is duidelijk: we kunnen deze gebeurtenis helaas nog niet achterlaten in 2022.

2. Welk bedrijf heeft in 2022 het meeste indruk op u gemaakt (en waarom)?

In november heb ik Seafar in Antwerpen bezocht. Een innovatief en jong bedrijf dat absoluut een indruk op mij heeft nagelaten. Ze verrichten baanbrekend werk inzake innovatie en automatisatie. Seafar ondersteunt en stuurt geautomatiseerde schepen aan vanuit een Shore Control Center. Seafar is een pionier wat betreft het onbemand varen en zet Vlaanderen daarmee op de kaart. Met het oog op meer duurzaam goederentransport trekken we in Vlaanderen volop de kaart van innovatie en digitalisering. Beide aspecten zullen een belangrijke rol spelen in de binnenvaart van de toekomst en de sector vooruithelpen. Samen met een bedrijf zoals Seafar zorgen we ervoor dat we met Vlaanderen onze voortrekkersrol op het vlak van innovatie en duurzaamheid bestendigen.

3. Wat is voor u de meest vervelende trend van het voorbije jaar/de voorbije jaren (en waarom)?

Zonder twijfel de verzuring en verbale agressie op sociale media en zelfs in het echte leven. Voor mij is het perfecte voorbeeld van die verzuring de ophef die er ontstond over een ‘uitgelekte’ video van de Finse premier Sanna Marin. In de video was de premier al dansend te zien met vrienden. Dan stel ik mij de vraag ‘Mogen we af en toe nog genieten’? We weten dat sommige politieke partijen inspelen op de verzuring en het voeden en dat is heel jammer. In 2023 mag er wat mij betreft meer positiviteit zijn.

4. Wie is voor u de man of vrouw van het jaar 2022 (en waarom)?

Voor mij is dat niet één of man of vrouw maar vele mannen en vrouwen, namelijk het Oekraïense volk. Het is ongelofelijk hoe zij blijven vechten voor hun land en voor hun vrijheid. Een strijdkracht en vastberadenheid die bijna ongezien is. Ik kan mij niet voorstellen hoe het moet zijn om elke dag opnieuw in angst wakker te worden, niet te weten wat de dag zal brengen en hoe het gaat met familie en vrienden. En toch vinden zij elke dag opnieuw de kracht om door te zetten. Ik bewonder hun daadkracht en doorzettingsvermogen.

5. Op welk goed voornemen mogen we u afrekenen eind 2023?

Elk jaar stellen ze mij tijdens eindejaarsinterviews de vraag wat mijn goede voornemens voor het volgende jaar zullen zijn. Ik betrap er mezelf op telkens hetzelfde te antwoorden: meer tijd doorbrengen met mijn gezin en familie. Helaas moet ik ook dit jaar toegeven dat dat niet gelukt is. Het is enorm moeilijk om een realistisch evenwicht te zoeken tussen de drukke job in Brussel en de thuisbasis in het Maasland, maar ik blijf er aan werken.

Hier bundelen we alle bijdragen voor de Nieuwjaarsreeks.

U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner Port of Antwerp-Bruges.