(Nieuwjaarsreeks) Bernard Piette (directeur Logistics in Wallonia)

Interview, Mensen
Te gast
Bernard Piette, algemeen directeur Logistics in Wallonia
Bernard Piette, algemeen directeur Logistics in Wallonia © Logistics in Wallonia

Rond de jaarwissel brengt Flows traditiegetrouw een reeks ‘nieuwjaarsbrieven’. De auteurs overschouwen het voorbije en komende jaar door te antwoorden op vijf vragen. Vandaag neemt Bernard Piette, directeur Logistics in Wallonia, ons mee in zijn verhaal van samenwerking en flexibiliteit.

1. Wat was dé gebeurtenis van 2022 en waarom?

Dit zijn tegelijk spannende en zorgelijke tijden. Onze wereld is in verandering en dingen die wij jarenlang als vanzelfsprekend hebben beschouwd, worden vandaag in vraag gesteld. Zo wordt de mondialisering van de wereldhandel, zoals we die sinds het begin van de jaren zeventig kennen, volledig op de helling gezet en stoten we op haar grenzen.

Voor mij is het hoogtepunt van dit jaar ongetwijfeld de fusie tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Het is goed om te zien dat het in België nog steeds mogelijk is om over grote ego’s en subregionale rivaliteiten heen strategische allianties te smeden. Op die manier kunnen we samen zowel de concurrentie als de grote uitdagingen op ons terrein aangaan; te beginnen natuurlijk met de energietransitie.

2. Welk bedrijf heeft het meest indruk op u gemaakt en waarom?

Het is opmerkelijk om de dominante positie te zien die bepaalde bedrijven innemen, met name door bedrijfsovernames. De ontwikkeling van een bedrijf als DSV is in dit opzicht verrassend. Als DSV DB Schenker zou overnemen, zoals het gerucht gaat, zou er een wereldleider ontstaan die in alle regio’s van de wereld het hof wordt gemaakt voor nieuwe logistieke activiteiten. Ik ben er vast van overtuigd dat de logistiek niet zal verdwijnen, maar nieuwe kansen zal blijven genereren waarvoor België bijzonder goed geplaatst is.

3. Wat is de meest vervelende trend van het voorbije/de voorbije jaren en waarom?

Sinds begin 2020 zien we een opeenvolging van mondiale crisissen zoals we zelden hebben gezien: de pandemie, de blokkade van het Suezkanaal, de halfgeleidercrisis (en de spanningen rond Taiwan), de druk op de energieprijzen en de oorlog in Oekraïne. Die gebeurtenissen hebben de totale afhankelijkheid van de Europese economie van bepaalde strategische producten (te beginnen met energie) aan het licht gebracht en op wrede wijze het totale gebrek aan flexibiliteit en veerkracht aangetoond van de toeleveringsketens die rond de globalisering zijn opgebouwd.

Bovenal heeft de opeenstapeling van crisissen het grote belang van leveringsketens en de strategische positie die de leveringsketen inneemt in de organisatie van bepaalde ondernemingen aan het licht gebracht. We staan dus op een keerpunt; wat sommigen ook zeggen, de Europese economie zal nooit meer kunnen gaan produceren wat ze vier decennia lang heeft uitbesteed. Anderzijds is het nu belangrijk na te denken over onze strategische afhankelijkheden en gezamenlijk onze logistieke organisaties de nodige flexibiliteit en wendbaarheid te geven om volgende crisissen het hoofd te kunnen bieden.

4. Wie is de man/vrouw van 2022 en waarom?

2022 was een bijzonder jaar voor Logistiek in Wallonië (LiW). Door een collectieve inspanning van de raad van bestuur, het team en de leden heeft LiW immers ook zijn engagement voor de ontwikkeling van de sector aangetoond.

5. Op welk voornemen mogen wij u afrekenen in 2023?

2023 staat voor de deur en we laten een bijzonder bewogen jaar achter ons. Hopelijk zullen sommige situaties zich stabiliseren, ook al weten we dat we nooit meer zullen terugkeren naar de wereld die we vroeger kenden.

Maar laten we optimistisch zijn, laten we de samenwerking tussen het noorden en het zuiden van het land bevorderen en versterken en laten we samen de vele uitdagingen aangaan die ons te wachten staan.

Tenslotte wens ik alle lezers van Flows een gelukkig nieuwjaar!

Hier bundelen we alle bijdragen voor de Nieuwjaarsreeks.

U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner Fast Lines.  

(Nieuwjaarsreeks) Bernard Piette (directeur Logistics in Wallonia) – Flows

(Nieuwjaarsreeks) Bernard Piette (directeur Logistics in Wallonia)

Interview, Mensen
Te gast
Bernard Piette, algemeen directeur Logistics in Wallonia
Bernard Piette, algemeen directeur Logistics in Wallonia © Logistics in Wallonia

Rond de jaarwissel brengt Flows traditiegetrouw een reeks ‘nieuwjaarsbrieven’. De auteurs overschouwen het voorbije en komende jaar door te antwoorden op vijf vragen. Vandaag neemt Bernard Piette, directeur Logistics in Wallonia, ons mee in zijn verhaal van samenwerking en flexibiliteit.

1. Wat was dé gebeurtenis van 2022 en waarom?

Dit zijn tegelijk spannende en zorgelijke tijden. Onze wereld is in verandering en dingen die wij jarenlang als vanzelfsprekend hebben beschouwd, worden vandaag in vraag gesteld. Zo wordt de mondialisering van de wereldhandel, zoals we die sinds het begin van de jaren zeventig kennen, volledig op de helling gezet en stoten we op haar grenzen.

Voor mij is het hoogtepunt van dit jaar ongetwijfeld de fusie tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Het is goed om te zien dat het in België nog steeds mogelijk is om over grote ego’s en subregionale rivaliteiten heen strategische allianties te smeden. Op die manier kunnen we samen zowel de concurrentie als de grote uitdagingen op ons terrein aangaan; te beginnen natuurlijk met de energietransitie.

2. Welk bedrijf heeft het meest indruk op u gemaakt en waarom?

Het is opmerkelijk om de dominante positie te zien die bepaalde bedrijven innemen, met name door bedrijfsovernames. De ontwikkeling van een bedrijf als DSV is in dit opzicht verrassend. Als DSV DB Schenker zou overnemen, zoals het gerucht gaat, zou er een wereldleider ontstaan die in alle regio’s van de wereld het hof wordt gemaakt voor nieuwe logistieke activiteiten. Ik ben er vast van overtuigd dat de logistiek niet zal verdwijnen, maar nieuwe kansen zal blijven genereren waarvoor België bijzonder goed geplaatst is.

3. Wat is de meest vervelende trend van het voorbije/de voorbije jaren en waarom?

Sinds begin 2020 zien we een opeenvolging van mondiale crisissen zoals we zelden hebben gezien: de pandemie, de blokkade van het Suezkanaal, de halfgeleidercrisis (en de spanningen rond Taiwan), de druk op de energieprijzen en de oorlog in Oekraïne. Die gebeurtenissen hebben de totale afhankelijkheid van de Europese economie van bepaalde strategische producten (te beginnen met energie) aan het licht gebracht en op wrede wijze het totale gebrek aan flexibiliteit en veerkracht aangetoond van de toeleveringsketens die rond de globalisering zijn opgebouwd.

Bovenal heeft de opeenstapeling van crisissen het grote belang van leveringsketens en de strategische positie die de leveringsketen inneemt in de organisatie van bepaalde ondernemingen aan het licht gebracht. We staan dus op een keerpunt; wat sommigen ook zeggen, de Europese economie zal nooit meer kunnen gaan produceren wat ze vier decennia lang heeft uitbesteed. Anderzijds is het nu belangrijk na te denken over onze strategische afhankelijkheden en gezamenlijk onze logistieke organisaties de nodige flexibiliteit en wendbaarheid te geven om volgende crisissen het hoofd te kunnen bieden.

4. Wie is de man/vrouw van 2022 en waarom?

2022 was een bijzonder jaar voor Logistiek in Wallonië (LiW). Door een collectieve inspanning van de raad van bestuur, het team en de leden heeft LiW immers ook zijn engagement voor de ontwikkeling van de sector aangetoond.

5. Op welk voornemen mogen wij u afrekenen in 2023?

2023 staat voor de deur en we laten een bijzonder bewogen jaar achter ons. Hopelijk zullen sommige situaties zich stabiliseren, ook al weten we dat we nooit meer zullen terugkeren naar de wereld die we vroeger kenden.

Maar laten we optimistisch zijn, laten we de samenwerking tussen het noorden en het zuiden van het land bevorderen en versterken en laten we samen de vele uitdagingen aangaan die ons te wachten staan.

Tenslotte wens ik alle lezers van Flows een gelukkig nieuwjaar!

Hier bundelen we alle bijdragen voor de Nieuwjaarsreeks.

U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner Fast Lines.