David Huybrechts (BCTN): “Wij waren pionier in containerlogistiek”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
20220920 David Huybrechts BCTN
David Huybrechts, general manager BCTN België © BCTN

De Nederlandse inlandterminaloperator BCTN bestaat dit jaar 35 jaar en was in 1987 pionier in Nederland en België. Het bedrijf telt ondertussen acht terminals in beide landen. “Dit netwerk houdt ons overeind”, zegt David Huybrechts, general manager BCTN België.

David Huybrechts werkt ondertussen 8 jaar bij BCTN. Daarvoor was hij aan de slag bij Haven Genk. Na enkele jaren als commercieel verantwoordelijke voor de groep, is hij sinds begin dit jaar general manager BCTN België. Het terminalnetwerk, waarvoor de aanzet werd gegeven in 1987, heeft hij gestaag zien uitbreiden.

Lumineuze idee

In 1987 startte BCTN een eerste terminal in Nijmegen, de eerste inlandterminal van Nederland. “Wij waren toen een pionier in containerlogistiek. Het lumineuze idee van de mensen die de terminal bedacht hebben, viel samen met de schaalvergroting in de containervaart. Containers konden toen nog gemakkelijk met de vrachtwagen afgezet en opgehaald worden, maar zij kwamen op het idee om ze op het water te zetten en ze verder in het hinterland te vervoeren en te bufferen, om ze kort op de closing aan te leveren. Verladers met grote partijen krijgen hun logistiek niet meer geregeld in congestiegevoelig gebied. Er zijn te veel hick-ups in de supplychain en met de terminals werd dat probleem opgelost. Historisch gezien zijn ze gelegen aan een goede waterweg richting havens en omliggend hinterland”, vertelt Huybrechts.

Naar dertien terminals

Na de eerste terminal in Nijmegen kwamen er nog een paar terminals bij in Den Bosch en Venray. “Den Bosch beheert de stromen van brouwer Heineken en Venray was een importterminal. Zo ontstond er al een netwerk van drie terminals. In 1996 werd het netwerk uitgebreid met Meerhout, de eerste inlandcontainerterminal in België. Daarna zijn er nog terminals bijgekomen in Alblasserdam en Roermond in Nederland en in Geel en Beringen in België. Over twee tot drie jaar komen daar nog Deventer en Lommel bij. Zo zijn we in goed 35 jaar gegroeid van een pionier naar twaalf à dertien terminals”, zegt Huybrechts.

Eind 2021 nam Infracapital, de hoofdaandeelhouder van BCTN, de Noord-Nederlandse containerlogistieker Multimodal Container Services (MCS) over, inclusief drie terminals in Meppel, Leeuwarden en Groningen. Samen met de tien terminals van zusterbedrijf BCTN, vormen ze een netwerk van dertien terminals.

“Dit is een parcours van 35 jaar. De laatste zeven jaar gebeurde dat onder leiding van Joop Mijland, CEO van BCTN, die een eigen koers is gaan varen samen met een sterk team en een general manager in Nederland en een in België.”

Netwerk = sleutel

“Dit is een mooi netwerk. Daar ben ik trots op. Het biedt een oplossing in een moeilijke periode van congestie. Als standalone is het moeilijk om overeind te blijven. Ons netwerk is onze grote sleutel om recht te blijven. Volle containers worden er geabsorbeerd en lege containers gestockeerd. Alles is terug te brengen tot ons netwerk. Een tweede speerpunt is duurzaamheid”, legt Huybrechts uit.

Grote veranderingen

Het landschap van inlandcontainerterminals is volgens hem in al die jaren gigantisch veranderd. “De laatste vijf jaar was de verandering enorm. Tot tien jaar geleden was het nog mogelijk om met een klein schip een ‘melkronde’ te doen en een product aan te bieden. Vandaag is dat onmogelijk. Schaalvergroting en congestie zijn enorm toegenomen en pieken en dalen worden steeds extremer. Wij zijn de weg ingeslagen van punt tot punt met fixed windows. Dat houdt ons overeind. Vaste, grote en frequente calls maar ook schaalvergroting met grotere schepen en konvooien. Zelfs in moeilijke periodes kunnen we zo blijven roteren met schepen”, zegt Huybrechts.

Fantasieverhalen

Terwijl het terminallandschap de voorbije jaren fors veranderd is, zijn sommige zaken zoals digitalisering blijven achterophinken vindt Huybrechts. “Jammer genoeg is er nog niet genoeg veranderd. Digitalisering loopt inderdaad achterop. Datasharing blijft in de maritieme sector zeer marginaal. Een vijftal jaar geleden werd veel beloofd op het vlak van blockchain, maar daar zaten veel fantasieverhalen tussen”.

‘Connecting the flows’

De slagzin van BCTN is ‘Connecting the flows’. “Dat doen we op verschillende levels. Zo verbinden we het Albertkanaal met de haven van Antwerpen en de haven van Rotterdam met Maas en Waal. We verbinden import- en exportstromen en de havens van Antwerpen en Rotterdam met importklanten. Dat is ons motto. Daar is nog bijgekomen dat we dat op een groene manier doen. Al onze schepen zijn ‘battery proof’ en volgend jaar komt daar nog een waterstofschip bij dat tussen Rotterdam en Meerhout zal varen. Al onze installaties zijn uitgerust met zonnepanelen”, besluit David Huybrechts.