Nathalie Douillez leidt Belgische opstart Shypple

Nieuws, Mensen
Jonas Van Boxel
Nathalie Douillez
Nathalie Douillez © Shypple

Een fysiek kantoor is er nog niet, maar de digitale expediteur Shypple uit Rotterdam is vastberaden om de Belgische markt snel te veroveren. De ervaren Nathalie Douillez kwam aan boord omdat ze sterk gelooft in het gebruiksvriendelijke platform.

Het in 2016 opgerichte Shypple is een digitaal expediteursplatform dat bedrijven end-to-end transparantie en controle belooft over hun volledige supplychain. De 29-jarige Nederlandse oprichter Jarell Habets noemt Shypple “een super-app voor de wereldhandel”: een centraal platform dat alle Excelsheets, e-mails, telefoongesprekken en kaften vol papieren documenten vervangt waar traditionele expediteurs mee werken. De overstap biedt gebruikers efficiëntieverbeteringen tot 30%, zegt Shypple. Op dit moment werken ruim drieduizend bedrijven met de app.

In Nederland is Shypple aanwezig in Rotterdam en in de buurt van de luchthaven van Schiphol. Ook in China is het platform al vertegenwoordigd. Recent kwam daar een Belgisch team bij. Dat bestaat op dit moment uit vijf mensen en wordt geleid door Nathalie Douillez. Zij heeft ruim twintig jaar ervaring in de logistieke sector, onder meer bij Manuport, Geodis en Panalpina. Tot voor kort werkte ze als business development executive bij CEVA Logistics.

Mensen in plaats van robots

Na de ervaringen bij gevestigde namen in de logistiek, is Douillez enthousiast over haar overstap naar het jonge Shypple. “Het is jong, fris, vernieuwend, iedereen wil er keihard tegenaan gaan”, zegt ze. “Ik zie de toekomst in wat Shypple doet. Daarnaast ben ik blij dat klanten nog steeds te maken krijgen met echte mensen en geen robots.”

De grootste troef van Shypple is volgens Douillez de grote gebruiksvriendelijkheid van het platform. “Iedereen kan ermee werken. We werken bovendien met een chatfunctie waar ook echte mensen achter zitten, dus kunnen een echte customer service aanbieden. Omdat dus niet alles via een algoritme verloopt, hebben we nog steeds mensen nodig, maar ik schat dat er voor dezelfde hoeveelheid werk tien keer minder mensen nodig zijn dan bij een traditionele expediteur.”

Ook bij de aansluiting van klanten op Shypple komen geen complexe IT-ingrepen kijken. “De opstart is een kwestie van dagen. We starten met een demosessie om mensen kennis te laten maken met het systeem, na een ‘onboarding’ – een training – kunnen zij aan de slag.”

Kunstgras en knuffelberen

De belangrijkste eerste stappen voor het Belgische Shypple zijn volgens Douillez de naamsbekendheid opbouwen en het klantenbestand uitbreiden. “Het gaat hard: deze week sloten opnieuw een tiental nieuwe klanten aan. Onze klanten zijn heel divers: zo hebben we producenten van kunstgras, batterijen, knuffelberen en chemicaliën.”

De coronapandemie, het recente incident in het Suezkanaal en de krapte op de containermarkt vormen uitdagingen voor expediteurs. Douillez is er van overtuigd dat die problemen bedrijven net sneller naar een oplossing als Shypple zullen doen grijpen. “Neem het Suezkanaal: op elk moment weten waar je zending zat, was daar een groot voordeel.”

Antwerpen

Shypple België is nu op zoek naar nieuwe mensen om het team te versterken. Een kantoor in België heeft het bedrijf ook nog niet, mogelijk komt dat er later nog. “Door de coronacrisis is dat aanvankelijk niet de focus geweest, maar ik hoop tegen het einde van dit jaar ergens in te kunnen trekken. Als we ergens een kantoor zouden openen, wordt dat hoe dan ook in Antwerpen.”

Jonas van Boxel