Hapag-Lloyd zegt dag tegen onproductief e-mailgedrag

Nieuws, Mensen
Jonas Van Boxel

Door in de laatste jaren te fuseren met rederij CSAV en daarna met de carrier UASC is het personeelsbestand van Hapag-Lloyd sterk gegroeid. Om van die groep een team te maken, organiseert de Benelux-afdeling het ‘100-dagen lab’: trajecten in samenwerking met de medewerkers om de werkervaring te verbeteren en om het bedrijf opnieuw uit te vinden.

Een van de labgroepen werkte de DAG-campagne uit. “Overmatig e-mailgedrag was een vaak terugkomende opmerking bij een bevraging van onze werknemers”, zegt hr-manager Erika Priebee. Daarom creëerden we een flyercampagne om ‘DAG’ te zeggen tegen ons huidige e-mailgedrag.”

DAG staat daarbij voor ‘Direct’ – bel of ga naar elkaar toe bij onduidelijkheid, ‘Actie’ – als je actie verwacht, geef dan bovenaan uitleg, en ‘Groepsmailbox’ – gebruik de groepsmailbox om niemand onnodig in cc te zetten. “Het was belangrijk om op een positieve en niet-aanvallende manier collega’s te kunnen aanspreken op hun e-mailgedrag”, zegt Priebee.

De campagne, die afgelopen zomer gelanceerd werd, kon al op veel positieve reacties rekenen. “Een post erover op LinkedIn werd al meer dan vijfduizend keer bekeken, wat erop wijst dat het probleem in heel wat bedrijven heerst”, zegt Priebee. Binnen de groep Hapag-Lloyd blijkt de boodschap ook aan te slaan, want het Benelux-team kreeg vanuit Hamburg al de vraag om de flyer naar het Engels te vertalen.

Jonas van Boxel