Investering DP World Antwerpen goed voor bijna 1 mio extra containers

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
CEO van DP World Antwerpen Nawaf Abdulla
CEO van DP World Antwerpen Nawaf Abdulla © DP World

DP World voegt een nieuwe stapelkraanmodule toe aan zijn terminal in Antwerpen. Het bedrijf voltooit zo de derde fase van een investeringsplan van 200 miljoen euro, die de capaciteit in Antwerpen tegen 2026 met bijna 1 miljoen containers moet uitbreiden.

De nieuwe module maakt deel uit van het investeringsplan van 200 miljoen euro van DP World dat de terminal aan het Deurganckdok moet moderniseren, vergroenen en meer capaciteit bieden. Het plan werd opgestart in 2019 en krijgt steun van de Europese Commissie. Eerder dit jaar werden er al drie nieuwe kadekranen geleverd en in gebruik genomen. Ze kunnen tot 26 containerrijen breed behandelen op een schip.

Klanten zullen profiteren van een modernere en veerkrachtigere infrastructuur met meer snelheid en duurzaamheid

In totaal heeft DP World het afgelopen jaar in Antwerpen negen nieuwe kranen in gebruik genomen: drie kadekranen om schepen te laden en te lossen, en zes automatische stapelkranen. Daarnaast ook negen hybride straddle carriers (containerliften). Dankzij de investeringen zullen op dezelfde oppervlakte bijna 1 miljoen containers extra gestapeld kunnen worden bij Antwerp Gateway Terminal.

“Daarbij maken we gebruik van 100% groene stroom en uitstootverminderende technologie”, aldus DP World in een persbericht. “Klanten die gebruikmaken van de faciliteiten van DP World in Antwerpen, zullen profiteren van een modernere en veerkrachtigere infrastructuur met meer snelheid en duurzaamheid.”

Meer veiligheid

Nawaf Abdulla, de nieuwe CEO van DP World in Antwerpen na het pensioen van Dirk Van den Bosch, zal het investeringsplan verderzetten. “DP World investeert continu in de meest geavanceerde technologieën en uitrustingen”, aldus Abdulla. “Als end-to-end logistieke dienstverlener willen we de concurrentiepositie van Antwerp Gateway versterken door de terminal op een duurzame manier om te bouwen en klaar te maken voor de toekomst met extra capaciteit en diensten voor onze klanten.”

In de zomer van 2024 worden in het kader van dit investeringsplan de laatste 2 nieuwe ZPMC-kranen vanuit Changxing (China) in Antwerpen verwacht (ZPMC is een Chinese kranenbouwer). Zo komen er in totaal 15 kranen op de DP World-kaai aan het Deurganckdok te staan. Daarnaast worden er nog 24 automatische stapelkranen bijgezet, waarvan 8 volgend jaar, aldus het bedrijf. “Deze investeringen volgen na de recente introductie van andere efficiëntie- en veiligheidsverhogende diensten op de terminal, zoals een app voor vrachtwagenchauffeurs en het scannen van vingerafdrukken voor het ophalen van containers.”

Extra containercapaciteit

De automatische stapelkranen creëren extra capaciteit omdat ze containers hoger en dichter bij elkaar kunnen stapelen dan klassieke straddle carriers. Dat is een voordeel voor terminals in een haven met nijpend capaciteitstekort, geeft DP World aan. In een interview met afscheidnemend CEO Dirk Van den Bosch en zijn opvolger Nawaf Abdulla, gaven beide heren aan dat het capaciteitstekort de haven van Antwerpen parten speelt.

Als er geen vorm van additionele capaciteit geboden kan worden, bestaat het risico dat de haven van Antwerpen klanten zal verliezen

“De grote vraag is: wat zal Port of Antwerp-Bruges doen tot ECA wordt opgeleverd, want er is nù extra capaciteit nodig”, aldus Van den Bosch. “Iedereen heeft een gebrek aan capaciteit. Als er geen vorm van additionele capaciteit geboden kan worden in de tussenperiode, dan bestaat het risico dat de haven van Antwerpen klanten zal verliezen. Als je je klanten geen perspectief kunt bieden op groei, dan zullen zij vanzelfsprekend elders op zoek gaan naar alternatieven. En dat moeten we te allen tijde vermijden want dat is een bedreiging voor Port of Antwerp-Bruges.”

“Intussen ben ik vertrouwd met het dossier en als Port of Antwerp-Bruges aan de top van de Europese havens wil blijven, dan is het noodzakelijk om de capaciteit de komende jaren uit te breiden”, aldus Abdulla. “Als je kijkt naar de trends die zich nu aftekenen, dan ga je die extra capaciteit de komende vijf tot tien jaar heel hard missen.” Het volledige interview kunt u lezen in ons nieuwste papieren magazine (december 2023).

Groenste terminal

De nieuwe kranen van DP World werken op 100% groene elektriciteit. “Als enige terminal met die technologie, daarbij gebruikmakend van 85% lokaal opgewekte stroom, vormt Antwerp Gateway zo de groenste terminal in de haven van Antwerpen”, aldus DP World in het persbericht.

“De combinatie van elektrificatie en de verduurzaming van bedrijfsprocessen maakt dat DP World in Antwerpen zijn CO2-uitstoot per containerbeweging kon halveren op amper acht jaar tijd. Het uiteindelijke doel is om met de hele DP World groep wereldwijd CO2-neutraal te worden tegen 2050.”

Investering DP World Antwerpen goed voor bijna 1 mio extra containers – Flows

Investering DP World Antwerpen goed voor bijna 1 mio extra containers

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
CEO van DP World Antwerpen Nawaf Abdulla
CEO van DP World Antwerpen Nawaf Abdulla © DP World

DP World voegt een nieuwe stapelkraanmodule toe aan zijn terminal in Antwerpen. Het bedrijf voltooit zo de derde fase van een investeringsplan van 200 miljoen euro, die de capaciteit in Antwerpen tegen 2026 met bijna 1 miljoen containers moet uitbreiden.

De nieuwe module maakt deel uit van het investeringsplan van 200 miljoen euro van DP World dat de terminal aan het Deurganckdok moet moderniseren, vergroenen en meer capaciteit bieden. Het plan werd opgestart in 2019 en krijgt steun van de Europese Commissie. Eerder dit jaar werden er al drie nieuwe kadekranen geleverd en in gebruik genomen. Ze kunnen tot 26 containerrijen breed behandelen op een schip.

Klanten zullen profiteren van een modernere en veerkrachtigere infrastructuur met meer snelheid en duurzaamheid

In totaal heeft DP World het afgelopen jaar in Antwerpen negen nieuwe kranen in gebruik genomen: drie kadekranen om schepen te laden en te lossen, en zes automatische stapelkranen. Daarnaast ook negen hybride straddle carriers (containerliften). Dankzij de investeringen zullen op dezelfde oppervlakte bijna 1 miljoen containers extra gestapeld kunnen worden bij Antwerp Gateway Terminal.

“Daarbij maken we gebruik van 100% groene stroom en uitstootverminderende technologie”, aldus DP World in een persbericht. “Klanten die gebruikmaken van de faciliteiten van DP World in Antwerpen, zullen profiteren van een modernere en veerkrachtigere infrastructuur met meer snelheid en duurzaamheid.”

Meer veiligheid

Nawaf Abdulla, de nieuwe CEO van DP World in Antwerpen na het pensioen van Dirk Van den Bosch, zal het investeringsplan verderzetten. “DP World investeert continu in de meest geavanceerde technologieën en uitrustingen”, aldus Abdulla. “Als end-to-end logistieke dienstverlener willen we de concurrentiepositie van Antwerp Gateway versterken door de terminal op een duurzame manier om te bouwen en klaar te maken voor de toekomst met extra capaciteit en diensten voor onze klanten.”

In de zomer van 2024 worden in het kader van dit investeringsplan de laatste 2 nieuwe ZPMC-kranen vanuit Changxing (China) in Antwerpen verwacht (ZPMC is een Chinese kranenbouwer). Zo komen er in totaal 15 kranen op de DP World-kaai aan het Deurganckdok te staan. Daarnaast worden er nog 24 automatische stapelkranen bijgezet, waarvan 8 volgend jaar, aldus het bedrijf. “Deze investeringen volgen na de recente introductie van andere efficiëntie- en veiligheidsverhogende diensten op de terminal, zoals een app voor vrachtwagenchauffeurs en het scannen van vingerafdrukken voor het ophalen van containers.”

Extra containercapaciteit

De automatische stapelkranen creëren extra capaciteit omdat ze containers hoger en dichter bij elkaar kunnen stapelen dan klassieke straddle carriers. Dat is een voordeel voor terminals in een haven met nijpend capaciteitstekort, geeft DP World aan. In een interview met afscheidnemend CEO Dirk Van den Bosch en zijn opvolger Nawaf Abdulla, gaven beide heren aan dat het capaciteitstekort de haven van Antwerpen parten speelt.

Als er geen vorm van additionele capaciteit geboden kan worden, bestaat het risico dat de haven van Antwerpen klanten zal verliezen

“De grote vraag is: wat zal Port of Antwerp-Bruges doen tot ECA wordt opgeleverd, want er is nù extra capaciteit nodig”, aldus Van den Bosch. “Iedereen heeft een gebrek aan capaciteit. Als er geen vorm van additionele capaciteit geboden kan worden in de tussenperiode, dan bestaat het risico dat de haven van Antwerpen klanten zal verliezen. Als je je klanten geen perspectief kunt bieden op groei, dan zullen zij vanzelfsprekend elders op zoek gaan naar alternatieven. En dat moeten we te allen tijde vermijden want dat is een bedreiging voor Port of Antwerp-Bruges.”

“Intussen ben ik vertrouwd met het dossier en als Port of Antwerp-Bruges aan de top van de Europese havens wil blijven, dan is het noodzakelijk om de capaciteit de komende jaren uit te breiden”, aldus Abdulla. “Als je kijkt naar de trends die zich nu aftekenen, dan ga je die extra capaciteit de komende vijf tot tien jaar heel hard missen.” Het volledige interview kunt u lezen in ons nieuwste papieren magazine (december 2023).

Groenste terminal

De nieuwe kranen van DP World werken op 100% groene elektriciteit. “Als enige terminal met die technologie, daarbij gebruikmakend van 85% lokaal opgewekte stroom, vormt Antwerp Gateway zo de groenste terminal in de haven van Antwerpen”, aldus DP World in het persbericht.

“De combinatie van elektrificatie en de verduurzaming van bedrijfsprocessen maakt dat DP World in Antwerpen zijn CO2-uitstoot per containerbeweging kon halveren op amper acht jaar tijd. Het uiteindelijke doel is om met de hele DP World groep wereldwijd CO2-neutraal te worden tegen 2050.”