Crimineel netwerk rond Hells Angels actief bij Maersk in Aarhus

Nieuws, Havens
Jan-Kees Verschuure
De 'MSC Veronique' van 4.809 teu (ex-'Mette Maersk)
De ‘MSC Veronique’ van 4.809 teu (ex-‘Mette Maersk’) © Vladimir Tonic

Rederij Maersk ziet zich geconfronteerd met infiltraties vanuit criminele groeperingen. Nieuw onderzoek legt nu banden met de Deense Hells Angels bloot die actief zijn in Aarhus, de grootste commerciële haven van Denemarken.

Havenbedrijf APM Terminals, eigendom van Maersk, bevestigt de informatie van Finans, en CEO Keith Svendsen zegt dat het bedrijf probeert de criminelen te verwijderen. Dit na incidenten in 2023 waarbij de terminal constateerde dat werknemers werden bedreigd om de overuren uit te betalen aan een speciale werknemersclub in de haven. Er was sprake van geweld en vechtpartijen tijdens een feest, en diefstal van bloedmonsters die waren afgenomen in verband met drugs- en alcoholtests van havenarbeiders.

“Al enige tijd is bekend dat arbeiders in de haven van Aarhus relaties hebben met bendeomgevingen. Ik heb geen specifiek cijfer hoeveel, duidelijk is dat we ons sterk distantiëren van werknemers die banden hebben met criminele organisaties”, zegt Svendsen. Hij is van mening dat het veiligheidsniveau in de haven moet worden aangescherpt en dat werknemers een veiligheidsonderzoek moeten ondergaan, zoals op luchthavens.

Nederland en België

Maersk is betrokken bij verschillende cocaïnevangsten, meest recentelijk in juli toen de Nederlandse autoriteiten acht ton cocaïne aantroffen in de haven van Rotterdam. Het hoofd van de Rotterdamse havenpolitie vertelde Finans dat Maersk is ‘geïnfiltreerd’ door drugshandelaren. Volgens de openbare aanklager van Costa Rica geldt hetzelfde voor de belangrijkste Caribische haven van Maersk.

Hier is een groep werknemers beschuldigd van cocaïnesmokkel naar Europa. “We zien een toename van de drugssmokkel, wat voor grote problemen zorgt in onder meer de Belgische en Nederlandse havens. In Denemarken hebben we de kans om van deze ervaringen te leren en actie te ondernemen”, aldus Svendsen.

Actie vereist

Brancheorganisatie van Deense industrie DI schrijft dat er behoefte is aan strengere veiligheidsmaatregelen in de havens van Aarhus en Esbjerg. In een brief wijst DI op de speciale positie van deze NAVO-havens. “Hoewel er geen terroristische aanslagen hebben plaatsgevonden, zijn er helaas wel voorbeelden geweest van smokkel, drugs en andere georganiseerde criminele activiteiten”, aldus de brief.

“Helaas kunnen de bedrijven de problemen rondom de toegenomen veiligheidsbehoeften niet alleen oplossen, en hebben ze een nog nauwere dialoog nodig, vooral op organisatorisch niveau met de autoriteiten, waaronder niet in de laatste plaats de Politie.”

“Dat Hells Angels in de haven van Aarhus actief zijn is nieuw”, zegt Yarin Eski, criminoloog gespecialiseerd in drugssmokkel van de Vrije Universiteit Amsterdam, tegen Finans. “Denemarken, een land met een van de grootste scheepsvloten ter wereld, moet de inlichtingendienst inschakelen om antecedentenonderzoek uit te voeren bij iedereen in de havens, van CEO tot havenarbeiders.”

Crimineel netwerk rond Hells Angels actief bij Maersk in Aarhus – Flows

Crimineel netwerk rond Hells Angels actief bij Maersk in Aarhus

Nieuws, Havens
Jan-Kees Verschuure
De 'MSC Veronique' van 4.809 teu (ex-'Mette Maersk)
De ‘MSC Veronique’ van 4.809 teu (ex-‘Mette Maersk’) © Vladimir Tonic

Rederij Maersk ziet zich geconfronteerd met infiltraties vanuit criminele groeperingen. Nieuw onderzoek legt nu banden met de Deense Hells Angels bloot die actief zijn in Aarhus, de grootste commerciële haven van Denemarken.

Havenbedrijf APM Terminals, eigendom van Maersk, bevestigt de informatie van Finans, en CEO Keith Svendsen zegt dat het bedrijf probeert de criminelen te verwijderen. Dit na incidenten in 2023 waarbij de terminal constateerde dat werknemers werden bedreigd om de overuren uit te betalen aan een speciale werknemersclub in de haven. Er was sprake van geweld en vechtpartijen tijdens een feest, en diefstal van bloedmonsters die waren afgenomen in verband met drugs- en alcoholtests van havenarbeiders.

“Al enige tijd is bekend dat arbeiders in de haven van Aarhus relaties hebben met bendeomgevingen. Ik heb geen specifiek cijfer hoeveel, duidelijk is dat we ons sterk distantiëren van werknemers die banden hebben met criminele organisaties”, zegt Svendsen. Hij is van mening dat het veiligheidsniveau in de haven moet worden aangescherpt en dat werknemers een veiligheidsonderzoek moeten ondergaan, zoals op luchthavens.

Nederland en België

Maersk is betrokken bij verschillende cocaïnevangsten, meest recentelijk in juli toen de Nederlandse autoriteiten acht ton cocaïne aantroffen in de haven van Rotterdam. Het hoofd van de Rotterdamse havenpolitie vertelde Finans dat Maersk is ‘geïnfiltreerd’ door drugshandelaren. Volgens de openbare aanklager van Costa Rica geldt hetzelfde voor de belangrijkste Caribische haven van Maersk.

Hier is een groep werknemers beschuldigd van cocaïnesmokkel naar Europa. “We zien een toename van de drugssmokkel, wat voor grote problemen zorgt in onder meer de Belgische en Nederlandse havens. In Denemarken hebben we de kans om van deze ervaringen te leren en actie te ondernemen”, aldus Svendsen.

Actie vereist

Brancheorganisatie van Deense industrie DI schrijft dat er behoefte is aan strengere veiligheidsmaatregelen in de havens van Aarhus en Esbjerg. In een brief wijst DI op de speciale positie van deze NAVO-havens. “Hoewel er geen terroristische aanslagen hebben plaatsgevonden, zijn er helaas wel voorbeelden geweest van smokkel, drugs en andere georganiseerde criminele activiteiten”, aldus de brief.

“Helaas kunnen de bedrijven de problemen rondom de toegenomen veiligheidsbehoeften niet alleen oplossen, en hebben ze een nog nauwere dialoog nodig, vooral op organisatorisch niveau met de autoriteiten, waaronder niet in de laatste plaats de Politie.”

“Dat Hells Angels in de haven van Aarhus actief zijn is nieuw”, zegt Yarin Eski, criminoloog gespecialiseerd in drugssmokkel van de Vrije Universiteit Amsterdam, tegen Finans. “Denemarken, een land met een van de grootste scheepsvloten ter wereld, moet de inlichtingendienst inschakelen om antecedentenonderzoek uit te voeren bij iedereen in de havens, van CEO tot havenarbeiders.”