Recordaanloop Zeebrugge gevolg van aanhoudende congestie Antwerpen

Nieuws, Havens
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Amelia' (23.782 teu) bij aankomst in Zeebrugge
De ‘MSC Amelia’ (23.782 teu) bij aankomst in Zeebrugge © Jan Van Maele

De komst van een recordschip op maidentrip is normaal gezien reden genoeg voor een feestje. Dat de 23.782 teu grote ‘MSC Amelia’ vandaag in Zeebrugge ligt, legt wel vooral de zware congestieproblemen in de containerhavens pijnlijk bloot.

De ‘MSC Amelia’ is zoals maandag aangekondigd in Zeebrugge aan de terminal van Cosco Shipping Ports (CSP) gearriveerd. Het gloednieuwe containerschip werd in juni door de Zuid-Koreaanse scheepswerf Daewoo opgeleverd en is met een nominale capaciteit van 23.782 teu net iets groter dan de ‘MSC Isabella’ (23.656 teu), die in oktober 2019 als eerste megamax met 24 rijen containers in de breedte bovendeks Antwerpen aanliep. Voor Zeebrugge is de ‘MSC Amelia’ vandaag de eerste ‘megamax 24’ die de haven bezoekt.

Ook de ‘MSC Amelia’ had eigenlijk naar Antwerpen moeten gaan, maar werd naar CSP Zeebrugge afgeleid. Het schip begon op 20 juni in Shanghai aan de maidentrip voor de AE55/Griffin Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC. Flows meldde in mei bij de aankondiging van die maidentrip nog dat de Antwerpse aanloop op 28 juli voorzien was.

Stipte oplevering

Het zegt iets over de wereldwijde congestie dat de containerreus ondanks een stipte oplevering pas, met een halve maand vertraging, in Noord-Europa kon arriveren. Het vaarschema dat normaal gezien aanlopen in Rotterdam, Felixstowe en Antwerpen omvatte, werd intussen ook gewijzigd. Er zijn deze maand aanlopen in Rotterdam, Zeebrugge en Felixstowe, waarvoor het schip uiteindelijk maar liefst achttien dagen nodig heeft.

De ‘MSC Amelia’ arriveerde op zaterdag 14 augustus in Rotterdam en voer maandag vanuit die Nederlandse haven naar Zeebrugge. Na het vertrek uit Zeebrugge keert de megamax morgenvroeg – woensdag – terug naar Rotterdam, maar het is dan wachten tot zaterdag 21 augustus vooraleer de ligplaats aan de APM 2 Terminal beschikbaar is.

Ook na het geplande vertrek uit Rotterdam op 22 augustus in de voormiddag heeft de kapitein weer een (Noord)zee van tijd om naar Felixstowe te varen, waar de ligplaats pas vanaf 28 augustus voorzien is voor een verblijf van 72 uren. De containerreus zal dus een vijftal dagen voor anker moeten gaan op de Noordzee, wat de laatste tijd schering en inslag is voor grote containerschepen.

‘MSC Sveva’

Wellicht is men er bij de MSC PSA European Terminal (MPET) niet echt rouwig om dat de ‘MSC Amelia’ niet naar het Deurganckdok komt en dat de Antwerpse aanlopen van de AE55/Griffin Service tussen begin september en medio oktober zes weken na elkaar zullen wegvallen. De 2M-partners bundelen nu zoveel mogelijk ‘Antwerpse’ lading op de AE6/Lion Service, die daardoor ongeziene call sizes oplevert. De volumes van en naar de Far East blijven dus komen, maar zijn gespreid over een kleiner aantal aanlopen zodat er continu gewerkt kan worden.

Hoe enorm die volumes wel zijn, blijkt uit het feit dat de ‘MSC Sveva’ (19.224 teu) uit de Liondienst al sinds vorige zaterdag 14 augustus bij MPET ligt en pas vrijdag de 20e rond de middag zal vertrekken naar Algeciras en vervolgens naar Singapore, Laem Chabang, Ningbo, Shanghai en Yantian. Afgaande op de ligtijd en de ingezette kranen kan aangenomen worden dat het schip zo’n tienduizend containers zal lossen en/of laden.

Stefan Verberckmoes