Minister Van Peteghem: “Acties douane doen oneer aan inspanningen”

Nieuws, Douane
Melanie De Vrieze
De douane voert actie op verschillende wegen in en rond Antwerpse haven
De douane voert actie op verschillende wegen in en rond Antwerpse haven © Tom Verhoeven

De douaniers zorgden met hun acties van de voorbije dagen voor hinder en irritatie bij zowel truckers als reizigers. Minister Vincent Van Peteghem reageert verbaasd en roept de vakbonden op om het constructief overleg verder te zetten.

Het gemeenschappelijk vakbondsfront van de douane schroefde de voorbije dagen zijn acties weer op. Woensdag controleerde de douane het vrachtverkeer in en rond de Antwerpse haven. Op de sociale media waren heel wat truckers boos omdat de acties voor veel vertragingen zorgden. 

Op de eerste dag van de zomervakantie, gisteren woensdag 1 juli, waren er acties op onder meer Brussels Airport, Deurne, Wevelgem en Oostende. De reizigers moesten in de nationale luchthaven tot een uur aanschuiven.

Constructief, geen acties

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem toont begrip voor de bezorgdheid van de vakbonden, maar hij is geschrokken van de acties van de afgelopen dagen. “De acties doen oneer aan de inspanningen die al gedaan worden en de vooruitgang die geboekt werd de voorbije weken”, aldus de minister. “Onschuldige mensen die deze zomer voor het eerst in twee jaar op vakantie kunnen, worden hierdoor getroffen. Nu er eindelijk een vakantie met enige vrijheid mogelijk is, begrijp ik de vrees die leeft bij de douaniers in de luchthavens dat net die vrijheid door hun werkregeling zou worden beperkt. Recent zijn zowel in het Basis Overleg Comité Luchthaven als lokaal in de luchthavendiensten, de wijzigingen als gevolg van coronaversoepelingen besproken met als resultaat dat er oplossingen gevonden zijn. Een overleg over de regeling voor de zomermaanden verliep constructief en een akkoord zou op zeer korte termijn gevonden worden.”

Sinds het overleg in mei stelde de minister enkele oplossingen voor. “In het kader van de brexit werden al meer dan 380 extra aanwervingen voorzien. Ook de volgende jaren zullen we aanwervingen aanhouden voor de investeringen in 100% scanning. De gevraagde premie voor uniformen is goedgekeurd. Ik ben zelf niet bevoegd voor de achterstallige pensioenrechten, maar ik vecht voor onze douaniers binnen de regering. Samen met Minister Lalieux werk ik hard aan een oplossing. Dit dossier zal dit jaar opgelost raken. Mijn administratie blijft het resultaat van het overleg in mei verder uitwerken. De vakorganisaties zijn het niet met alles eens, maar de resultaten zoals vermeld zijn er wel. Ik hecht veel belang aan het constructief overleg en zal daar ook in blijven investeren. De vraag naar extra personeel zal alleen op diezelfde manier een oplossing kunnen krijgen, niet via acties.”

Klachten respect overheid

“Wij ervaren geen constructief overleg, anders hadden we geen actiegevoerd”, zegt Tom Verhoeven van ACV Openbare Diensten. “We klagen niet alleen het personeelstekort aan, maar ook het respect van de overheid tegenover de douaniers. Er gaat nu veel kennis verloren. De ervaring van het douanepersoneel wordt niet doorgegeven aan jongere opvolgers. Dat is het grote probleem. In de haven van Antwerpen is de douane bijvoorbeeld van plan om 100% scanning te doen, maar dat gaat niet met het huidige personeelsbestand.”

Acties met invloed op haven

De vakbonden beseffen dat de acties voor hinder zorgen, “maar we doen gewoon ons werk”, zegt Tom Verhoeven. “Het is niet dat we de luierik uithangen. Wat we doen, loont ook. We hebben de voorbije dagen heel wat overtredingen vastgesteld: mensen die zonder verzekeringspapieren of rijbewijs rijden, papieren voor ladingen die niet in orde zijn of invoerrechten en btw die niet correct betaald zijn. Met voldoende personeel zouden we dat veel grondiger kunnen doen en zou het ook meer opleveren aan de schatkist.”

Volgens Tom Verhoeven was Antwerpen nog maar een prikactie. “Als de minister doof blijft voor onze eisen, blijven we actie voeren en gaan we nog verder. We kunnen een invloed hebben op het scheepvaartverkeer en de logistiek in de haven. Ook op de luchthavens kunnen we bijvoorbeeld de cargo grondiger controleren.”

Melanie De Vrieze