Gateway2Britain: digitaal en fysiek loket voor handel met VK

Nieuws, Douane
Melanie De Vrieze

Het innovatiecentrum voor de logistieke sector in Vlaanderen, VIL, en Deloitte ontwikkelen een digitaal en een fysiek loket voor bedrijven die handel drijven met het Verenigd Koninkrijk. Gateway2Britain moet de administratieve rompslomp verminderen.

Door de brexit krijgen bedrijven die zakendoen met het Verenigd Koninkrijk (VK) te maken met veel meer administratieve rompslomp. Vanaf 1 oktober en 1 januari komen er nog verplichtingen bij. Om met die situatie om te gaan, wordt Gateway2Britain opgericht, een samenwerking tussen VIL, VLAIO, FIT, Deloitte en Voka.

In de eerste plaats gaat het om de ontwikkeling van een digitaal platform dat data en documenten beschikbaar maakt voor bedrijven en publieke diensten in Vlaanderen en het VK. Door data te delen en de grenscontroleprocessen via het platform transparant te maken, worden vertragingen en administratie tot een minimum herleid. Voor de eerste fase van de ontwikkeling van dat platform is al 139.000 euro vrijgemaakt door minister Crevits.

Zeebrugge

Daarna komt er een fysiek servicepunt op de route naar het Verenigd Koninkrijk, waar bedrijven de noodzakelijke formaliteiten kunnen laten verzorgen. In de laatste fase van het project, tegen de tweede helft van 2023, wordt een ‘green lane’ of ‘green corridor’ in het vooruitzicht gesteld, vertrekkend van dat servicepunt. Het gaat dan om een door technologie beveiligde route waarop geen verdere controles door de overheidsdiensten noodzakelijk zijn.

Voor minister Crevits is het logisch dat er gestart wordt met een servicepunt op weg naar de haven van Zeebrugge. Er wordt nog onderzocht welke locatie de beste is. Indien aangewezen, kunnen later bijkomende servicepunten op weg naar de andere havens en/of Calais overwogen worden. 

Melanie De Vrieze