Telex: Saverys, J. De Nul, DKV, Transport Th. Wouters en Seine-Schelde

Nieuws, Douane
Julie Desmet
Laboratoriumvoertuig 'Optifuel Lab 3' van Renault Trucks
Laboratoriumvoertuig ‘Optifuel Lab 3’ van Renault Trucks © Renault Trucks

Renault Trucks maakte de resultaten van het laboratoriumvoertuig Optifuel Lab 3 bekend, er is opnieuw interesse in de drijvende lng-fabriek ‘Tango FLNG’ van rederij Exmar en de sanering van fosforfabriek Thermphos in Vlissingen-Oost is afgerond.

EXMAR – 

De Antwerpse gastankerrederij Exmar hoopt in de zomer van 2021 een nieuw contract te kunnen sluiten voor de drijvende lng-fabriek ‘Tango FLNG‘. Dat meldde Nicolas Saverys, voorzitter van Exmar, tijdens de algemene vergadering. De ‘Tango FLNG’ zit al even ‘zonder werk’ wegens wanbetaling en deed het aandeel van Exmar kelderen. “Drie jaar geleden hadden we één tegenpartij, vandaag zijn er een dertigtal potentiële klanten. Met drie of vier van hen zijn we het stadium van technische discussies al voorbij en kunnen we praten over wat echt telt”, aldus Saverys. (JD)

KANAAL ROESELARE-LEIE –

De Vlaamse overheid raamt de kosten voor de opwaardering van het kanaal Roeselare – Leie op 270 miljoen euro. Eerder werd al ruim 13 miljoen euro geïnvesteerd in de vernieuwing van de bedrijfsinfrastructuur en onderhoudsmiddelen. De opwaardering van het kanaal kadert in het project Seine-Schelde en moet de vaarweg toegankelijk maken voor schepen tot 3.000 ton. Kaaimuren en oevers worden heraangelegd, bruggen worden herbouwd, het kanaal wordt verdiept en de sluiscapaciteit in Ooigem verhoogd. Aan het overslagcentrum River Terminal Roeselare wordt de laatste hand gelegd aan een 230 meter lange kaaimuur en 18.000 m² aan opslagruimte. Een taskforce moet de kanaalzone uitbouwen tot een economische motor voor de regio. (KH)

JAN DE NUL – 

Baggeraar Jan De Nul Group voerde met succes kabelreparatiewerken uit voor het DolWin Alpha platform van TenneT in de Duitse Bocht, ten noorden van het eiland Borkum. Het offshore platform verbindt drie windmolenparken in de Duitse Noordzee met het Duitse hoogspanningsnet. De kabellegger ‘Isaac Newton’ en het multipurposeschip ‘Adhémar de Saint-Venant’ voerden de herstelopdracht uit. De defecte kabel werd verwijderd en een nieuwe geïnstalleerd. (JD)

TRANSPORT TH. WOUTERS – 

Het Antwerpse Transport Th. Wouters, dochterbedrijf van Trans-Continental Logistics, heeft een gloednieuwe website gelanceerd. Het nieuwe platform moet bezoekers vooral laten kennismaken met multimodale oplossingen. Die zijn volgens Transport Th. Wouters van cruciaal belang in de organisatie van moderne supplychains. (JD)

SPITSE NEUS – 

Renault Trucks heeft de resultaten van Optifuel Lab 3 gepubliceerd. De vrachtwagen (zie foto) werd als rijdend laboratorium gebruikt om het verbruik zoveel mogelijk te reduceren. Ze vraagt 12,5% minder brandstof dan een standaardcombinatie. Dat komt neer op een verschil van 3,75 liter diesel en 9,8 kg CO2 per 100 km. Dit resultaat is te danken aan de geoptimaliseerde stroomlijn, een aangepaste aandrijflijn en betere banden. Ook werden voorspellende functies geïntegreerd. De trekker heeft voor het eerst een spitsere vorm die een wijziging van de EU-wetgeving nu mogelijk maakt. (PhVDo)

INTERNATIONAL TRANSPORT FORUM – 

De vervoersactiviteit zal tegen 2050 wereldwijd meer dan verdubbelen. Hierdoor zullen de emissies door het verkeer met 16% stijgen ten opzichte van 2015, zelfs als de bestaande verbintenissen om het vervoer koolstofvrij te maken volledig worden uitgevoerd. Dat stelt het International Transport Forum, een zusterorganisatie van de OESO, in zijn tweejaarlijks rapport ITF Transport Outlook 2021. Het ITF waarschuwt de transportministers dat alle reducties die momenteel worden verwacht meer dan teniet worden gedaan door de toegenomen vraag naar vervoer. Ze moeten dan ook een ambitieuzer koolstofarm beleid voeren en meer stimuleringspakketten invoeren. (PhVDo)

DKV –

Mobiliteitsdienstverlener DKV gaat investeren in Route42. Die Nederlandse start-up ontwikkelde een telematica- en managementsysteem waarmee de data van respectievelijk chauffeurs en klanten kunnen geanalyseerd en gevisualiseerd worden. Over het transactiebedrag communiceren de partners niet. (JVB)

THERMPHOS – 

De sanering van de voormalige fosforfabriek Thermphos in Vlissingen-Oost is officieel afgerond. Thermphos ging in 2012 failliet. Het is de eerste sanering van een fosforfabriek wereldwijd. De schoonmaak kostte 129,5 miljoen euro. De operatie begon in 2014. Aanvankelijk ging dat moeizaam. Maar nadat was besloten dat de Nederlandse Staat, de provincie Zeeland en North Sea Port ieder een gelijk deel van de kosten zouden betalen, kwam er vaart in de sanering. (AB)