Telex: havens Israël, ONE, HMM, Suez, CMA CGM en brand ‘NYK Delphinus’

Nieuws, Douane
Julie Desmet
Brand aan boord van containerschip 'NYK Delphinus'
Brand aan boord van containerschip ‘NYK Delphinus’ © U.S. Coast Guard

De Japanse rederij ONE start een tweede wekelijkse lijndienst tussen Antwerpen en Sint-Petersburg, de Israëlische havens van Ashdod en Ashkelon zijn gesloten na Palestijnse raketaanvallen en CMA CGM Air Cargo vliegt op drie nieuwe bestemmingen.

BRAND – 

Op het containerschip ‘NYK Delphinus’ (4.922 teu) is vorige vrijdag 14 mei een brand uitgebroken in de machinekamer (zie foto). Het vuur is intussen onder controle en de bemanning werd in veiligheid gebracht. Een sleepboot heeft de ‘NYK Delphinus’ op sleeptouw genomen richting Oakland. Het containerschip vaart in de AL5 Service van THE Alliance, die een aantal Noord-Europese havens (waaronder Antwerpen) met de westkust van de Verenigde Staten verbindt. Op het moment van de brand had het schip van ONE al gelost in Los Angeles, Seattle en Vancouver en was het aan de terugweg naar Europa begonnen. (SV)

SUEZKANAAL – 

Dit weekend werd het startschot gegeven voor de werkzaamheden aan het Suezkanaal. Het noordelijke tweede kanaal wordt verlengd met een tiental kilometer. Het zuidelijke stuk wordt voorlopig niet ontdubbeld maar wel volledig uitgebaggerd. Omwille van het incident met de ‘Ever Given’ werd beslist om de bestaande plannen aan het Suezkanaal vervroegd op te starten om gelijkaardige incidenten te vermijden. (PhVDi)

ONE – 

De Japanse rederij Ocean Network Express (ONE) start een tweede wekelijkse lijndienst tussen Antwerpen en Sint-Petersburg. ONE krijgt een allocatie op de Benelux Russia Express Service van X-Press Feeders en zal die verbinding als BRX-dienst verkopen. De Japanse carrier werkt al sinds juli 2020 met X-Press samen tussen Antwerpen en de Baltic, meer bepaald in de Belgium Baltic Express (BBX) naar Riga en Klaipeda. Tussen de Scheldehaven en Sint-Petersburg biedt ONE ook afvaarten met de North Sea Baltic Service (NBS) van alliantiepartner Hapag-Lloyd. (SV)

HAVENS ISRAËL – 

De Israëlische havens van Ashdod en Ashkelon zijn gesloten na aanvallen van de Palestijnse beweging Hamas op de haveninfrastructuur en omliggende voorzieningen. Op beelden die op sociale media circuleren, is te zien hoe de schepen ‘Mona’ en ‘Ahmet Onel’ op een haar na worden gemist door raketten. Beveiligingsfirma Dryad Global oordeelde dat er geen uitgesproken intentie is om de bredere commerciële scheepvaart als doelwit te nemen. (JD)

CMA CGM AIR CARGO –

Drie nieuwe bestemmingen breiden het aanbod van CMA CGM Air Cargo uit. De luchtvrachtmaatschappij lanceert vanaf 19 mei regelmatige verbindingen tussen Luik en Dubai. In de loop van de volgende weken zullen er ook diensten zijn naar Beiroet en Istanbul en van daaruit naar de Verenigde Staten. CMA CGM Air Cargo lanceerde twee maanden geleden de eerste luchtvrachtdiensten. (MDV)

COMBINEX –

C.H. Robinson heeft de Nederlandse wegvervoerexpediteur Combinex overgenomen. De Amerikaanse groep breidt hiermee zijn Europese transportactiviteiten uit. Combinex, gespecialiseerd in droog-, vers- en diepvriestransport, heeft een honderdtal trailers in zijn vloot. Oprichter Arie Troost en zijn team maken de overstap. Combinex is actief in de Benelux. De overname volgt op die van de Italiaanse wegvervoerder Dema Services en de Spaanse Expediteur Space Cargo in 2019.  (PhVDo)

TOPKWARTAAL HMM – 

HMM behaalde zijn beste kwartaalresultaten ooit. De Zuid-Koreaanse rederij boekte in de eerste drie maanden van 2021 ruim 903 miljoen dollar winst. De omzet klokte af op 2,1 miljard dollar (+85%). De grote vraag in combinatie met het capaciteitstekort deden de vrachttarieven de lucht in schieten. De historisch sterke containermarkt deed ook Maersk, Hapag-Lloyd en ONE recordresultaten neerzetten. (JD)

GECOMBINEERD VERVOER – 

In het eerst kwartaal van 2021 is het gecombineerd spoor/wegvervoer in Europa met 3,17% gegroeid in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Volgens de overkoepelende organisatie UIRR (International Union for Road-Rail Combined Transport) is dat een sterke prestatie aangezien er in het eerste kwartaal van 2020 nog geen COVID-19 beperkingen waren. Het verbod op opleggervervoer na een ongeval in Denemarken, de stremming op de Rijn-Alpencorridor en de impact van de Suezcrisis op het hinterlandvervoer vanuit de havens in de eerste maanden van 2021, konden de groei niet remmen. De ‘sentiment index’ van de sector voor de komende twaalf maanden staat momenteel op ‘positief’ en weerspiegelt het vertrouwen in de heropleving van de coronacrisis. (KH)