Transporteurs vrezen volgende brexitfases twee en drie

Nieuws, Douane
Roel Jacobus
Verkeersborden waarschuwen voor brexit in Zeebrugge
Verkeersborden waarschuwen voor brexit in Zeebrugge © RJ

Sinds de brexit verloren de leden van Febetra 15% van de trafiek met het VK en bovendien kunnen ze niet alle extra kosten aan hun klanten doorrekenen. Ze vrezen dat het binnenkort nog slechter wordt met de tweede en derde fase van de brexit.

In een door bijna vierhonderd mensen bijgewoond webinar, maakte het federaal Agentschap Buitenlandse Handel een balans op van de eerste drie maanden na de brexit. “In de bilaterale handel met het Verenigd Koninkrijk (VK) leren we leven met een nieuwe realiteit”, zo verwelkomde premier Alexander De Croo (Open Vld) de deelnemers. “De Britten zijn dan wel geografisch niet van positie veranderd, in hun wereldvisie hebben ze afstand genomen van het Europese vasteland.”

De impact op de trafiek is volgens Jeroen Sarrazyn van de Douane een veelzijdig beeld. “Bepaalde trafieken zoals automotive kenden een terugval, maar daarbij moet je ook de impact van COVID-19 in beschouwing nemen. Omgekeerd zijn de exporteurs van vaccins naar het VK de grote winnaars. Januari was niet goed voor de goederenvolumes. Maar uit onze cijfers blijkt dat de trafieken zich weer herstellen. Voor de export naar het VK mogen we zeggen dat er tussen januari en maart een derde bijkwam, voor import zelfs de helft. En hoewel we geen brexitchaos zagen en iedereen – industrie, transporteurs en overheden – goed voorbereid was, blijft dat het komende jaar een leerproces.”

90% verlies

“De transportsector ziet inderdaad de rest van het jaar met argwaan tegemoet”, zegt beleidsmedewerker Marie Desrousseaux van Febetra. “Onze leden verloren in de eerste drie maanden van het jaar gemiddeld 15% van de trafiek met het VK. Bepaalde kmo’s die maar een klein aantal klanten bedienen, verloren tot 90% van dit werk. De meeste getroffen goederen zijn automotive en bulk. Opvallend is dat het verlies over heel België verspreid is, dus niet alleen op plaatsen waar je dat het meest zou verwachten, zoals West-Vlaanderen.”

Kosten onvoldoende doorrekenen

“De grootste ongemakken voor de transporteurs zijn de toegenomen kosten, bureaucratie – bijvoorbeeld elke haven heeft haar eigen procedures – en onvoldoende voorbereide klanten. Die kosten zaten voornamelijk in het aanwerven van bijkomend administratief personeel, meer douaneformaliteiten en wachttijden die opliepen van vóór de brexit gemiddeld anderhalf uur tot nu zeven uren. Door de gebrekkige voorbereiding van de Britse industrie keren sommige transporteurs nog liever leeg terug. Dat alles leidt tot een verminderde kostefficiëntie die het voor een aantal vervoerders niet meer rendabel maakt om nog naar het VK te blijven rijden. Hun kosten stegen met gemiddeld 9,3% terwijl ze maar een prijsverhoging van gemiddeld 8,2% konden aanrekenen.”

Pleidooi nationale ‘green lane’

“En het kan nog slechter”, waarschuwt Desrousseaux. “Wanneer de komende maanden de tweede en derde fase van de brexit ingaan, met nog meer formaliteiten en controles, zullen de wachttijden nog meer oplopen. Daarom pleiten we voor het invoeren van een nationale ‘green lane’. Die moet bestaan uit zowel een digitaal platform als een fysieke post op Belgisch grondgebied. Die faciliteiten moeten beschikbaar zijn voor alle stakeholders: van verladers en transporteurs tot douaneagentschappen.”

Febetra heeft het voorstel aan de overheid overgemaakt. “Hopelijk kunnen we snel in overleg gaan om het te realiseren, zodat we de controles aan de grensposten kunnen verminderen. Dat is nodig om het vervoer vlotter te laten verlopen.”

Op dinsdag 27 april organiseert Flows een webinar ‘Brexit: de tussenstad’. Info en inschrijvingen via deze link.

Roel Jacobus