Nieuwjaarsbrief Steven Polmans (BRUcargo)

Nieuws, Douane
Bart Timperman

Terugblikken op 2017

2018 staat voor de deur en alvorens even vooruit te blikken, wil ik toch ook even terugkijken naar 2017. Het minste wat we kunnen zeggen was dat afgelopen jaar een bewogen jaar was. Enerzijds een goed jaar, met mooie groeicijfers en heel wat projecten. Denk daarbij maar aan de ingebruikname van de nieuwe hub van DHL Express of de enorme stappen die we gezet hebben met Air Cargo Belgium, onze communityorganisatie. Vanuit het buitenland wordt met bewonderende blikken gekeken naar het resultaat dat we op zo’n korte tijd neerzetten. Daarnaast gingen ook de eerste applicaties live op ons ‘BRUcloud open data sharing platform’. Drie jaar geleden embryonaal gestart maar op korte tijd snel gegroeid, met nu al heel wat interesse van andere luchthavens. Maar 2017 is ook het jaar waar we pijnlijk moesten vaststellen dat, ondanks heel wat jaren zonder verkiezingen, de Belgische politiek geen antwoord kan formuleren om de luchthaven een stabiel wettelijk kader te geven waarbinnen ze kan groeien en opereren. De Brusselse geluidsboetes blijven als een zwaard van Damocles boven ons hangen. Het valt gewoon niet uit te leggen dat een B747F, het meest gebruikte vrachtvliegtuig in de wereld, dat overal in Europa kan en mag vliegen, in België boetes riskeert voor een vlucht overdag. Alle instructies van de Belgische overheid en luchtverkeersleiding mogen gevolgd worden, Brussel denkt daar het zijne van. En je moet dan ook nog anderhalf jaar wachten om te weten hoe hoog je boete wel kan zijn. Onbegrijpelijk…

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
ONDERWIJS
Onderwijs 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Nieuwjaarsbrief Steven Polmans (BRUcargo) – Flows

Nieuwjaarsbrief Steven Polmans (BRUcargo)

Nieuws, Douane
Bart Timperman

Terugblikken op 2017

2018 staat voor de deur en alvorens even vooruit te blikken, wil ik toch ook even terugkijken naar 2017. Het minste wat we kunnen zeggen was dat afgelopen jaar een bewogen jaar was. Enerzijds een goed jaar, met mooie groeicijfers en heel wat projecten. Denk daarbij maar aan de ingebruikname van de nieuwe hub van DHL Express of de enorme stappen die we gezet hebben met Air Cargo Belgium, onze communityorganisatie. Vanuit het buitenland wordt met bewonderende blikken gekeken naar het resultaat dat we op zo’n korte tijd neerzetten. Daarnaast gingen ook de eerste applicaties live op ons ‘BRUcloud open data sharing platform’. Drie jaar geleden embryonaal gestart maar op korte tijd snel gegroeid, met nu al heel wat interesse van andere luchthavens. Maar 2017 is ook het jaar waar we pijnlijk moesten vaststellen dat, ondanks heel wat jaren zonder verkiezingen, de Belgische politiek geen antwoord kan formuleren om de luchthaven een stabiel wettelijk kader te geven waarbinnen ze kan groeien en opereren. De Brusselse geluidsboetes blijven als een zwaard van Damocles boven ons hangen. Het valt gewoon niet uit te leggen dat een B747F, het meest gebruikte vrachtvliegtuig in de wereld, dat overal in Europa kan en mag vliegen, in België boetes riskeert voor een vlucht overdag. Alle instructies van de Belgische overheid en luchtverkeersleiding mogen gevolgd worden, Brussel denkt daar het zijne van. En je moet dan ook nog anderhalf jaar wachten om te weten hoe hoog je boete wel kan zijn. Onbegrijpelijk…

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login