Technologie en Innovatiedag Port of Antwerp-Bruges lokt 2.300 mensen

Video, Havens
Koen Dejaeger
Technologiedag Nautisch Operationele Cluster
Technologiedag Nautisch Operationele Cluster © Port of Antwerp-Bruges

In het kader van ‘Flanders Technology & Innovation’ gooide Port of Antwerp-Bruges de deuren van haar operationeel zenuwcentrum NOC open voor het grote publiek. Vlaams minister-president Jambon prees de haven als toonbeeld van Vlaamse innovatiekracht en technologie.

Port of Antwerp-Bruges gooide op zondag 17 maart de deuren van de Nautisch Operationele Cluster (NOC) open voor het grote publiek. NOC is het operationele zenuwcentrum van havenplatform Antwerpen. In het kader van het tiendaagse belevingsfestival ‘Flanders Technology & Innovation’, dat plaatsvindt van 15 tot en met 24 maart 2024, staat Vlaanderen tien dagen lang volledig in het teken van technologie en innovatie. Zo ook de haven van Antwerpen en Zeebrugge.

Tussen 10.00 uur en 16.00 uur vonden 1.500 geïnteresseerden de weg naar de Blauwhoefstraat in Antwerpen, waarmee de site volzet was. Daarnaast schreven 700 bezoekers zich in voor een rondleiding in het Havenhuis, en een honderdtal mensen had zich geregistreerd in Zeebrugge. Onder de bezoekers van NOC ook Vlaams minister-president Jan Jambon, die voor de gelegenheid een rondleiding kreeg van Annick De Ridder en Jacques Vandermeiren, respectievelijk voorzitter en CEO van Port of Antwerp-Bruges.

“Tijdens deze Open Technologie en Innovatiedag kan het grote publiek een kijkje komen nemen achter de schermen van NOC en dat is toch uitzonderlijk”, zegt woordvoerder van Port of Antwerp-Bruges Lennart Verstappen. “De bezoekers krijgen een rondleiding in de magazijnen en werkplaatsen en kunnen een kijkje nemen in de droogdokken en op de sleepboten. Daarnaast kunnen ze in een specifieke ruimte tal van innovaties ontdekken waar we als haven mee bezig zijn.”

Vlaamse innovatie

De talrijke aanwezigen konden een bezoekje brengen aan de ‘Hydrotug 1′, ’s werelds eerste op waterstof aangedreven sleepboot, en de methatug, een sleepboot op methanol, die mooi naast elkaar lagen. Er was ook een plekje gereserveerd voor de e-tug, maar die komt pas tegen het einde van 2024.

De sleepboot op waterstof is een van de paradepaardjes van Vlaamse technologie. “Het is de eerste sleepboot op basis van waterstof en dat is een Vlaamse ontwikkeling”, aldus Jambon. “De motoren zijn gemaakt bij ABC in Gent en de eerste sleepboot op waterstof vaart hier in Antwerpen. Vanuit andere Europese havens komt men hiernaar kijken. Dit is een mooi voorbeeld van waartoe Vlaamse innovatiekracht en technologie in staat is.”

Extra Containercapaciteit

Een ander belangrijk dossier dat de Antwerpse havengemeenschap bezighoudt, is ‘Extra Containercapaciteit Antwerpen’ (ECA). Dat beseft ook de Vlaamse minister-president. “De Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW) is goedgekeurd, net als het financieringsmodel en met name de verhouding tussen wat het havenbedrijf zelf zal inbrengen en wat Vlaanderen voor zijn rekening neemt.”

“Nu moet het dossier verder worden uitgerold, maar de beslissing is genomen dat het extra dok er komt. Ik wil benadrukken dat we ook goede contacten onderhouden met het ommelandverbond om het draagvlak in stand te houden”, aldus nog Jambon.

Kennismaking haven

“We zijn blij dat we onze haven en de gerelateerde activiteiten kunnen laten zien en toelichten aan de vele geïnteresseerden”, zei Vandermeiren. “Als proeftuin van vernieuwing zet Port of Antwerp-Bruges op die manier mee de schouders onder ‘Flanders Technology & Innovation’.”

Toch is de Antwerpenaar niet altijd goed op de hoogte van wat er in de haven reilt en zeilt, zo geeft havenschepen De Ridder aan. “We zijn door de jaren heen met onze rug naar de haven en naar de Schelde gaan leven en dat willen we veranderen”, aldus De Ridder. “Zo’n dagen zijn heel goed omdat je de mensen tot in de haven kunt laten komen.”

5.000 vacatures

En om die haven te laten draaien, zijn er heel wat mensen nodig. “Klopt, rechtstreeks zijn er hier 1.500 vacatures en als je de onrechtstreekse erbij telt, kom je zelfs aan 5.000“, zegt De Ridder. “Mensen denken nog te vaak aan de klassieke havenarbeider, maar het is veel meer dan dat. Het gaat over techniekers chauffeurs, commerciële profielen, laboranten enzovoort.”

“In dat kader hebben we ook onderwijsprofessionals van het hoger onderwijs en de derde graad middelbaar kennis laten maken met onze haven, via het project HavenWijs. We hebben een heel breed scala aan jobs. Dus aan iedereen die ook de passie voor de haven deelt, zou ik zeggen: kom af, want je kunt hier heel diverse en heel boeiende jobs vinden”, besluit De Ridder.

Wie interesse heeft in een job in de haven, kan op maandag 25 maart een kijkje gaan nemen op de jobbeurs  in het stadion van Royal Antwerp Football Club.

Bekijk hier de video van ‘Flanders Technology & Innovation’:

Technologie en Innovatiedag Port of Antwerp-Bruges lokt 2.300 mensen – Flows

Technologie en Innovatiedag Port of Antwerp-Bruges lokt 2.300 mensen

Video, Havens
Koen Dejaeger
Technologiedag Nautisch Operationele Cluster
Technologiedag Nautisch Operationele Cluster © Port of Antwerp-Bruges

In het kader van ‘Flanders Technology & Innovation’ gooide Port of Antwerp-Bruges de deuren van haar operationeel zenuwcentrum NOC open voor het grote publiek. Vlaams minister-president Jambon prees de haven als toonbeeld van Vlaamse innovatiekracht en technologie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

 

 

Ben u al abonnee?

Login