Goederenvervoer per spoor in België op laagste peil in zeven jaar

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
Spoorwegen in de Antwerpse haven
Spoorwegen in de Antwerpse haven © Infrabel

Vorig jaar werden in België 53,5 miljoen ton goederen per spoor vervoerd. Het spoorvervoer zakte daarmee naar het laagste peil in zeven jaar. De daling wordt toegeschreven aan de algemene macro-economische situatie.

Volgens cijfers van spoornetbeheerder Infrabel is het spoorvervoer in België in twee jaar tijd met 15% gedaald. De daling in 2023 tegenover 2022 bedroeg 8%. In 2021 werd nog het hoogste niveau bereikt in meer dan 10 jaar tijd met net geen 63 miljoen ton.

Gigaliners

Het Belgian Rail Freight Forum verklaarde tegenover Belga dat de daling grotendeels toe te schrijven is aan de macro-economische situatie: “Wanneer de economie als geheel vertraagt, neemt ook het spoorvrachtvervoer af. Daarnaast zien we ook dat de stakingen en infrastructuurwerken in de ons omringende landen, en dan vooral in Frankrijk en Duitsland, een aanzienlijke impact hadden en ertoe geleid hebben dat een aantal bedrijven kozen voor vrachtvervoer via de weg.”

De spoorvrachtsector vreest voor een verdere daling. “Wij vrezen dat de ‘Weights & Dimensions’-richtlijn, die de grootte en het gewicht van vrachtwagens bepaalt en de komst van zogenaamde gigaliners (extra lange vrachtwagens, red.) mogelijk maakt, verder zal bijdragen aan de afname van het goederenvervoer per spoor ten opzichte van de weg”, klinkt het.

Om de trend te keren, moet volgens het Belgian Rail Freight Forum het spoorvrachtplan van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) worden uitgevoerd, met voldoende middelen. “De eerste stap hiervoor is: de benodigde subsidies spoedig goed te keuren. Dat zou het goederenvervoer per spoor aanzienlijk stimuleren”, zegt het Forum.

Volume verdubbelen

De ambitie van het spoorvrachtplan is om het volume van per spoor vervoerde goederen, te verdubbelen tegen 2030 en om het aandeel van het spoor in het totale vrachtvervoer op te trekken naar 20% tegen 2040. In 2022 was dat net geen 12%, volgens cijfers op de Infrabel-website.

Daarnaast spelen ook de stakingen en infrastructuurwerken in Frankrijk en Duitsland het spoorvervoer in ons land parten. Die hebben ertoe geleid dat bedrijven voor vrachtvervoer over de weg kiezen.

Niet alleen het spoor kampt met teruglopende volumes. Ook via de Vlaamse zeehavens en de vaarwegen werden vorig jaar minder goederen vervoerd.

Goederenvervoer per spoor in België op laagste peil in zeven jaar – Flows

Goederenvervoer per spoor in België op laagste peil in zeven jaar

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
Spoorwegen in de Antwerpse haven
Spoorwegen in de Antwerpse haven © Infrabel

Vorig jaar werden in België 53,5 miljoen ton goederen per spoor vervoerd. Het spoorvervoer zakte daarmee naar het laagste peil in zeven jaar. De daling wordt toegeschreven aan de algemene macro-economische situatie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

 

 

Ben u al abonnee?

Login