BCTN, ZES en Nedcargo varen vanaf april emissieloos met batterijschip
BCTN, Zero Emission Services (ZES) en Nedcargo zullen vanaf april 2024 volledig emissieloos varen met de ‘Den Bosch Max Groen’ tussen Den Bosch, de Maasvlakte en Moerdijk. In een latere fase volgen nog vier andere schepen.
De drie partners bundelden hun krachten eerder in het Project Zero.0, zo meldt Transport-Online.nl. Bedoeling is emissieloze operaties over belangrijke corridors te realiseren en verduurzaming in de binnenvaart te versnellen.
‘Den Bosch Max Groen’
Het schip waarmee ze vanaf april volgend jaar emissieloos zullen varen, werd in 2021 gebouwd en vaart sindsdien met containers voor Heineken en andere klanten. Het schip is eigendom van logistiek dienstverlener Nedcargo en was al voorzien op elektrisch varen. Om te varen met batterijcontainers zijn nog een aantal aanpassingen nodig. Zo wordt de dieselgenerator verwijderd en wordt een vast accupack geïnstalleerd.
Batterijcontainers
De batterijcontainers van ZES worden opgeladen met groene energie via de nieuwste generatie 2x1MVA-laadstations van ZES. Zowel de containers als de laadstations zijn uitgerust met een 1MW Charging System-connector waardoor de containers in slechts drie uur volledig kunnen worden opgeladen.
Door gebruik van de batterijcontainers zou de ‘Den Bosch Max Groen’ jaarlijks de uitstoot van zo’n 715 ton CO2 en 13 ton NOx besparen.
In het kader van de opschaling naar in totaal vijf schepen, zullen op verschillende strategische locaties ZES-laadstations worden ontwikkeld. Het eerste laadstation wordt in het eerste kwartaal van 2024 geplaatst op de terminal van BCTN in Alblasserdam. Daarna volgens Den Bosch, Moerdijk en Rotterdam.