Joris Cleiren expert dronevluchten havengebied: “Al meer dan 7.000”

Video, Mensen
Bart Meyvis
Joris Cleiren - SKY Vision
Joris Cleiren – SKY Vision © Bart Meyvis

Joris Cleiren was als kraanman in de haven al actief met video. In 2018 startte hij SKY VISION op voor video- en fotografie met behulp van drones. SKY VISION telt zeven werknemers en is hofleverancier van veel bedrijven in de Antwerpse haven.

De haven heeft nog maar weinig geheimen voor u?

Joris Cleiren (JC): “Ik ben erg vertrouwd met het havengebied. Ik heb zelf veertien jaar gewerkt in de haven van Antwerpen en heb het altijd een hele boeiende wereld gevonden. Je werkt mee aan de wereldeconomie en je ziet schepen aankomen en vertrekken. De haven blijft zelfs na al die jaren erg imposant. Met de komst van drones zag ik mijn kans schoon om daar toch iets mee te doen. Ik heb mijn dronelicenties in 2017 behaald. Eerst ben ik freelance-dronepiloot in bijberoep geworden en in 2018 richtte ik dan mijn eigen productiehuis, SKY VISION, op.”

“Onlangs hebben we ons vijfjarige bestaan gevierd en we hebben intussen al een team van zeven personen. 90% van de droneopdrachten voer ik zelf uit, maar we hebben ondertussen ook andere dronepiloten in het team die ingezet worden bij de verschillende opdrachten. Met meer dan zevenduizend vluchten op mijn conto mag ik me gerust een ervaren piloot noemen. We hebben dus een stevige basis en heel veel ervaring in huis.”

“Op het gebied van veiligheid en het delen van informatie gaan we erg ver en dat wordt ook enorm gewaardeerd door onze klanten. Ondertussen zijn we gespecialiseerd in droneoperaties in complexe luchtruimen, waaronder het havengebeid, maar ook CTR-zones (Controlled Traffic Region, bijvoorbeeld het luchtruim rond een luchthaven, red.). Er bestaat een strikte regelgeving rond het vliegen in een CTR-zone en er zijn toch wat restricties.”

Heeft het weer een invloed op jullie werk?

JC: “In de haven kan het stevig waaien. In bepaalde periodes van het jaar moeten we echt uitkijken waar we ons positioneren. Vooral het opstijgen en het landen is het meest risicovol. Eens in de lucht kunnen we met onze zware, performante drones de meeste opdrachten probleemloos uitvoeren en ons aan de afgesproken timing houden. Zelfs met veel wind en regen. Niet onbelangrijk in een drukke havenomgeving.”

Vooraleer jullie daadwerkelijk aan vliegen toekomen, is er al een lange administratieve weg afgelegd allicht …

JC: “Klopt, het start al bij het vragen van toestemming aan de concessiehouder om de terminal te mogen betreden en te overvliegen. Daarnaast stemmen we af met de havenkapitein die ons vluchtplan moet goedkeuren. Ook omliggende bedrijven informeren we over onze operatie. In de haven van Antwerpen werken we met het droneportaal van Port of Antwerp-Bruges. Dat is echt een uniek platform in de wereld. Het vereenvoudigt voor ons als professionele piloten echt de werking.”

“Vroeger moesten we twintig dagen op voorhand onze vluchten aanmelden, wat eigenlijk onwerkbaar was voor maritieme opdrachten. De opdrachten schoven zo vaak dat het heel erg moeilijk was om te werken. Nu verloopt alles digitaal en eenvoudiger. We dienen een vluchtplan in en vullen in welke piloot er vliegt met welk toestel. Ook de bedrijven kunnen onze vluchten mee online volgen. Naast het administratieve aspect voorafgaand aan de vlucht, doen we na de opdracht natuurlijk de montage en bewerking van de beelden. We kunnen echt een afgewerkt product afleveren. Onze beelden worden gebruikt voor bedrijfsvideo’s, evenementen, beurzen, sociale media en websites.”

Kan u wat meer vertellen over jullie droneopdracht van vandaag?

JC: “Vandaag (dit interview vond plaats op 14 februari 2023, red.) werken we voor INEOS. De chemiereus laat een eerste Belgische lading CO2 vertrekken met de ‘Aurora Storm’. Dat schip zal afgevangen CO2 afkomstig van INEOS Zwijndrecht naar een leeg olieplatform in Denemarken transporteren om de CO2 daar te injecteren. We maken beelden van het laden en het vertrek van het schip. Dat doen we vanuit verschillende posities. Na het vertrek zullen we het schip nog verder blijven volgen tot het door de sluis vaart richting Schelde.”

Joris Cleiren expert dronevluchten havengebied: “Al meer dan 7.000” – Flows

Joris Cleiren expert dronevluchten havengebied: “Al meer dan 7.000”

Video, Mensen
Bart Meyvis
Joris Cleiren - SKY Vision
Joris Cleiren – SKY Vision © Bart Meyvis

Joris Cleiren was als kraanman in de haven al actief met video. In 2018 startte hij SKY VISION op voor video- en fotografie met behulp van drones. SKY VISION telt zeven werknemers en is hofleverancier van veel bedrijven in de Antwerpse haven.

De haven heeft nog maar weinig geheimen voor u?

Joris Cleiren (JC): “Ik ben erg vertrouwd met het havengebied. Ik heb zelf veertien jaar gewerkt in de haven van Antwerpen en heb het altijd een hele boeiende wereld gevonden. Je werkt mee aan de wereldeconomie en je ziet schepen aankomen en vertrekken. De haven blijft zelfs na al die jaren erg imposant. Met de komst van drones zag ik mijn kans schoon om daar toch iets mee te doen. Ik heb mijn dronelicenties in 2017 behaald. Eerst ben ik freelance-dronepiloot in bijberoep geworden en in 2018 richtte ik dan mijn eigen productiehuis, SKY VISION, op.”

“Onlangs hebben we ons vijfjarige bestaan gevierd en we hebben intussen al een team van zeven personen. 90% van de droneopdrachten voer ik zelf uit, maar we hebben ondertussen ook andere dronepiloten in het team die ingezet worden bij de verschillende opdrachten. Met meer dan zevenduizend vluchten op mijn conto mag ik me gerust een ervaren piloot noemen. We hebben dus een stevige basis en heel veel ervaring in huis.”

“Op het gebied van veiligheid en het delen van informatie gaan we erg ver en dat wordt ook enorm gewaardeerd door onze klanten. Ondertussen zijn we gespecialiseerd in droneoperaties in complexe luchtruimen, waaronder het havengebeid, maar ook CTR-zones (Controlled Traffic Region, bijvoorbeeld het luchtruim rond een luchthaven, red.). Er bestaat een strikte regelgeving rond het vliegen in een CTR-zone en er zijn toch wat restricties.”

Heeft het weer een invloed op jullie werk?

JC: “In de haven kan het stevig waaien. In bepaalde periodes van het jaar moeten we echt uitkijken waar we ons positioneren. Vooral het opstijgen en het landen is het meest risicovol. Eens in de lucht kunnen we met onze zware, performante drones de meeste opdrachten probleemloos uitvoeren en ons aan de afgesproken timing houden. Zelfs met veel wind en regen. Niet onbelangrijk in een drukke havenomgeving.”

Vooraleer jullie daadwerkelijk aan vliegen toekomen, is er al een lange administratieve weg afgelegd allicht …

JC: “Klopt, het start al bij het vragen van toestemming aan de concessiehouder om de terminal te mogen betreden en te overvliegen. Daarnaast stemmen we af met de havenkapitein die ons vluchtplan moet goedkeuren. Ook omliggende bedrijven informeren we over onze operatie. In de haven van Antwerpen werken we met het droneportaal van Port of Antwerp-Bruges. Dat is echt een uniek platform in de wereld. Het vereenvoudigt voor ons als professionele piloten echt de werking.”

“Vroeger moesten we twintig dagen op voorhand onze vluchten aanmelden, wat eigenlijk onwerkbaar was voor maritieme opdrachten. De opdrachten schoven zo vaak dat het heel erg moeilijk was om te werken. Nu verloopt alles digitaal en eenvoudiger. We dienen een vluchtplan in en vullen in welke piloot er vliegt met welk toestel. Ook de bedrijven kunnen onze vluchten mee online volgen. Naast het administratieve aspect voorafgaand aan de vlucht, doen we na de opdracht natuurlijk de montage en bewerking van de beelden. We kunnen echt een afgewerkt product afleveren. Onze beelden worden gebruikt voor bedrijfsvideo’s, evenementen, beurzen, sociale media en websites.”

Kan u wat meer vertellen over jullie droneopdracht van vandaag?

JC: “Vandaag (dit interview vond plaats op 14 februari 2023, red.) werken we voor INEOS. De chemiereus laat een eerste Belgische lading CO2 vertrekken met de ‘Aurora Storm’. Dat schip zal afgevangen CO2 afkomstig van INEOS Zwijndrecht naar een leeg olieplatform in Denemarken transporteren om de CO2 daar te injecteren. We maken beelden van het laden en het vertrek van het schip. Dat doen we vanuit verschillende posities. Na het vertrek zullen we het schip nog verder blijven volgen tot het door de sluis vaart richting Schelde.”