WDP bouwt logistieke sites om tot ‘Green Mobility Hub’

Flowsmagazine, Warehousing
Yannick De Spiegeleir
Luchtbeeld Green Mobility Hub VDP in Zellik
Luchtbeeld Green Mobility Hub VDP in Zellik © WDP

In het Flowsmagazine rond duurzaamheid nemen we een kijkje bij specialist in logistiek vastgoed WDP. Zij lanceren het concept van de ‘Green Mobility Hub’, die vorm krijgt bij logistieke speler VPD. Een primeur.

Door de Europese Green Deal zal de elektrificatie van het wegvervoer de komende jaren een hoge vlucht nemen. Specialist in ontwikkeling en verhuur van logistiek vastgoed WDP speelt op die evolutie in met het concept van de ‘Green Mobility Hub’. Dit najaar bijt ‘last mile delivery’-transporteur VPD de spits af met zijn warehouse in Zellik.

Logistiek dienstverlener VPD verzorgt vanuit zijn uitvalsbasis in Zellik, die het huurt van WDP, de last-mileactiviteiten voor tal van non-foodretailers die verwachten dat de dienstverlening binnen hun toeleveringsketen op een CO2-neutrale manier gebeurt. VPD investeerde bovendien in de aankoop van elektrische vracht- en bestelwagens.

Het voorbije jaar werd de site in Zellik door WDP omgebouwd tot een zogenaamde ‘Green Mobility Hub’. Met het oog op duurzame stadslogistiek ziet WDP de upgrade van de VPD-site als een modelproject. Het aantal zonnepanelen op de verschillende daken werd uitgebreid tot meer dan drieduizend stuks en de site telt in totaal vijfentwintig laadpunten van traag- tot snelladers. Daarnaast staat op de site een grote opslagbatterij. “De traagladers van 11 kW dienen vooral om bestelwagens nachts op te laden”, zegt Svetlana Nikolayonok, business developer Energy bij WDP. “Bestelwagens worden bijna nooit ’s nachts ingezet en kunnen dan opladen. De snelladers van 150 kW zijn op hun beurt geschikt om voertuigen snel op te laden tijdens het proces van laden en lossen.”

Ook vrachtwagens van derde partijen uit de buurt van de VPD-site in Zellik kunnen hun trucks opladen bij VPD. “Deze nieuwe businessline is een perfecte aanvulling op WDP’s strategie die inzet op de ontwikkeling en de verhuur van duurzaam logistiek vastgoed als cruciale schakel in de supplychain van zijn klanten”, zegt Nikolayonok.

Elektrificatie

VPD positioneert zich als een pionier in elektrische mobiliteit, maar bij die omslag komt heel wat kijken. “Dankzij de ‘Green Mobility Hub’ ontzorgen we onze klanten door ‘energy as a service’ aan te bieden”, zegt Elke Van Den Broucke, die aan het hoofd staat van het ‘WDP Energy & Sustainability’-team. De elektrische bestel- en vrachtwagens die een steeds groter aandeel zullen innemen van de vloot van VPD laden op de site op door middel van zelf opgewekte hernieuwbare energie. “Het concept van een ‘Green Mobility Hub’ is verstrengeld met wie onze klanten zijn. Hun grootste uitdaging is niet om gas te bannen uit hun magazijn, maar wel dat ze hun vloot kunnen elektrificeren op een financieel interessante manier.”

Intussen heeft WDP ook al vergevorderde contacten met een zestal andere transportondernemingen die interesse tonen in het nieuwe businessmodel. “Maar geen enkele ‘Green Mobility Hub ‘zal dezelfde zijn”, weet Nikolayonok. “Er zijn verschillende laadprofielen bij klanten. Klanten die 24 uur op 24 en 7 op 7 rijden, kunnen alleen tijdens het laden en lossen opladen en dat moet dan aan hogere snelheid. Terwijl anderen ’s nachts laden en dat doen aan traagladers. We werken altijd aan een gepersonaliseerde aanpak zodat de operaties van de klant optimaal verlopen.”

Slim laden

Slim laden of ‘smart balancing’ zal volgens Van Den Broucke en Nikolayonok in de toekomst alleen maar aan belang winnen. “Door op de juiste momenten te laden, kun je mogelijk vermijden dat je moet investeren in een verzwaring van het net. Je probeert bijvoorbeeld zoveel mogelijk te laden als de zon schijnt en er dus een piek aan energie beschikbaar is”, zegt Nikolayonok. Al moet dat slim laden natuurlijk ook rijmen met de planning van een transportbedrijf. “De dialoog tussen WDP en onze klanten is daarom cruciaal. We gaan met hen in dialoog om goede afspraken vast te leggen”, geeft Van Den Broucke aan. Dankzij de slimme laadoplossingen laden klanten goedkoper dan als ze zouden kiezen voor publieke laadpalen. De verbruikte stroom wordt rechtstreeks betaald aan WDP.

Obstakels

Op vlak van regelgeving liggen er nog obstakels op de weg voor de ‘energy as a service’-strategie van WDP. “Een overschot aan stroom verkopen aan onze klanten op andere locaties is vandaag administratief complex”, geeft Van Den Broucke aan. “Een bijgestuurd wetgevend kader kan ervoor zorgen dat we nog energie-efficiënter werken.”

Ook het financiële plaatje van zo’n project is een uitdaging. “Wie neemt welke risico’s? Ga je mee met de elektriciteitsprijs die pieken en dalen volgt of bied je een stabiele prijs aan? Verhuur je laadpalen of betaalt de klant alleen maar als hij de laadpaal gebruikt? Het zijn allemaal vragen die horen bij het contractuele luik”, besluit Van Den Broucke.

WDP bouwt logistieke sites om tot ‘Green Mobility Hub’ – Flows

WDP bouwt logistieke sites om tot ‘Green Mobility Hub’

Flowsmagazine, Warehousing
Yannick De Spiegeleir
Luchtbeeld Green Mobility Hub VDP in Zellik
Luchtbeeld Green Mobility Hub VDP in Zellik © WDP

In het Flowsmagazine rond duurzaamheid nemen we een kijkje bij specialist in logistiek vastgoed WDP. Zij lanceren het concept van de ‘Green Mobility Hub’, die vorm krijgt bij logistieke speler VPD. Een primeur.

Door de Europese Green Deal zal de elektrificatie van het wegvervoer de komende jaren een hoge vlucht nemen. Specialist in ontwikkeling en verhuur van logistiek vastgoed WDP speelt op die evolutie in met het concept van de ‘Green Mobility Hub’. Dit najaar bijt ‘last mile delivery’-transporteur VPD de spits af met zijn warehouse in Zellik.

Logistiek dienstverlener VPD verzorgt vanuit zijn uitvalsbasis in Zellik, die het huurt van WDP, de last-mileactiviteiten voor tal van non-foodretailers die verwachten dat de dienstverlening binnen hun toeleveringsketen op een CO2-neutrale manier gebeurt. VPD investeerde bovendien in de aankoop van elektrische vracht- en bestelwagens.

Het voorbije jaar werd de site in Zellik door WDP omgebouwd tot een zogenaamde ‘Green Mobility Hub’. Met het oog op duurzame stadslogistiek ziet WDP de upgrade van de VPD-site als een modelproject. Het aantal zonnepanelen op de verschillende daken werd uitgebreid tot meer dan drieduizend stuks en de site telt in totaal vijfentwintig laadpunten van traag- tot snelladers. Daarnaast staat op de site een grote opslagbatterij. “De traagladers van 11 kW dienen vooral om bestelwagens nachts op te laden”, zegt Svetlana Nikolayonok, business developer Energy bij WDP. “Bestelwagens worden bijna nooit ’s nachts ingezet en kunnen dan opladen. De snelladers van 150 kW zijn op hun beurt geschikt om voertuigen snel op te laden tijdens het proces van laden en lossen.”

Ook vrachtwagens van derde partijen uit de buurt van de VPD-site in Zellik kunnen hun trucks opladen bij VPD. “Deze nieuwe businessline is een perfecte aanvulling op WDP’s strategie die inzet op de ontwikkeling en de verhuur van duurzaam logistiek vastgoed als cruciale schakel in de supplychain van zijn klanten”, zegt Nikolayonok.

Elektrificatie

VPD positioneert zich als een pionier in elektrische mobiliteit, maar bij die omslag komt heel wat kijken. “Dankzij de ‘Green Mobility Hub’ ontzorgen we onze klanten door ‘energy as a service’ aan te bieden”, zegt Elke Van Den Broucke, die aan het hoofd staat van het ‘WDP Energy & Sustainability’-team. De elektrische bestel- en vrachtwagens die een steeds groter aandeel zullen innemen van de vloot van VPD laden op de site op door middel van zelf opgewekte hernieuwbare energie. “Het concept van een ‘Green Mobility Hub’ is verstrengeld met wie onze klanten zijn. Hun grootste uitdaging is niet om gas te bannen uit hun magazijn, maar wel dat ze hun vloot kunnen elektrificeren op een financieel interessante manier.”

Intussen heeft WDP ook al vergevorderde contacten met een zestal andere transportondernemingen die interesse tonen in het nieuwe businessmodel. “Maar geen enkele ‘Green Mobility Hub ‘zal dezelfde zijn”, weet Nikolayonok. “Er zijn verschillende laadprofielen bij klanten. Klanten die 24 uur op 24 en 7 op 7 rijden, kunnen alleen tijdens het laden en lossen opladen en dat moet dan aan hogere snelheid. Terwijl anderen ’s nachts laden en dat doen aan traagladers. We werken altijd aan een gepersonaliseerde aanpak zodat de operaties van de klant optimaal verlopen.”

Slim laden

Slim laden of ‘smart balancing’ zal volgens Van Den Broucke en Nikolayonok in de toekomst alleen maar aan belang winnen. “Door op de juiste momenten te laden, kun je mogelijk vermijden dat je moet investeren in een verzwaring van het net. Je probeert bijvoorbeeld zoveel mogelijk te laden als de zon schijnt en er dus een piek aan energie beschikbaar is”, zegt Nikolayonok. Al moet dat slim laden natuurlijk ook rijmen met de planning van een transportbedrijf. “De dialoog tussen WDP en onze klanten is daarom cruciaal. We gaan met hen in dialoog om goede afspraken vast te leggen”, geeft Van Den Broucke aan. Dankzij de slimme laadoplossingen laden klanten goedkoper dan als ze zouden kiezen voor publieke laadpalen. De verbruikte stroom wordt rechtstreeks betaald aan WDP.

Obstakels

Op vlak van regelgeving liggen er nog obstakels op de weg voor de ‘energy as a service’-strategie van WDP. “Een overschot aan stroom verkopen aan onze klanten op andere locaties is vandaag administratief complex”, geeft Van Den Broucke aan. “Een bijgestuurd wetgevend kader kan ervoor zorgen dat we nog energie-efficiënter werken.”

Ook het financiële plaatje van zo’n project is een uitdaging. “Wie neemt welke risico’s? Ga je mee met de elektriciteitsprijs die pieken en dalen volgt of bied je een stabiele prijs aan? Verhuur je laadpalen of betaalt de klant alleen maar als hij de laadpaal gebruikt? Het zijn allemaal vragen die horen bij het contractuele luik”, besluit Van Den Broucke.