Flows aan het stuur van de nieuwste elektrische Mercedes-Benz eActros

Video, Transport
Bart Meyvis
Mercedes-Benz Trucks - Charged & Ready event
Mercedes-Benz Trucks – Charged & Ready event © Bart Meyvis

Met testritten door vijf verschillende landen van zo’n 3.700 kilometer lang, wil Mercedes-Benz trucks bewijzen dat zijn elektrische vrachtwagens klaar zijn voor een duurzame en veilige toekomst. Op DronePort Sint-Truiden kropen we zelf achter het stuur van de Mercedes eActros.

Begin juni 2023 kregen fleetmanagers, bedrijfseigenaren en andere genodigden de kans om te rijden met een elektrische vrachtwagen tijdens het Journ.e – Charged & Ready-event van Mercedes-Benz Trucks op de terreinen van DronePort in Sint-Truiden. Omdat de voorstelling plaatsvond op een afgesloten militair vliegveld, mochten ook personen zonder vrachtwagenrijbewijs, waaronder uw reporter van dienst, plaatsnemen achter het stuur.

Vaak denken chauffeurs dat een vrachtwagen op diesel krachtiger is dan een elektrische

“Drie elektrische vrachtwagens zijn een maand geleden vertrokken vanuit Duitsland voor een grote tour doorheen Europa”, zegt Rudy Vanderperren, marketingmanager bij Daimler Truck België-Luxemburg. “Die vrachtwagens zijn eind juni aangekomen in België en staan nu tijdens het event ter beschikking van onze klanten. Vaak denken chauffeurs dat een vrachtwagen op diesel krachtiger is dan een elektrische. Omdat onze klanten zelf achter het stuur kruipen, is het makkelijker hen te overtuigen van de fenomenale trekkracht, het rijcomfort en de stilte in de cabine.”

One-pedal-drive

“De vrachtwagens die we hier vandaag laten testen, zijn de nieuwste modellen van de eActros”, zegt driver-trainer bij Mercedes Trucks, Paavo Decraene. “Deze vrachtwagen is zeven meter lang, heeft een hoogte van 3,70 meter en is geladen met ongeveer 5-6 ton. We hebben dus een combinatiegewicht van zo’n 16 ton.”

“Een elektrische wagen heeft meestal maar één versnelling. Onze elektrische vrachtwagens hebben er twee. We hebben een vertrekversnelling om de motor niet te overbelasten. Verder is deze vrachtwagen uitgerust met tal van opties zoals adaptieve cruisecontrol en one-pedal-drive met vijf standen. Met deze laatste functie kunt u accelereren en tot bijna volledige stilstand komen gebruikmakend van één enkele pedaal. Bovendien zorgt dit systeem ook voor een optimalisatie van de batterijcapaciteit waarbij je de autonomie van de vrachtwagen serieus kan verlengen”, zegt Decraene. “Zeker tijdens het rijden in stedelijk gebied is dat een geweldige toepassing.”

Wie nu een bestelling plaatst, krijgt dit jaar nog zijn vrachtwagen geleverd

Van het nieuwste model van de eActros bestaan twee elektrische varianten: de 300 (met een actieradius van 300 kilometer) en de 400 (actieradius 400 kilometer). “Het gaat in beide gevallen om distributievrachtwagens waardoor de batterijcapaciteit ruim volstaat om een hele dag rond te rijden zonder bijkomend op te laden”, zegt Vanderperren. “Ten opzichte van de dieselvrachtwagen is de levertermijn van een elektrische variant tamelijk kort. Wie nu een bestelling plaatst, krijgt dit jaar nog zijn vrachtwagen geleverd.”

Flows aan het stuur van de nieuwste elektrische Mercedes-Benz eActros – Flows

Flows aan het stuur van de nieuwste elektrische Mercedes-Benz eActros

Video, Wegtransport
Bart Meyvis
Mercedes-Benz Trucks - Charged & Ready event
Mercedes-Benz Trucks – Charged & Ready event © Bart Meyvis

Met testritten door vijf verschillende landen van zo’n 3.700 kilometer lang, wil Mercedes-Benz trucks bewijzen dat zijn elektrische vrachtwagens klaar zijn voor een duurzame en veilige toekomst. Op DronePort Sint-Truiden kropen we zelf achter het stuur van de Mercedes eActros.

Begin juni 2023 kregen fleetmanagers, bedrijfseigenaren en andere genodigden de kans om te rijden met een elektrische vrachtwagen tijdens het Journ.e – Charged & Ready-event van Mercedes-Benz Trucks op de terreinen van DronePort in Sint-Truiden. Omdat de voorstelling plaatsvond op een afgesloten militair vliegveld, mochten ook personen zonder vrachtwagenrijbewijs, waaronder uw reporter van dienst, plaatsnemen achter het stuur.

Vaak denken chauffeurs dat een vrachtwagen op diesel krachtiger is dan een elektrische

“Drie elektrische vrachtwagens zijn een maand geleden vertrokken vanuit Duitsland voor een grote tour doorheen Europa”, zegt Rudy Vanderperren, marketingmanager bij Daimler Truck België-Luxemburg. “Die vrachtwagens zijn eind juni aangekomen in België en staan nu tijdens het event ter beschikking van onze klanten. Vaak denken chauffeurs dat een vrachtwagen op diesel krachtiger is dan een elektrische. Omdat onze klanten zelf achter het stuur kruipen, is het makkelijker hen te overtuigen van de fenomenale trekkracht, het rijcomfort en de stilte in de cabine.”

One-pedal-drive

“De vrachtwagens die we hier vandaag laten testen, zijn de nieuwste modellen van de eActros”, zegt driver-trainer bij Mercedes Trucks, Paavo Decraene. “Deze vrachtwagen is zeven meter lang, heeft een hoogte van 3,70 meter en is geladen met ongeveer 5-6 ton. We hebben dus een combinatiegewicht van zo’n 16 ton.”

“Een elektrische wagen heeft meestal maar één versnelling. Onze elektrische vrachtwagens hebben er twee. We hebben een vertrekversnelling om de motor niet te overbelasten. Verder is deze vrachtwagen uitgerust met tal van opties zoals adaptieve cruisecontrol en one-pedal-drive met vijf standen. Met deze laatste functie kunt u accelereren en tot bijna volledige stilstand komen gebruikmakend van één enkele pedaal. Bovendien zorgt dit systeem ook voor een optimalisatie van de batterijcapaciteit waarbij je de autonomie van de vrachtwagen serieus kan verlengen”, zegt Decraene. “Zeker tijdens het rijden in stedelijk gebied is dat een geweldige toepassing.”

Wie nu een bestelling plaatst, krijgt dit jaar nog zijn vrachtwagen geleverd

Van het nieuwste model van de eActros bestaan twee elektrische varianten: de 300 (met een actieradius van 300 kilometer) en de 400 (actieradius 400 kilometer). “Het gaat in beide gevallen om distributievrachtwagens waardoor de batterijcapaciteit ruim volstaat om een hele dag rond te rijden zonder bijkomend op te laden”, zegt Vanderperren. “Ten opzichte van de dieselvrachtwagen is de levertermijn van een elektrische variant tamelijk kort. Wie nu een bestelling plaatst, krijgt dit jaar nog zijn vrachtwagen geleverd.”