Camera’s tellen transport gevaarlijke stoffen langs Vlaamse snelwegen

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
ANPR-camera
ANPR-camera © Commons.Wikimedia

Het Agentschap Wegen en Verkeer voert van dinsdag 30 mei tot dinsdag 6 juni 2023 een telcampagne om het vervoer van gevaarlijke goederen (ADR) in kaart te brengen. Op zestig plaatsen zullen slimme camera’s het ADR-transport meten.

Er wordt geteld langs alle Vlaamse snelwegen met bijzondere aandacht voor de omgeving van havens en grensovergangen. Een overzicht van alle locaties is terug te vinden op deze kaart. “De tellingen kaderen in een studie die loopt bij het Vlaams Verkeerscentrum naar de meest aangewezen routes en tijdsvensters voor vrachtverkeer met een ADR-lading aan boord”, zegt Katrien Kiekens, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Geen controles

Een week lang tellen slimme camera’s het aantal vrachtwagens en registreren ze welke stoffen ze vervoeren. Er wordt onderzocht waar het vervoer vandaan komt en waar het naartoe gaat. Gaat het om Belgisch of buitenlands transport? De slimme camera’s registreren bovendien welke stoffen er vervoerd worden. In mei stelt het agentschap de camera’s op. Na afloop van de telcampagne worden ze verwijderd. “Het is dus niet de bedoeling om controles uit te voeren met die camera’s”, verduidelijkt Kiekens.

Het is de eerste keer dat een dergelijke grootschalige telling van het ADR-vervoer wordt uitgevoerd. “Alleen in tunnels werden er al metingen uitgevoerd omdat daar het risico het grootst is”, aldus Kiekens.

Camera’s tellen transport gevaarlijke stoffen langs Vlaamse snelwegen – Flows

Camera’s tellen transport gevaarlijke stoffen langs Vlaamse snelwegen

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
ANPR-camera
ANPR-camera © Commons.Wikimedia

Het Agentschap Wegen en Verkeer voert van dinsdag 30 mei tot dinsdag 6 juni 2023 een telcampagne om het vervoer van gevaarlijke goederen (ADR) in kaart te brengen. Op zestig plaatsen zullen slimme camera’s het ADR-transport meten.

Er wordt geteld langs alle Vlaamse snelwegen met bijzondere aandacht voor de omgeving van havens en grensovergangen. Een overzicht van alle locaties is terug te vinden op deze kaart. “De tellingen kaderen in een studie die loopt bij het Vlaams Verkeerscentrum naar de meest aangewezen routes en tijdsvensters voor vrachtverkeer met een ADR-lading aan boord”, zegt Katrien Kiekens, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Geen controles

Een week lang tellen slimme camera’s het aantal vrachtwagens en registreren ze welke stoffen ze vervoeren. Er wordt onderzocht waar het vervoer vandaan komt en waar het naartoe gaat. Gaat het om Belgisch of buitenlands transport? De slimme camera’s registreren bovendien welke stoffen er vervoerd worden. In mei stelt het agentschap de camera’s op. Na afloop van de telcampagne worden ze verwijderd. “Het is dus niet de bedoeling om controles uit te voeren met die camera’s”, verduidelijkt Kiekens.

Het is de eerste keer dat een dergelijke grootschalige telling van het ADR-vervoer wordt uitgevoerd. “Alleen in tunnels werden er al metingen uitgevoerd omdat daar het risico het grootst is”, aldus Kiekens.