Truckbouwer Nikola mikt op miljoenensubsidies voor waterstofplannen

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
20220919 Nikola Tre
E-truck Nikola © Nikola

De Amerikaanse producent van zero-emissietrucks Nikola kan tot 1 miljoen euro subsidie per dag ontvangen als het zijn waterstofambities waarmaakt. Met de miljardensubsidiepot ‘Inflation Reduction Act’ wil de VS een voorsprong nemen in de groene industrie.

Nikola bouwt batterij-elektrische vrachtwagens, vrachtwagens op waterstof en een keten van waterstoftankstations. Al die initiatieven worden fors gestimuleerd door de Amerikaanse regering. De subsidies uit de pot ‘Inflation Reduction Act’ (IRA) van de regering Biden betekenen voor Nikola potentieel een inkomstenbron van honderden miljoenen euro’s per jaar.

Nikola wil 300.000 kilo waterstof per dag produceren. Per geproduceerde kilogram waterstof kan het 3 euro subsidie krijgen. Als Nikola zijn doel haalt, ontvangt het bedrijf 900.000 euro per dag. In de staat Californië kan het bedrijf nog eens 1 tot 2 euro subsidie per kilo waterstof krijgen die in vrachtauto’s wordt getankt.

Gigantische bedragen

“Er zijn gigantische subsidiebedragen beschikbaar voor onze plannen”, zegt Michael Lohscheller, CEO van Nikola. “We willen het hele waterstofecosysteem bouwen. Maar ook de financiële prikkels voor waterstofvrachtwagens zijn in de Verenigde Staten enorm. Binnen het huidige subsidievoorstel is 40.000 euro per verkochte vrachtwagen vanuit de landelijke overheid beschikbaar, de staat Californië voegt daar nog eens 300.000 euro per verkochte vrachtwagen aan toe. De kosten van een dure waterstoftruck liggen daarmee op hetzelfde niveau van een vrachtauto op diesel.”

Truck zonder motor

Om aanspraak te maken op subsidies moet Nikola dan uiteraard wel zijn ambities kunnen waarmaken. Het bedrijf belandde de voorbije jaren in moeilijk vaarwater. De verguisde ex-topman Trevor Milton moest voor de rechter verschijnen voor beschuldigingen van fraude. In 2018 verspreidde het bedrijf een filmpje van een rijdende elektrische vrachtwagen. Achteraf moest het bedrijf toegeven dat het een truck zonder motor was die ze van een helling naar beneden lieten bollen.

Europese subsidiepot

De Europese tegenhanger van IRA, het Green Deal Industrial Plan, werd vorige week nog op de korrel genomen door de Gentse wereldspeler in maritieme motorbouw Anglo Belgian Corporation (ABC), die de complexe procedures laakt om toegang te krijgen tot de subsidies. ABC bouwt onder meer waterstofmotoren.

Truckbouwer Nikola mikt op miljoenensubsidies voor waterstofplannen – Flows

Truckbouwer Nikola mikt op miljoenensubsidies voor waterstofplannen

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
20220919 Nikola Tre
E-truck Nikola © Nikola

De Amerikaanse producent van zero-emissietrucks Nikola kan tot 1 miljoen euro subsidie per dag ontvangen als het zijn waterstofambities waarmaakt. Met de miljardensubsidiepot ‘Inflation Reduction Act’ wil de VS een voorsprong nemen in de groene industrie.

Nikola bouwt batterij-elektrische vrachtwagens, vrachtwagens op waterstof en een keten van waterstoftankstations. Al die initiatieven worden fors gestimuleerd door de Amerikaanse regering. De subsidies uit de pot ‘Inflation Reduction Act’ (IRA) van de regering Biden betekenen voor Nikola potentieel een inkomstenbron van honderden miljoenen euro’s per jaar.

Nikola wil 300.000 kilo waterstof per dag produceren. Per geproduceerde kilogram waterstof kan het 3 euro subsidie krijgen. Als Nikola zijn doel haalt, ontvangt het bedrijf 900.000 euro per dag. In de staat Californië kan het bedrijf nog eens 1 tot 2 euro subsidie per kilo waterstof krijgen die in vrachtauto’s wordt getankt.

Gigantische bedragen

“Er zijn gigantische subsidiebedragen beschikbaar voor onze plannen”, zegt Michael Lohscheller, CEO van Nikola. “We willen het hele waterstofecosysteem bouwen. Maar ook de financiële prikkels voor waterstofvrachtwagens zijn in de Verenigde Staten enorm. Binnen het huidige subsidievoorstel is 40.000 euro per verkochte vrachtwagen vanuit de landelijke overheid beschikbaar, de staat Californië voegt daar nog eens 300.000 euro per verkochte vrachtwagen aan toe. De kosten van een dure waterstoftruck liggen daarmee op hetzelfde niveau van een vrachtauto op diesel.”

Truck zonder motor

Om aanspraak te maken op subsidies moet Nikola dan uiteraard wel zijn ambities kunnen waarmaken. Het bedrijf belandde de voorbije jaren in moeilijk vaarwater. De verguisde ex-topman Trevor Milton moest voor de rechter verschijnen voor beschuldigingen van fraude. In 2018 verspreidde het bedrijf een filmpje van een rijdende elektrische vrachtwagen. Achteraf moest het bedrijf toegeven dat het een truck zonder motor was die ze van een helling naar beneden lieten bollen.

Europese subsidiepot

De Europese tegenhanger van IRA, het Green Deal Industrial Plan, werd vorige week nog op de korrel genomen door de Gentse wereldspeler in maritieme motorbouw Anglo Belgian Corporation (ABC), die de complexe procedures laakt om toegang te krijgen tot de subsidies. ABC bouwt onder meer waterstofmotoren.