OPINIE - Ph. Degraef: “Energietransitie zal bloed, zweet en veel geld kosten”

Opinie, Wegtransport
Te gast
Vrachtwagens en personenwagens op snelweg
Vrachtwagens en personenwagens op snelweg © Pixabay

De oorlog in Oekraïne zou ons haast doen vergeten dat klimaat en milieu nog altijd uiterst belangrijke topics zijn. De relance zal groen en duurzaam zijn, zoveel is zeker, maar zal – en dat blijft nog al te vaak onderbelicht – ook handenvol geld kosten.

Anno 2023 is het geen realistische optie om te doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is met het klimaat. Helemaal geen actie ondernemen zou ons trouwens vroeg of laat ook duur komen te staan. Het is vanuit die vaststelling dat Vlaams minister Lydia Peeters haar heel ambitieus Viavia-project gelanceerd heeft.

Verladers, overheden, beleidsmakers en transporteurs zullen niet alleen samen in bad moeten, maar het ook eens moeten worden over een eerlijke verdeling van de extra kosten

Meer logistieke bewegingen via andere modi dan de weg en zero-emissievrachtvervoer moeten het ‘nieuwe normaal’ worden. De eindbestemming is gekend, de exacte weg naar dat ‘nieuwe normaal’ is nog bezaaid met tal van vraagtekens. Wat wel zeker is, is dat de energietransitie en de overgang naar een toekomstbestendige logistiek hoe dan ook een klus zijn die de transporteurs onmogelijk op hun eentje kunnen klaren. Zonder de medewerking van vrachtwagenconstructeurs, van energieleveranciers en van de overheid, loopt het pad dat naar een substantiële vergroening van de transportsector moet leiden, dood.

Een ketenaanpak dringt zich op. Alle neuzen in dezelfde richting krijgen, dat is de eerste horde die nu genomen moet worden. Verladers, overheden, beleidsmakers en transporteurs, om maar enkele partijen te noemen, zullen niet alleen samen in bad moeten, maar het ook eens moeten worden over een eerlijke verdeling van de extra kosten die onvermijdelijk aan de omschakeling naar een emissievrije logistiek vasthangen.
Philippe Degraef (foto Charlotte De Noose 20220310)Het idee dat Vlaanderen klimaatbestendig gemaakt kan worden zonder zware financiële inspanningen, is een illusie. Beleidsmakers kunnen daar maar beter geen doekjes om winden. Wellicht een inconvenient truth, maar duurzaam is synoniem van duur en iedereen zal in zijn portemonnee moeten tasten.

Philippe Degraef, directeur Febetra

Ph. Degraef: “Energietransitie zal bloed, zweet en veel geld kosten” – Flows

OPINIE - Ph. Degraef: “Energietransitie zal bloed, zweet en veel geld kosten”

Opinie, Wegtransport
Te gast
Vrachtwagens en personenwagens op snelweg
Vrachtwagens en personenwagens op snelweg © Pixabay

De oorlog in Oekraïne zou ons haast doen vergeten dat klimaat en milieu nog altijd uiterst belangrijke topics zijn. De relance zal groen en duurzaam zijn, zoveel is zeker, maar zal – en dat blijft nog al te vaak onderbelicht – ook handenvol geld kosten.

Anno 2023 is het geen realistische optie om te doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is met het klimaat. Helemaal geen actie ondernemen zou ons trouwens vroeg of laat ook duur komen te staan. Het is vanuit die vaststelling dat Vlaams minister Lydia Peeters haar heel ambitieus Viavia-project gelanceerd heeft.

Verladers, overheden, beleidsmakers en transporteurs zullen niet alleen samen in bad moeten, maar het ook eens moeten worden over een eerlijke verdeling van de extra kosten

Meer logistieke bewegingen via andere modi dan de weg en zero-emissievrachtvervoer moeten het ‘nieuwe normaal’ worden. De eindbestemming is gekend, de exacte weg naar dat ‘nieuwe normaal’ is nog bezaaid met tal van vraagtekens. Wat wel zeker is, is dat de energietransitie en de overgang naar een toekomstbestendige logistiek hoe dan ook een klus zijn die de transporteurs onmogelijk op hun eentje kunnen klaren. Zonder de medewerking van vrachtwagenconstructeurs, van energieleveranciers en van de overheid, loopt het pad dat naar een substantiële vergroening van de transportsector moet leiden, dood.

Een ketenaanpak dringt zich op. Alle neuzen in dezelfde richting krijgen, dat is de eerste horde die nu genomen moet worden. Verladers, overheden, beleidsmakers en transporteurs, om maar enkele partijen te noemen, zullen niet alleen samen in bad moeten, maar het ook eens moeten worden over een eerlijke verdeling van de extra kosten die onvermijdelijk aan de omschakeling naar een emissievrije logistiek vasthangen.
Philippe Degraef (foto Charlotte De Noose 20220310)Het idee dat Vlaanderen klimaatbestendig gemaakt kan worden zonder zware financiële inspanningen, is een illusie. Beleidsmakers kunnen daar maar beter geen doekjes om winden. Wellicht een inconvenient truth, maar duurzaam is synoniem van duur en iedereen zal in zijn portemonnee moeten tasten.

Philippe Degraef, directeur Febetra