Tarieven wegtransport naar recordhoogte

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir

De tarieven in het wegvoer hebben in het derde kwartaal over heel Europa historische hoogtes bereikt. Analisten verwachten dat de trend zich verderzet in het vierde kwartaal naarmate de vraag naar transport toeneemt en de capaciteit krap blijft.

De cijfers komen uit de ‘European Road Freight Rate Benchmark’ van de Britse analist Transport Intelligence (Ti). Die baseert zich op gegevens verzameld door de digitale vrachtmarktplaats Upply. Ook de International Road Union (IRU) verleende voor het eerst zijn medewerking aan het rapport.

De transportprijs zit al langer in de lift. Het is het vijfde kwartaal op rij dat er zich een tariefstijging aftekent. Er is ook een stijging van 4% ten opzichte van de tarieven van het tweede kwartaal van 2020 toen de gevolgen van de coronapandemie zich het felst lieten voelen.

“De stijging benadrukt de rol van het goederenvervoer over de weg in de ondersteuning van de bredere economische groei”, stelt Transport Intelligence. “Het opwaartse traject tot het einde van het derde kwartaal van 2021 weerspiegelt ook een periode waarin congestie, knelpunten, capaciteitsproblemen en stijgende kosten hebben geleid tot een krachtige mix van spanningen op de Europese logistieke markt.”

Chauffeurstekort

De capaciteitstekorten in de vorm van het chauffeurstekort laat zich het sterkst voelen in het Verenigd Koninkrijk, maar het beperkt zich niet louter tot het VK. Volgens de resultaten van de IRU-enquête kan het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Spanje in 2021 oplopen tot 10,2%, tegenover 7% in 2020. Het huidige tekort wordt geraamd op 40.000 tot 50.000 chauffeurs in Frankrijk en loopt op tot 65.000 in Duitsland.

Ook de inflatie van transportkosten speelt een rol in de hogere tarieven. Volgens gegevens van Ti en de IRU liggen de dieselprijzen in Duitsland 38,5% hoger dan in het derde kwartaal van 2020, terwijl ook het VK (+26,6%), Spanje (+25,2%), Frankrijk (+23,5%) en Italië (+20,6%) met duidelijk hogere prijzen te maken kregen.

Behoud marges

“Het gebrek aan evenwicht tussen een dynamische vraag naar vervoer en een aanbod dat beperkt wordt door een tekort aan chauffeurs, stelt vervoerders in staat hun tarieven te verhogen. Vanuit het oogpunt van de vervoerder is deze verhoging noodzakelijk om de stijging van zijn exploitatie- en aanwervingskosten te dekken. Ondanks het huidige prijsniveau zal het behoud van de marges van transporteurs de komende maanden een echte uitdaging zijn”, zegt Thomas Larrieu, CEO van Upply.

Yannick De Spiegeleir