C.H. Robinson start eigen intermodale dienst tussen Benelux en Spanje

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
Van Moer trekt trailer C.H. Robinson
Van Moer trekt trailer C.H. Robinson © C.H. Robinson Europe

C.H. Robinson is gestart met intermodaal transport tussen de Benelux en Spanje. Het is de eerste eigen intermodale dienst van de Amerikaanse vervoerder in Europa. Navenant de opgedane ervaring zullen meer trajecten volgen.

“C.H. Robinson bood als ‘commissionair’ (expediteur, red.) al intermodaal vervoer via een aantal onderaannemers. De vraag naar die dienstverlening stijgt gestaag omdat alsmaar meer klanten hun CO2-voetafdruk willen verminderen. We zagen er dus het voordeel van in zelf de intermodale dienstverlening op te zetten. We zijn gestart met een dienst tussen Bettembourg (Luxemburg) en Le Boulou (aan de voordeur van Spanje) in samenwerking met Lorry-Railoperator VIIA”, zegt Olivier Gonon, directeur Capacity Management bij C.H. Robinson Europe.

Dat de keuze viel op Bettembourg en niet op Antwerpen of Rotterdam, heeft te maken met de bevraging van de markt, legt hij uit. “Om een intermodale dienst op te zetten heb je massa nodig. In functie van waar de geïnteresseerde klanten gevestigd zijn, bepaalden we de ideale vertrek-  en aankomstlocatie voor de voor- en natransporten. Die moeten tot een minimum beperkt worden om de beste koolstofbalans te kunnen bieden”, zegt Gonon.

Voor die voor- en natransporten wordt een beroep gedaan op een viertal wegvervoerders in de Benelux en in Spanje. “Wie ze zijn, zeggen we niet, maar u hebt goed gezien: Van Moer is er een van (zie foto). Wij werken ook op andere bestemmingen samen met hen. Naarmate we andere intermodale verbindingen opzetten, zullen we overigens meer tractionairs gebruiken”, klinkt het verder.

Trafiek in evenwicht

De eerste tests tussen de Benelux en Spanje zijn eigenlijk al in september vorig jaar gestart. Dat C.H. Robinson er nu pas mee uitpakt, wijt Gonon aan het feit dat het in het begin kleinschalig was. “Om een eigen intermodaal aanbod in de markt te zetten, wilden we eerst meer ervaring en kennis opdoen. We moesten analyseren welke organisatie en structuur zo’n dienstverlening vereist, wat de kosten zijn, hoeveel materieel nodig is, enzovoort”.

“VIIA is de uitbater van de trein, maar wij boeken de plaatsen voor de opleggers van onze klanten. Wij combineren hun flows om ze zoveel mogelijk in evenwicht te houden. Daar slagen we goed in: wij hebben zowel de vereiste ladingen om daar naartoe te brengen als naar hier te halen. Hiervoor gebruiken we zo’n vijftien intermodale opleggers, die we bij TIP huren. Die zijn vandaag constant in beweging”, voegt hij toe.

Hogere nuttige last

C.H. Robinson Europe zal eind dit jaar de resultaten van de eerste verbinding grondig analyseren. “Op basis daarvan en van een verdere marktbevraging zullen we beslissen welke nieuwe dienst we in 2022 zullen lanceren”, zegt Gonon nog.

De stap naar intermodaal transport werd om verschillende redenen gezet. “Sinds twee à drie jaar merken we dat klanten ons vragen om een transportmodel op te zetten dat leidt tot minder CO2-uitstoot. Dat is de belangrijkste ‘driver’. Een tweede is de hogere nuttige last. In intermodaal vervoer mag je aan 44 ton op de voor- en natrajecten rijden. We kunnen dus tot 28 ton meenemen in plaats van 24 ton. Ook het stijgende chauffeurstekort speelde mee in onze beslissing om intermodaal te gaan, maar dat was zeker niet de hoofdreden”, zegt Gonon nog.

Gps-tracking

C.H. Robinson mikt met zijn nieuw product niet op bepaalde goederen. “We keken prioritair naar welke klanten in aanmerking komen. Dankzij intermodale diensten krijgen ze meer opties voor het inzetten van transportmiddelen en krijgen ze toegang tot extra capaciteit. Die kan waardevol blijken als de capaciteit in het wegtransport krap wordt als gevolg van plotselinge veranderingen in de vraag of door seizoensgebonden pieken. Dat brengt stabiliteit in de operaties”, voegt hij toe.

“Omdat het vrij gemakkelijk is om in real time te bepalen wanneer een intermodale lading aankomt, krijgen klanten ook een beter inzicht in de status van hun transport. Ze kunnen daarnaast met gps-tracking hun lading lokaliseren en bepalen wat de verwachte aankomsttijd is. De trailers van TIP zijn hiervoor uitgerust met de ‘TIP Insights’-technologie, die wij in ons Navisphere-platform hebben geïntegreerd. Op basis van die informatie kunnen de klanten ook gefundeerde beslissingen nemen voor de optimalisatie van hun goederenstromen”, zegt Gonon tot slot.

Philippe Van Dooren