Spoorverbinding Luik-Zhengzhou naar zes roundtrips per week

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Spoor Luik-Zhengzhou
Spoor Luik-Zhengzhou © Crossrail

Vanaf 28 mei breidt spooroperator BLS Cargo de spoorverbinding tussen Luik en het Chinese Zhengzhou uit met een zesde roundtrip. Er rijden dan drie rechtstreekse treinen en drie via München. De Chinese operator ZIH wil nog verder groeien.

De eerste goederentrein tussen de spoorterminal Liège Logistics Intermodal en Zhengzhou vertrok in oktober 2018. “Ondertussen kende de verbinding een sterke groei en kunnen we een zesde roundtrip aankondigen”, zegt Dieter Claes, keyaccountmanager bij BLS Cargo.

Drie plus drie

Van de zes roundtrips gaan er drie rechtstreeks tussen Luik en Zhengzhou, terwijl de andere drie een tussenstop maken in München. Die tussenstop zorgde er mee voor dat het aantal roundtrips kon opgetrokken worden. “De teruglading van Luik naar China heeft snel aan economische populariteit gewonnen. Daarnaast besloot Zhengzhou International Hub Development and Construction Cy (ZIH) om de spoorterminal DUSS in München als driehoek mee in de verbinding te integreren. Op die manier is een strategisch evenwicht tussen westbound- en eastboundvolumes ontstaan, met meer roundtrips als resultaat”, legt Claes uit.

De drie rechtstreekse treinen vertrekken op woensdag, vrijdag en zaterdag uit Luik. De treinen via München vertrekken maandag, dinsdag en donderdag uit Luik. Afhankelijk van de tussenstop in München doen de treinen ongeveer 15 à 17 dagen over het traject tussen Luik en Zhengzhou.

Samenwerking

Voor het operationele gedeelte van de spoorverbinding werken verschillende spooroperatoren samen. Zo neemt Crossrail Benelux, dat in 2019 werd overgenomen door BLS Cargo, het traject tussen Liège Logistics Intermodal, München en Frankfurt Oderbrücke voor zijn rekening. In Frankfurt Oderbrücke neemt Ecco Rail de trein over om samen met VTG Rail Logistics Polska de verbinding van en naar Brest in opdracht van ZIH te verzorgen.

Groeipotentieel

BLS Cargo zegt te wachten op de verdere plannen van de Chinese operator met betrekking tot de verbinding. Zo zou die ervoor kunnen opteren om in de toekomst nog meer treinen uit Luik via München te laten vertrekken. De spoorverbinding zit nog niet aan het plafond en ZIH heeft volgens BLS Cargo al aangegeven nog verder te willen groeien.

Koen Heinen