Scheepvaartbegeleiding MDK: “Autonoom varen komt er in rotvaart aan”

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Wim Smets, Stefaan Priem en Els Bogaert
Wim Smets, Stefaan Priem en Els Bogaert © MDK

De afdeling Scheepvaartbegeleiding van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) kwam met collega’s van over de hele wereld – waaronder voor het eerst ook Port of Antwerp-Bruges en de Antwerp Maritime Academy (AMA) – bijeen om te spreken over de actuele uitdagingen voor veilig en vlot scheepvaartverkeer.

Op de hoofdzetel van de International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities (IALA) in Saint-Germain-en-Laye nabij Parijs, kwam vijf dagen lang – van 11 tot en met 15 maart 2024 – het VTS Comittee bijeen. Op dit internationale forum worden de wereldwijde standaarden voor Vessel Traffic Services (VTS, die dienen om scheepvaart te coördineren in verkeersscheidingsstelsels red.) vastgelegd.

De afdeling Scheepvaartbegeleiding van MDK vertegenwoordigt in diverse werkgroepen de Vlaamse overheid. “We doen dit vanuit onze taak om voor een vlot en veilig scheepvaartverkeer in de territoriale wateren en op de Westerschelde te zorgen”, vertelt Stefaan Priem, die verantwoordelijk is voor de opleiding en training van de VTS- en MRCC- (Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum) operatoren. Hij werd vergezeld door directeur VTS Els Bogaert en technisch directeur Wim Smets. “Daarnaast waren er voor het eerst collega’s van de VTS binnen Port of Antwerp-Bruges en een vertegenwoordiger van de AMA aanwezig. Het is mooi om te zien hoe de Belgische delegatie uitbreidt”, zegt hij. “Uiteindelijk vormen we schakels in eenzelfde keten en is het goed dat we als een groep kunnen spreken.”

Singapore

Tijdens deze bijeenkomst van 130 collega’s, die wereldwijd dezelfde taak uitvoeren, konden de Belgen zowel hun steentje bijdragen als kennis opdoen. “Els Bogaert is vicevoorzitter van de werkgroep operations. Zelf ben ik hoofd van de werkgroep training en opleiding. Daardoor kunnen we mee richting geven aan de procedures en documenten”, zegt Priem. “Het is opmerkelijk hoe gelijkaardig de uitdagingen zijn en hoe we samen tot oplossingen kunnen komen die voor iedereen nuttig zijn. Veel van de uitdagingen die we ondervinden in ons druk bevaren gebied, gelden ook voor Singapore of Hongkong op meer dan tienduizend kilometer afstand.”

Autonoom varen en cybersecurity

Naast het permanent actualiseren van bestaande procedures en richtlijnen, ligt er ook nieuw werk op tafel. “De voornaamste uitdaging voor iedereen is het autonoom varen, dat in rotvaart op ons afkomt. Het is voor alle scheepvaartbegeleiders wereldwijd een topprioriteit om zich daarop voor te bereiden.”

“Een tweede serieuze uitdaging is cybersecurity. De opmars van digitalisering zet zich verder door en er wordt steeds meer informatie digitaal uitgewisseld. Dit vereist enerzijds een alerte houding bij de scheepvaartbegeleiders en systeembeheerders en anderzijds beveiligingssystemen tegen ongewenste bezoekers die erop uit zijn om bijvoorbeeld data te stelen of de verkeersbegeleiding te beïnvloeden. De technische werkgroep waar Wim Smets deel van uitmaakt, bereidde hierover een richtlijn voor.”

“Daarnaast gaf de coronapandemie een boost aan het afstandsleren, dat tien jaar geleden nog nauwelijks bestond. Nu gebeuren sommige opleidingen al volledig vanop afstand. Ook daarvoor is een richtlijn in de maak”, besluit Priem.

IALA werd in 1957 opgericht en het VTS Comittee komt jaarlijks twee keer bijeen. De volgende bijeenkomst van het VTS Comittee vindt plaats in september 2024.

Scheepvaartbegeleiding MDK: “Autonoom varen komt er in rotvaart aan” – Flows

Scheepvaartbegeleiding MDK: “Autonoom varen komt er in rotvaart aan”

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Wim Smets, Stefaan Priem en Els Bogaert
Wim Smets, Stefaan Priem en Els Bogaert © MDK

De afdeling Scheepvaartbegeleiding van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) kwam met collega’s van over de hele wereld – waaronder voor het eerst ook Port of Antwerp-Bruges en de Antwerp Maritime Academy (AMA) – bijeen om te spreken over de actuele uitdagingen voor veilig en vlot scheepvaartverkeer.

Op de hoofdzetel van de International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities (IALA) in Saint-Germain-en-Laye nabij Parijs, kwam vijf dagen lang – van 11 tot en met 15 maart 2024 – het VTS Comittee bijeen. Op dit internationale forum worden de wereldwijde standaarden voor Vessel Traffic Services (VTS, die dienen om scheepvaart te coördineren in verkeersscheidingsstelsels red.) vastgelegd.

De afdeling Scheepvaartbegeleiding van MDK vertegenwoordigt in diverse werkgroepen de Vlaamse overheid. “We doen dit vanuit onze taak om voor een vlot en veilig scheepvaartverkeer in de territoriale wateren en op de Westerschelde te zorgen”, vertelt Stefaan Priem, die verantwoordelijk is voor de opleiding en training van de VTS- en MRCC- (Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum) operatoren. Hij werd vergezeld door directeur VTS Els Bogaert en technisch directeur Wim Smets. “Daarnaast waren er voor het eerst collega’s van de VTS binnen Port of Antwerp-Bruges en een vertegenwoordiger van de AMA aanwezig. Het is mooi om te zien hoe de Belgische delegatie uitbreidt”, zegt hij. “Uiteindelijk vormen we schakels in eenzelfde keten en is het goed dat we als een groep kunnen spreken.”

Singapore

Tijdens deze bijeenkomst van 130 collega’s, die wereldwijd dezelfde taak uitvoeren, konden de Belgen zowel hun steentje bijdragen als kennis opdoen. “Els Bogaert is vicevoorzitter van de werkgroep operations. Zelf ben ik hoofd van de werkgroep training en opleiding. Daardoor kunnen we mee richting geven aan de procedures en documenten”, zegt Priem. “Het is opmerkelijk hoe gelijkaardig de uitdagingen zijn en hoe we samen tot oplossingen kunnen komen die voor iedereen nuttig zijn. Veel van de uitdagingen die we ondervinden in ons druk bevaren gebied, gelden ook voor Singapore of Hongkong op meer dan tienduizend kilometer afstand.”

Autonoom varen en cybersecurity

Naast het permanent actualiseren van bestaande procedures en richtlijnen, ligt er ook nieuw werk op tafel. “De voornaamste uitdaging voor iedereen is het autonoom varen, dat in rotvaart op ons afkomt. Het is voor alle scheepvaartbegeleiders wereldwijd een topprioriteit om zich daarop voor te bereiden.”

“Een tweede serieuze uitdaging is cybersecurity. De opmars van digitalisering zet zich verder door en er wordt steeds meer informatie digitaal uitgewisseld. Dit vereist enerzijds een alerte houding bij de scheepvaartbegeleiders en systeembeheerders en anderzijds beveiligingssystemen tegen ongewenste bezoekers die erop uit zijn om bijvoorbeeld data te stelen of de verkeersbegeleiding te beïnvloeden. De technische werkgroep waar Wim Smets deel van uitmaakt, bereidde hierover een richtlijn voor.”

“Daarnaast gaf de coronapandemie een boost aan het afstandsleren, dat tien jaar geleden nog nauwelijks bestond. Nu gebeuren sommige opleidingen al volledig vanop afstand. Ook daarvoor is een richtlijn in de maak”, besluit Priem.

IALA werd in 1957 opgericht en het VTS Comittee komt jaarlijks twee keer bijeen. De volgende bijeenkomst van het VTS Comittee vindt plaats in september 2024.