CMA CGM bouwt nieuwe ropaxschepen voor veerdienst Marseille-Corsica

Nieuws, Scheepvaart
Bart Meyvis
Renderbeeld van de ropax van CMA CGM die zal varen tussen Frankrijk en Corsica.
Renderbeeld van de ropax van CMA CGM die zal varen tussen Frankrijk en Corsica. © CMA CGM

La Méridionale, de Franse ferrymaatschappij die eerder dit jaar werd overgenomen door de rederij CMA CGM, onthult twee nieuwe ropaxschepen. Ze zullen vanaf 2027 ingezet worden voor de dagelijkse afvaarten tussen Marseille en Corsica.

Met de aankoop van La Méridionale eerder dit jaar, zette de Franse rederij CMA CGM dus opnieuw stappen in de cruisewereld. CMA CGM was al eerder actief geweest in het gecombineerd passagiers-/vrachtvervoer, maar verkocht in 2012 cruisemaatschappij La Compagnie du Ponant aan de investeringsgroep Bridgepoint.

Unieke esthetiek

La Méridionale, de historische rederij met vaste verbindingen tussen Marseille en Corsica, laat nu twee nieuwe ropaxschepen bouwen die de rederij begin 2027 in de vaart wil nemen. De ferry’s, ontworpen door de studio van interieurarchitect Jean-Philippe Nuel en scheepsontwerper Stirling Design uit Nantes, zullen 264 hutten hebben en zowel 1.000 passagiers als vracht kunnen vervoeren.

Bij het ontwerpen van de schepen werd er vooral gekeken naar een unieke esthetiek, comfort, duurzaamheid van materialen en toegankelijkheid voor mensen met beperkte mobiliteit. Met een lengte van 180 meter en een breedte van 30,8 meter hebben deze twee nieuwe schepen 7 verschillende huttypes, voor 2 tot 4 personen, waaronder een nieuwe luxecategorie met 21 hutten met balkon.

Minder onderwatergeluid

Beide schepen zijn uitgerust met de allernieuwste technologie en worden aangedreven door lng, waardoor de uitstoot van zwavel en fijne deeltjes wordt teruggedrongen met 99% en de uitstoot van stikstofoxide met 80%. Naast een voortstuwing op lng kunnen de schepen ook op biogas en methanol varen. Daarnaast beschikken beide ook over bijkomende elektrische aandrijfmotoren van elk 10,5MW. Dankzij een walstroomaansluiting en een 13MWh batterijpakket, stoten de schepen geen vervuilende stoffen meer uit wanneer ze aan de kade liggen.

Verder werden er ook heel wat andere technologische keuzes gemaakt, zoals geoptimaliseerde vijfbladige propellers, geoptimaliseerde energie-efficiëntie van de cabines en terugwinning en opslag van energie in de vorm van warm water. De romp werd zodanig geoptimaliseerd dat die zal bijdragen om de CO2-uitstoot en het onderwatergeluid te verminderen.

Historische lijnverbinding

“Met de steun van haar nieuwe aandeelhouder CMA CGM, bouwt La Méridionale aan een nieuw hoofdstuk in haar geschiedenis”, zegt Jean-Emmanuel Sauvée, voorzitter van La Méridionale. “Deze bestelling getuigt van onze niet-aflatende inzet voor de historische lijnverbinding met Corsica en onze wens om de klanten een moderne ervaring te bieden en tegelijk onze ecologische voetafdruk te beperken.”

La Méridionale is sinds juni 2023 eigendom van de CMA CGM-groep en vaart al tussen Corsica en Marseille sinds 1937. De vloot bestaat nu uit vier gemengde schepen: de ‘Piana’, de ‘Girolata’, de ‘Kalliste’ en de ‘Pelagos’, waarmee de rederij dagelijks vaart naar de Corsicaanse havens van Ajaccio en Porto-Vecchio.

CMA CGM bouwt nieuwe ropaxschepen voor veerdienst Marseille-Corsica – Flows

CMA CGM bouwt nieuwe ropaxschepen voor veerdienst Marseille-Corsica

Nieuws, Scheepvaart
Bart Meyvis
Renderbeeld van de ropax van CMA CGM die zal varen tussen Frankrijk en Corsica.
Renderbeeld van de ropax van CMA CGM die zal varen tussen Frankrijk en Corsica. © CMA CGM

La Méridionale, de Franse ferrymaatschappij die eerder dit jaar werd overgenomen door de rederij CMA CGM, onthult twee nieuwe ropaxschepen. Ze zullen vanaf 2027 ingezet worden voor de dagelijkse afvaarten tussen Marseille en Corsica.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login