‘Godetia’ vaart vandaag laatste keer: bestemming sloopwerf Gent

Nieuws, Scheepvaart
Melanie De Vrieze
De Godetia op weg naar de sloopwerf in Gent
De Godetia op weg naar de sloopwerf in Gent © Adrie Van de Wege

De Belgische Marine neemt vandaag en morgen afscheid van twee van haar meest iconische eenheden, het commando- en ondersteuningsschip A960 ‘Godetia’ en het onderzoeksschip A968 ‘Belgica’. Beide schepen werden nog op de Boelwerf in Temse gebouwd.

Met een beperkte bemanning van een zestigtal zeelui verliet de ‘Godetia’ woensdagochtend de marinebasis van Zeebrugge om koers te zetten naar Gent. Daar wordt het schip rond 15.00 uur verwacht aan de kade van de sloopwerf Galloo om volledig verschroot te worden. Daarmee komt een roemloos einde aan een carrière van 55 jaar waarbij de ‘Godetia’ naar verluidt zowat 900.000 zeemijlen gevaren heeft, goed voor meer dan veertig keer rond de aarde.

De ‘Godetia’ werd op 7 december 1965 bij Boel te water gelaten en gedoopt door de echtgenote van toenmalig minister van Defensie Ludovic Moyersoen. Het jaar daarop werd de A960 officieel in gebruik genomen. Met de doop van de ‘Godetia’ – de Latijnse naam van de zomerazalea – begon de Belgische Marine een traditie om haar schepen te noemen naar onschuldige bloemen, liever dan bijvoorbeeld zeehelden of zeeslagen. Na de ‘Godetia’ volgde nog de ‘Zinnia’. Nadien was er nog het ‘krijgshaftig’ klinkende boeket van tripartitemijnenvegers gaande van ‘Aster’ tot ‘Narcis’ en ‘Primula’.

Het schip was gepland voor een levensduur van zowat dertig jaar, maar deed daar nog een flinke schep bovenop. Niet alleen was het daardoor een van de oudste, nog operationele oorlogsschepen ter wereld, maar wellicht ook een van de nog weinige operationele schepen die ooit op de Boelwerf in Temse werden gebouwd.

De ‘Godetia’ ging officieel op 2 juli uit dienst waarbij de scheepsbel, de ankers en de naamplanken werden weggenomen. Door corona had dit al eerder moeten gebeuren. Aanvankelijk was voorzien dat de Godetia in mei een vlootparade in Antwerpen zou aanvoeren om dan meteen door te varen naar Gent. 

Zeevaartschool

Als vlaggenschip van de Belgische Marine nam de ‘Godetia’ deel aan zowat alle mogelijke vlootoefeningen en was het vaak het commandoschip van waarop internationale operaties werden geleid. In de loop der jaren hebben allicht duizenden mensen ooit enige tijd aan boord vertoefd. Bovenal was de ‘Godetia’ vooral jarenlang hét opleidingsschip voor de Hogere Zeevaartschool (HZS) en “hebben honderden koopvaardijofficieren daar aan boord hun zeebenen gekweekt”, aldus HZS-directeur Rowan Van Schaeren. Hij onderstreept daarbij dat de “nood aan opleidingsschepen” nog altijd hoog blijft en wijst ook op de belangrijke rol die de Marine speelt in de beveiliging van de koopvaardij, bijvoorbeeld in de operaties tegen de piraterij.

Hoe dan ook, deze namiddag eindigt meer dan een halve eeuw maritieme geschiedenis en meert de ‘Godetia’ af bij Galloo. Volgens Peter Wyntin, verantwoordelijke voor de sloopwerken, zal die sloop zowat zes maanden duren, maar zal het wegens het vele sloopwerk nog wel even duren voor de ‘Godetia’ écht onder handen wordt genomen.

Belgica’s

Toevallig verlaat nog een ander Boel-schip donderdag de Marine. Het onderzoeksschip ‘Belgica’ werd maandag officieel overgedragen aan Oekraïne en zal donderdag onder Oekraïense vlag Zeebrugge verlaten om later, onder een andere naam, vanuit de nieuwe thuishaven Odessa op de Zwarte Zee wetenschappelijk werk te verrichten. De 50 meter lange, witte ‘Belgica’ liep in 1984 bij Boel van stapel en werd toen door koningin Fabiola gedoopt. 

Intussen worden in het Spaanse Vigo de laatste tests uitgevoerd en laatste opleidingen afgerond op het nieuwe en grotere onderzoeksschip ‘Belgica II’. Dat wordt “in het late najaar” in Zeebrugge verwacht. De eigenlijke doop door kroonprinses Elisabeth zal volgende zomer, na haar academiejaar in Engeland, gebeuren.

Paul Verbraeken