Tom Verheyen (Dachser): “Steunen onze klanten als het moeilijker gaat”

Interview, Mensen
Koen Dejaeger
Tom Verheyen
Tom Verheyen © Dachser

Een jaar na zijn aanstelling als country manager European Logistics bij de logistieke dienstverlener Dachser, kijken we samen met Tom Verheyen (52) naar de uitdagingen in de sector. “We zien dat er veel beweegt en dat de prijzen onder druk staan”, zegt Verheyen, die in het interview ook toelicht hoe Dachser daarmee omgaat.

Verheyen blikt terug op een carrière van meer dan twintig jaar binnen de internationale logistiek, waarin hij verschillende leidinggevende functies heeft gehad bij gerenommeerde bedrijven. Zijn loopbaan bij Dachser begon in 2010 als operations manager Cargoplus van de vestiging in Moeskroen, waarna hij doorgroeide naar de functie van operations manager European Logistics in 2018. In 2019 kwam hij als general manager aan het hoofd te staan van Dachser in Moeskroen en sinds 2023 is hij country manager European Logistics.

Hoe vertaalt de internationale strategie van Dachser zich naar België?

“Zowel internationaal als in België blijven we doorgaan op ons elan en blijven we dus investeren, ook al is de economische context vandaag wat minder. Dachser kijkt voortdurend naar mogelijkheden voor overnames, zo hebben we onze activiteiten in het recente verleden succesvol kunnen uitbouwen met onder meer Fercam, Frigoscandia en Müller Fresh Food Logistics.“

“Internationaal investeren we ook in het ILO-project, waarbij we magazijnen uitrusten met camera’s en sensoren om in realtime een compleet digitaal beeld te creëren. Dat versnelt de doorlooptijd en levert ook nieuwe inzichten op. Dit proces is erop gericht om fouten uit te sluiten en de kwaliteit te verhogen, en op termijn komt dat zeker ook naar België.”

“Een ander belangrijk project is het Interlocking-verhaal, waarbij we ons netwerk van lucht- en zeevracht naadloos willen laten aansluiten op ons road logistics netwerk. Op die manier kunnen we stromen die binnenkomen in havens of luchthavens insluizen in ons groupage netwerk.”

“Op onze twee grote sites in Willebroek en Moeskroen investeren we vooral in duurzaamheid. Denk daarbij aan de uitbreiding van ons zonnepanelenpark, nieuwe hoogspanningscabines en algemene verbetering van de efficiëntie.”

Vandaag zijn er toch wel wat onzekerheden, zoals de economische context, geopolitieke uitdagingen en de energietransitie.

“We zien inderdaad dat er veel beweegt en dat de prijzen onder druk staan. Het is jammer dat er veelal op de prijs wordt beoordeeld en niet op de kwaliteit. Maar, kwaliteit blijft de sleutel tot succes voor Dachser: we bieden aan onze klanten een kwaliteitsvol netwerk aan. Dat is de basis voor een relatie op lange termijn, wat zich vertaalt in een trouw klantenbestand. Zo hebben we de laatste vijf jaar geen klanten verloren vanwege kwaliteit.”

“Als het bij onze klanten eens moeilijker gaat, zoals bijvoorbeeld tijdens de coronapandemie, dan proberen we daar ook in tegemoet te komen. Het feit dat we een familiebedrijf zijn, is daarvoor zeer belangrijk; het culturele en het lokale worden sterk naar voren geschoven. We zijn overtuigd van onze strategie en dat heeft tot nu al zijn vruchten afgeworpen.”

Voor welke alternatieve brandstoffen kiest Dachser?

“We geloven in elektrische trucks voor korte afstanden en in waterstoftrucks voor lange afstanden. Wat betreft de e-trucks investeren we volop in infrastructuur en momenteel loopt er ook een procedure voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens. In Duitsland doen we volop tests met trucks op waterstof. Een deel van ons wagenpark wordt rechtstreeks beheerd, terwijl we ook nauw samenwerken met onderaannemers die exclusief voor ons rijden, gekleed in onze kleuren.”

Waar ligt vandaag uw focus als country manager European Logistics?

“In België hebben we twee grote sites, met elk hun geografisch exploitatiegebied. Dat zijn Moeskroen en Willebroek. Het is de bedoeling om die vestigingen dichter bij elkaar te brengen en synergieën te creëren. Zo laten we diensten zoals HR, boekhouding en controlling beter samenwerken.”

“Vanuit onze sites in Willebroek en Moeskroen bieden we dagelijks een 120-tal vertrekken aan. Daarvan gaat 70% naar Frankrijk en Duitsland, dat zijn de focuslanden. Daarnaast bedienen we ook de Benelux, Spanje, Polen en Engeland. Onze activiteiten in België omvatten ook de inhouse-logistiek voor een klant in Manage (Wallonië) en we hebben ook een logistieke site op het vliegveld van Wevelgem.”

Vinden jullie nog voldoende mensen?

“In België werken er zo’n 340 mensen voor Dachser, voornamelijk bedienden en medewerkers in de magazijnen. We zien wel dat de zogenaamde ‘war for talent’ een beetje is overgewaaid. Het blijft wel een uitdaging om meer operationeel gerichte profielen te vinden. In de huidige omstandigheden denken mensen ook wel twee keer na voor ze ergens vertrekken.”

Hoe kunt u af en toe het hoofd leegmaken?

“In mijn vrije tijd spring ik geregeld op de fiets of trek ik mijn loopschoenen aan. Ik vind het ook leuk om dat samen met de collega’s te doen. Zo lopen we met een groep van Dachser bijvoorbeeld de kwart-marathon van Rotterdam. We proberen mensen ook mee te krijgen met dat soort activiteiten om een groepsdynamiek te creëren.”

“Daarnaast vinden we het ook belangrijk om loyaal te zijn naar de mensen die in onderaanneming werken voor Dachser. Zo hechten we veel belang aan faciliteiten voor chauffeurs, zoals op de site in Willebroek, waar ze kunnen douchen, en we hebben onlangs 800.000 euro geïnvesteerd in de aanleg van de parking. We willen hier ook onze verantwoordelijkheid nemen en de vrachtwagens niet her en der laten staan”, besluit hij.

Tom Verheyen (Dachser): “Steunen onze klanten als het moeilijker gaat” – Flows

Tom Verheyen (Dachser): “Steunen onze klanten als het moeilijker gaat”

Interview, Mensen
Koen Dejaeger
Tom Verheyen
Tom Verheyen © Dachser

Een jaar na zijn aanstelling als country manager European Logistics bij de logistieke dienstverlener Dachser, kijken we samen met Tom Verheyen (52) naar de uitdagingen in de sector. “We zien dat er veel beweegt en dat de prijzen onder druk staan”, zegt Verheyen, die in het interview ook toelicht hoe Dachser daarmee omgaat.

Verheyen blikt terug op een carrière van meer dan twintig jaar binnen de internationale logistiek, waarin hij verschillende leidinggevende functies heeft gehad bij gerenommeerde bedrijven. Zijn loopbaan bij Dachser begon in 2010 als operations manager Cargoplus van de vestiging in Moeskroen, waarna hij doorgroeide naar de functie van operations manager European Logistics in 2018. In 2019 kwam hij als general manager aan het hoofd te staan van Dachser in Moeskroen en sinds 2023 is hij country manager European Logistics.

Hoe vertaalt de internationale strategie van Dachser zich naar België?

“Zowel internationaal als in België blijven we doorgaan op ons elan en blijven we dus investeren, ook al is de economische context vandaag wat minder. Dachser kijkt voortdurend naar mogelijkheden voor overnames, zo hebben we onze activiteiten in het recente verleden succesvol kunnen uitbouwen met onder meer Fercam, Frigoscandia en Müller Fresh Food Logistics.“

“Internationaal investeren we ook in het ILO-project, waarbij we magazijnen uitrusten met camera’s en sensoren om in realtime een compleet digitaal beeld te creëren. Dat versnelt de doorlooptijd en levert ook nieuwe inzichten op. Dit proces is erop gericht om fouten uit te sluiten en de kwaliteit te verhogen, en op termijn komt dat zeker ook naar België.”

“Een ander belangrijk project is het Interlocking-verhaal, waarbij we ons netwerk van lucht- en zeevracht naadloos willen laten aansluiten op ons road logistics netwerk. Op die manier kunnen we stromen die binnenkomen in havens of luchthavens insluizen in ons groupage netwerk.”

“Op onze twee grote sites in Willebroek en Moeskroen investeren we vooral in duurzaamheid. Denk daarbij aan de uitbreiding van ons zonnepanelenpark, nieuwe hoogspanningscabines en algemene verbetering van de efficiëntie.”

Vandaag zijn er toch wel wat onzekerheden, zoals de economische context, geopolitieke uitdagingen en de energietransitie.

“We zien inderdaad dat er veel beweegt en dat de prijzen onder druk staan. Het is jammer dat er veelal op de prijs wordt beoordeeld en niet op de kwaliteit. Maar, kwaliteit blijft de sleutel tot succes voor Dachser: we bieden aan onze klanten een kwaliteitsvol netwerk aan. Dat is de basis voor een relatie op lange termijn, wat zich vertaalt in een trouw klantenbestand. Zo hebben we de laatste vijf jaar geen klanten verloren vanwege kwaliteit.”

“Als het bij onze klanten eens moeilijker gaat, zoals bijvoorbeeld tijdens de coronapandemie, dan proberen we daar ook in tegemoet te komen. Het feit dat we een familiebedrijf zijn, is daarvoor zeer belangrijk; het culturele en het lokale worden sterk naar voren geschoven. We zijn overtuigd van onze strategie en dat heeft tot nu al zijn vruchten afgeworpen.”

Voor welke alternatieve brandstoffen kiest Dachser?

“We geloven in elektrische trucks voor korte afstanden en in waterstoftrucks voor lange afstanden. Wat betreft de e-trucks investeren we volop in infrastructuur en momenteel loopt er ook een procedure voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens. In Duitsland doen we volop tests met trucks op waterstof. Een deel van ons wagenpark wordt rechtstreeks beheerd, terwijl we ook nauw samenwerken met onderaannemers die exclusief voor ons rijden, gekleed in onze kleuren.”

Waar ligt vandaag uw focus als country manager European Logistics?

“In België hebben we twee grote sites, met elk hun geografisch exploitatiegebied. Dat zijn Moeskroen en Willebroek. Het is de bedoeling om die vestigingen dichter bij elkaar te brengen en synergieën te creëren. Zo laten we diensten zoals HR, boekhouding en controlling beter samenwerken.”

“Vanuit onze sites in Willebroek en Moeskroen bieden we dagelijks een 120-tal vertrekken aan. Daarvan gaat 70% naar Frankrijk en Duitsland, dat zijn de focuslanden. Daarnaast bedienen we ook de Benelux, Spanje, Polen en Engeland. Onze activiteiten in België omvatten ook de inhouse-logistiek voor een klant in Manage (Wallonië) en we hebben ook een logistieke site op het vliegveld van Wevelgem.”

Vinden jullie nog voldoende mensen?

“In België werken er zo’n 340 mensen voor Dachser, voornamelijk bedienden en medewerkers in de magazijnen. We zien wel dat de zogenaamde ‘war for talent’ een beetje is overgewaaid. Het blijft wel een uitdaging om meer operationeel gerichte profielen te vinden. In de huidige omstandigheden denken mensen ook wel twee keer na voor ze ergens vertrekken.”

Hoe kunt u af en toe het hoofd leegmaken?

“In mijn vrije tijd spring ik geregeld op de fiets of trek ik mijn loopschoenen aan. Ik vind het ook leuk om dat samen met de collega’s te doen. Zo lopen we met een groep van Dachser bijvoorbeeld de kwart-marathon van Rotterdam. We proberen mensen ook mee te krijgen met dat soort activiteiten om een groepsdynamiek te creëren.”

“Daarnaast vinden we het ook belangrijk om loyaal te zijn naar de mensen die in onderaanneming werken voor Dachser. Zo hechten we veel belang aan faciliteiten voor chauffeurs, zoals op de site in Willebroek, waar ze kunnen douchen, en we hebben onlangs 800.000 euro geïnvesteerd in de aanleg van de parking. We willen hier ook onze verantwoordelijkheid nemen en de vrachtwagens niet her en der laten staan”, besluit hij.