Iedereen vindt de weg naar Frank Jespers

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Frank Jespers (vooraan) en Serge Helaers (achteraan)
Frank Jespers (vooraan) en Serge Helaers (achteraan) © Bart Meyvis

De drie bedrijven van Frank Jespers, Charo Rent, Vinnietrans en SF Logistics, bevinden zich in een voormalig douanekantoortje midden in de Antwerpse haven. Jespers gaat er prat op dat hij door de combinatie van zijn drie bedrijven zowat elk technisch of logistiek probleem kan oplossen.

Frank Jespers: “Ik ben begin jaren tachtig begonnen als chauffeur bij Proios Maritime, een scheepsbevoorrader. Daar heb ik toen de kans gekregen om, als onervaren vrachtwagenchauffeur, te starten en heel West- en Oost-Europa te ontdekken. Zo ging mijn eerste rit meteen naar Tarente in Zuid-Italië, terwijl ik daarvoor met een vrachtwagen nog nooit verder dan Sint-Anneke gereden had (lacht).”

“In 1995 ben ik dan zelfstandige geworden en heb ik meteen mijn eerste vrachtwagen gekocht, een Daf die toen 450.000 Belgische frank kostte. Ik ging toen overal aankloppen voor werk, maar niemand had werk voor me. Uiteindelijk ben ik uit pure noodzaak jobs beginnen aanpakken waar grote bedrijven hun neus voor ophaalden. Ik werkte in het weekend, ’s avonds en ’s nachts, en ging ook tijdens feestdagen de weg op.  Begonnen met een vrachtwagen, ondertussen heb ik er een tiental en veertig trailers”, zegt Jespers trots.

Heb je dan voor veel van deze jobs geen specifieke certificaten of opleidingen nodig?

“Ik denk dat we bijna alles in huis hebben. Al onze medewerkers beschikken over de nodige attesten en vergunningen voor de jobs die we aannemen. Zo heb ik zelf het attest ‘VCA-leidinggevend’, maar we hebben ook getuigschriften voor vorkliften of hoogwerkers. Ik heb ook nog les gegeven in het vastzetten van ladingen (lashing en securing), code 95 of over rij-en rusttijden. Daarnaast hebben we twee CEMT-vergunningen (opgericht om de markten van het internationale wegvervoer te vergemakkelijken en te integreren) voor het vervoer van onder andere goederen buiten de Europese Unie, waardoor we bijvoorbeeld probleemloos van Zwitserland naar Noorwegen kunnen rijden.“

“Ik heb ook nog een tijdje voor de Belgische podiumbouwer Stageco gewerkt en op die manier heel wat van de wereld gezien. Ik reed voor hen van mei tot september van Moskou tot in Marokko. Samen met een negentigtal andere chauffeurs vervoerden we de podia van onder andere Bruce Springsteen, The Rolling Stones of Robbie Williams.”

Jullie gaan geen enkele opdracht uit de weg?

“Klopt. Volgens mij zijn wij in de Antwerpse haven nog de enige transporteur die uitsluitend werkt met Belgische chauffeurs. Wij rijden wekelijks op Spanje, Portugal, Italië en Griekenland en zijn een Belgisch familiebedrijf met eigen kapitaal en heel veel materiaal in eigen beheer. Door de combinatie van onze drie bedrijven kunnen we zowat alle jobs aannemen en uitvoeren.”

“Zo hebben we met SF Logistics een volwaardig expeditiebedrijf in handen. SF, dat ik samen run met mijn compagnon Serge Helaers (de S van Serge en de F van Frank) is ondertussen uitgegroeid tot onze frontoffice, met Serge als het aanspreekpunt voor bijvoorbeeld offertes of getuigschriften. Charo Rent beschikt dan weer over al het rollend materiaal. Zo hebben we een veertigtal trailers, containers, vorkliften (tot 34 ton) , vrachtwagens en stroomgroepen. En met VinnieTrans handelen we dan weer alle logistieke jobs af en beschikken we over 7.000 vierkante meter multifunctionele opslagruimte in de haven,  inclusief koel- en vriescellen en kantoren.”

“Serge en ik hebben al heel wat jaren ervaring in de business en vullen elkaar perfect aan. Ik ben de man met de overall en heb een nogal directe manier van aanpakken. Serge is meer de diplomaat, de man met het maatpak. SF werkt ook nog steeds voor particulieren, iets wat je niet vaak meer ziet.”

“Vroeger was wegtransport onze belangrijkste tak. Ondertussen doen we zeer veel uiteenlopende jobs. Zo herstellen we trailers en kranen, maar we hebben ook al eens de elektrische problemen van de Antwerpse kerstmarkt opgelost op een zondagochtend. Vorige week heb ik nog een wagen getakeld die zich had vastgereden op de treinsporen vlakbij ons kantoor. Je ziet we zijn van alle markten thuis.”

“Frank is een echte technische krak”, vult Helaers aan. “Hij bereidt elke job minutieus voor en weet technisch voor alles een oplossing te vinden en gaat voor we aan een job beginnen ook altijd eerst ter plaatse kijken. Hierdoor kunnen we zowat alle gespecialiseerde jobs aannemen. Zo bellen rederijen ons regelmatig op om beschadigde containers toch op te halen en te transporteren. We werken ondertussen samen met Maersk, MSC, G4S, TotalEnergies, VTTI Group, Esso, BASF.”

Klanten mogen je altijd bellen?

“Mij mogen ze altijd en overal bellen. Ik ben ooit eens op een kerstavond – we zaten al aan het kerstdiner met de familie – halsoverkop naar Oostende vertrokken voor een spoedklus. De poorten van een bedrijf waren beschadigd door een storm, waardoor het bedrijf niet meer afgesloten kon worden. Daar ben ik toen ‘s nachts containers voor de ingang gaan plaatsen.”

“Wanneer je overal rondbazuint dat je altijd beschikbaar en bereikbaar bent om jobs aan te nemen, dan moet je dat ook waarmaken en kan je eigenlijk niets weigeren. Ook al belt je klant in het midden van de nacht tijdens een feestdag voor een klus. Het recupereren na zo’n nachtklus ging vroeger wel vlotter dan nu”, lacht Jespers.

“Vaak komen bedrijven pas bij ons terecht als ze al alle andere mogelijkheden onderzocht hebben. Wij zijn uiteraard niet de goedkoopste. Onze klanten weten dat. Maar we garanderen wel dat we elk probleem oplossen. Hiervoor hebben we heel wat knowhow in huis die andere bedrijven niet hebben. Ondertussen kennen ze ons wel in de haven. Ik hoef dus eigenlijk nooit reclame te maken. Uiteindelijk vindt dus iedereen de weg naar Frank Jespers.”

Jespers’ hoofd staat nooit stil en hij is altijd al bezig met de volgende job of het volgende project. “Vanaf 1 maart openen we een eerste magazijn in Spanje tussen Valencia en Alicante, waardoor onze transittijd met meer dan 1 dag verkort wordt en bovendien zijn we hierdoor sneller dan het spoor. We rijden op deze trajecten met twee Belgische chauffeurs. Daarnaast speel ik, samen met Serge, met het idee om een ‘vliegende brigade’ specifiek voor calamiteiten- en incidentmanagement uit te bouwen. We willen zo onze kennis en knowhow wereldwijd inzetten.”

LEES OOK
Iedereen vindt de weg naar Frank Jespers – Flows

Iedereen vindt de weg naar Frank Jespers

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Frank Jespers (vooraan) en Serge Helaers (achteraan)
Frank Jespers (vooraan) en Serge Helaers (achteraan) © Bart Meyvis

De drie bedrijven van Frank Jespers, Charo Rent, Vinnietrans en SF Logistics, bevinden zich in een voormalig douanekantoortje midden in de Antwerpse haven. Jespers gaat er prat op dat hij door de combinatie van zijn drie bedrijven zowat elk technisch of logistiek probleem kan oplossen.

Frank Jespers: “Ik ben begin jaren tachtig begonnen als chauffeur bij Proios Maritime, een scheepsbevoorrader. Daar heb ik toen de kans gekregen om, als onervaren vrachtwagenchauffeur, te starten en heel West- en Oost-Europa te ontdekken. Zo ging mijn eerste rit meteen naar Tarente in Zuid-Italië, terwijl ik daarvoor met een vrachtwagen nog nooit verder dan Sint-Anneke gereden had (lacht).”

“In 1995 ben ik dan zelfstandige geworden en heb ik meteen mijn eerste vrachtwagen gekocht, een Daf die toen 450.000 Belgische frank kostte. Ik ging toen overal aankloppen voor werk, maar niemand had werk voor me. Uiteindelijk ben ik uit pure noodzaak jobs beginnen aanpakken waar grote bedrijven hun neus voor ophaalden. Ik werkte in het weekend, ’s avonds en ’s nachts, en ging ook tijdens feestdagen de weg op.  Begonnen met een vrachtwagen, ondertussen heb ik er een tiental en veertig trailers”, zegt Jespers trots.

Heb je dan voor veel van deze jobs geen specifieke certificaten of opleidingen nodig?

“Ik denk dat we bijna alles in huis hebben. Al onze medewerkers beschikken over de nodige attesten en vergunningen voor de jobs die we aannemen. Zo heb ik zelf het attest ‘VCA-leidinggevend’, maar we hebben ook getuigschriften voor vorkliften of hoogwerkers. Ik heb ook nog les gegeven in het vastzetten van ladingen (lashing en securing), code 95 of over rij-en rusttijden. Daarnaast hebben we twee CEMT-vergunningen (opgericht om de markten van het internationale wegvervoer te vergemakkelijken en te integreren) voor het vervoer van onder andere goederen buiten de Europese Unie, waardoor we bijvoorbeeld probleemloos van Zwitserland naar Noorwegen kunnen rijden.“

“Ik heb ook nog een tijdje voor de Belgische podiumbouwer Stageco gewerkt en op die manier heel wat van de wereld gezien. Ik reed voor hen van mei tot september van Moskou tot in Marokko. Samen met een negentigtal andere chauffeurs vervoerden we de podia van onder andere Bruce Springsteen, The Rolling Stones of Robbie Williams.”

Jullie gaan geen enkele opdracht uit de weg?

“Klopt. Volgens mij zijn wij in de Antwerpse haven nog de enige transporteur die uitsluitend werkt met Belgische chauffeurs. Wij rijden wekelijks op Spanje, Portugal, Italië en Griekenland en zijn een Belgisch familiebedrijf met eigen kapitaal en heel veel materiaal in eigen beheer. Door de combinatie van onze drie bedrijven kunnen we zowat alle jobs aannemen en uitvoeren.”

“Zo hebben we met SF Logistics een volwaardig expeditiebedrijf in handen. SF, dat ik samen run met mijn compagnon Serge Helaers (de S van Serge en de F van Frank) is ondertussen uitgegroeid tot onze frontoffice, met Serge als het aanspreekpunt voor bijvoorbeeld offertes of getuigschriften. Charo Rent beschikt dan weer over al het rollend materiaal. Zo hebben we een veertigtal trailers, containers, vorkliften (tot 34 ton) , vrachtwagens en stroomgroepen. En met VinnieTrans handelen we dan weer alle logistieke jobs af en beschikken we over 7.000 vierkante meter multifunctionele opslagruimte in de haven,  inclusief koel- en vriescellen en kantoren.”

“Serge en ik hebben al heel wat jaren ervaring in de business en vullen elkaar perfect aan. Ik ben de man met de overall en heb een nogal directe manier van aanpakken. Serge is meer de diplomaat, de man met het maatpak. SF werkt ook nog steeds voor particulieren, iets wat je niet vaak meer ziet.”

“Vroeger was wegtransport onze belangrijkste tak. Ondertussen doen we zeer veel uiteenlopende jobs. Zo herstellen we trailers en kranen, maar we hebben ook al eens de elektrische problemen van de Antwerpse kerstmarkt opgelost op een zondagochtend. Vorige week heb ik nog een wagen getakeld die zich had vastgereden op de treinsporen vlakbij ons kantoor. Je ziet we zijn van alle markten thuis.”

“Frank is een echte technische krak”, vult Helaers aan. “Hij bereidt elke job minutieus voor en weet technisch voor alles een oplossing te vinden en gaat voor we aan een job beginnen ook altijd eerst ter plaatse kijken. Hierdoor kunnen we zowat alle gespecialiseerde jobs aannemen. Zo bellen rederijen ons regelmatig op om beschadigde containers toch op te halen en te transporteren. We werken ondertussen samen met Maersk, MSC, G4S, TotalEnergies, VTTI Group, Esso, BASF.”

Klanten mogen je altijd bellen?

“Mij mogen ze altijd en overal bellen. Ik ben ooit eens op een kerstavond – we zaten al aan het kerstdiner met de familie – halsoverkop naar Oostende vertrokken voor een spoedklus. De poorten van een bedrijf waren beschadigd door een storm, waardoor het bedrijf niet meer afgesloten kon worden. Daar ben ik toen ‘s nachts containers voor de ingang gaan plaatsen.”

“Wanneer je overal rondbazuint dat je altijd beschikbaar en bereikbaar bent om jobs aan te nemen, dan moet je dat ook waarmaken en kan je eigenlijk niets weigeren. Ook al belt je klant in het midden van de nacht tijdens een feestdag voor een klus. Het recupereren na zo’n nachtklus ging vroeger wel vlotter dan nu”, lacht Jespers.

“Vaak komen bedrijven pas bij ons terecht als ze al alle andere mogelijkheden onderzocht hebben. Wij zijn uiteraard niet de goedkoopste. Onze klanten weten dat. Maar we garanderen wel dat we elk probleem oplossen. Hiervoor hebben we heel wat knowhow in huis die andere bedrijven niet hebben. Ondertussen kennen ze ons wel in de haven. Ik hoef dus eigenlijk nooit reclame te maken. Uiteindelijk vindt dus iedereen de weg naar Frank Jespers.”

Jespers’ hoofd staat nooit stil en hij is altijd al bezig met de volgende job of het volgende project. “Vanaf 1 maart openen we een eerste magazijn in Spanje tussen Valencia en Alicante, waardoor onze transittijd met meer dan 1 dag verkort wordt en bovendien zijn we hierdoor sneller dan het spoor. We rijden op deze trajecten met twee Belgische chauffeurs. Daarnaast speel ik, samen met Serge, met het idee om een ‘vliegende brigade’ specifiek voor calamiteiten- en incidentmanagement uit te bouwen. We willen zo onze kennis en knowhow wereldwijd inzetten.”

LEES OOK