Jolijn Delissen nieuwe adviseur havenveiligheid North Sea Port

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
20211119_OnlyHumans_Seaport_Final_5-scaled.jpg
Jolijn Delissen © Only Humans

Jolijn Delissen was bijna zes jaar aan de slag als omgevingsmanager toen ze begin 2023 een nieuwe uitdaging aanging binnen North Sea Port als adviseur havenveiligheid. “Het is een misverstand dat havenveiligheid alleen gaat over drugscriminaliteit.”

Delissen maakte in 2017 de overstap van olieraffinaderij Zeeland Refinery naar het toenmalige Zeeland Seaports, waar ze als omgevingsmanager aan de slag ging. Vijf jaar geleden fuseerde Zeeland Seaports met de Gentse haven tot het huidige North Sea Port. “Mijn taak bestond er onder meer in om draagvlak te creëren voor projecten van de haven bij betrokken stakeholders. Dat liep van contacten met  overheden en omwonenden tot contacten met natuur- en milieuorganisaties. Het was een boeiende en leerrijke periode, maar het is bijzonder mooi dat ik na zes jaar binnen North Sea Port de kans krijg om mijn grenzen te verleggen en dat ik een totaal nieuwe uitdaging kan aangaan.”

Beveiligen van schepen

Als adviseur havenveiligheid bij North Sea Port is Delissen verantwoordelijk voor de ontwikkeling, implementatie en opvolging van het ‘Port Security & Safety’-beleid binnen de organisatie. “Concreet bestaat mijn taak onder meer uit het opvolgen van nationale en internationale ontwikkelingen en wet- en regelgeving op het gebied van havenveiligheid. Hiervoor is veel samenwerking  met diverse externe partijen en andere havens in het veiligheidsdomein noodzakelijk. Ik onderhoud goede contacten met burgemeesters en ambtenaren inzake omgevingsveiligheid en signaleer politieke issues die van belang kunnen zijn voor de (haven)veiligheid.”

“Ik zal me ook inzetten op thema’s als ondermijnende criminaliteit en incidentbestrijding. Daarbij treed ik op als eerste aanspreekpunt voor bijvoorbeeld politie, brandweer, bedrijven en anderen als het gaat om havenveiligheid en calamiteitenbestrijding. Ook het beschermen van de haven en haar kwetsbare infrastructuur op het gebied van terrorisme of cybercriminaliteit is een steeds actueler thema aan het worden”, gaat Delissen verder.

Het kan zomaar zijn dat Europees beleid aan beide kanten van de grens op een andere manier geïnterpreteerd wordt

Verschil in wetgeving

North Sea Port komt als Belgisch-Nederlandse haven ook uitdagingen tegen op het gebied van wet- en regelgeving. “Het kan zomaar zijn dat Europees beleid aan beide kanten van de grens op een andere manier geïnterpreteerd wordt. Dat resulteert in een andere regelgeving en het is een uitdaging om onze interne processen zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen, en om dat vervolgens ook nog eens uit te leggen aan onze klanten. Dat stemmen we vaak in gezamenlijk overleg af met de andere zeehavens, en natuurlijk leren we elke dag weer van onze collega’s aan de andere kant van de grens. Het is een mooi samenspel om met het beste van twee werelden tot een werkbare oplossing te kunnen komen.”

Leermeester

Om zich onder te dompelen in haar nieuwe werkterrein is Delissen volop bezig aan een kennismakingsronde. “Ik maak onder meer kennis met het loodswezen (zie onderstaande foto), de veiligheidsregio Zeeland, bedrijven, de douanediensten en de Koninklijke Marechaussee. Een leerrijke ervaring en meer dan in mijn vorige job maak ik rechtstreeks kennis met wat er op het water gebeurt en het vakjargon dat daarbij hoort”, lacht ze. “Bovendien heb ik het geluk om aan Hein Versluis een collega, maar bovenal leermeester te hebben die als adviseur havenveiligheid met nautische achtergrond alle kneepjes van het vak kent en al heel wat jaren meedraait binnen het havenbedrijf.”

20230211 Loodswezen Jolijn NSP
North Sea Port
Jolijn Delissen nieuwe adviseur havenveiligheid North Sea Port – Flows

Jolijn Delissen nieuwe adviseur havenveiligheid North Sea Port

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
20211119_OnlyHumans_Seaport_Final_5-scaled.jpg
Jolijn Delissen © Only Humans

Jolijn Delissen was bijna zes jaar aan de slag als omgevingsmanager toen ze begin 2023 een nieuwe uitdaging aanging binnen North Sea Port als adviseur havenveiligheid. “Het is een misverstand dat havenveiligheid alleen gaat over drugscriminaliteit.”

Delissen maakte in 2017 de overstap van olieraffinaderij Zeeland Refinery naar het toenmalige Zeeland Seaports, waar ze als omgevingsmanager aan de slag ging. Vijf jaar geleden fuseerde Zeeland Seaports met de Gentse haven tot het huidige North Sea Port. “Mijn taak bestond er onder meer in om draagvlak te creëren voor projecten van de haven bij betrokken stakeholders. Dat liep van contacten met  overheden en omwonenden tot contacten met natuur- en milieuorganisaties. Het was een boeiende en leerrijke periode, maar het is bijzonder mooi dat ik na zes jaar binnen North Sea Port de kans krijg om mijn grenzen te verleggen en dat ik een totaal nieuwe uitdaging kan aangaan.”

Beveiligen van schepen

Als adviseur havenveiligheid bij North Sea Port is Delissen verantwoordelijk voor de ontwikkeling, implementatie en opvolging van het ‘Port Security & Safety’-beleid binnen de organisatie. “Concreet bestaat mijn taak onder meer uit het opvolgen van nationale en internationale ontwikkelingen en wet- en regelgeving op het gebied van havenveiligheid. Hiervoor is veel samenwerking  met diverse externe partijen en andere havens in het veiligheidsdomein noodzakelijk. Ik onderhoud goede contacten met burgemeesters en ambtenaren inzake omgevingsveiligheid en signaleer politieke issues die van belang kunnen zijn voor de (haven)veiligheid.”

“Ik zal me ook inzetten op thema’s als ondermijnende criminaliteit en incidentbestrijding. Daarbij treed ik op als eerste aanspreekpunt voor bijvoorbeeld politie, brandweer, bedrijven en anderen als het gaat om havenveiligheid en calamiteitenbestrijding. Ook het beschermen van de haven en haar kwetsbare infrastructuur op het gebied van terrorisme of cybercriminaliteit is een steeds actueler thema aan het worden”, gaat Delissen verder.

Het kan zomaar zijn dat Europees beleid aan beide kanten van de grens op een andere manier geïnterpreteerd wordt

Verschil in wetgeving

North Sea Port komt als Belgisch-Nederlandse haven ook uitdagingen tegen op het gebied van wet- en regelgeving. “Het kan zomaar zijn dat Europees beleid aan beide kanten van de grens op een andere manier geïnterpreteerd wordt. Dat resulteert in een andere regelgeving en het is een uitdaging om onze interne processen zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen, en om dat vervolgens ook nog eens uit te leggen aan onze klanten. Dat stemmen we vaak in gezamenlijk overleg af met de andere zeehavens, en natuurlijk leren we elke dag weer van onze collega’s aan de andere kant van de grens. Het is een mooi samenspel om met het beste van twee werelden tot een werkbare oplossing te kunnen komen.”

Leermeester

Om zich onder te dompelen in haar nieuwe werkterrein is Delissen volop bezig aan een kennismakingsronde. “Ik maak onder meer kennis met het loodswezen (zie onderstaande foto), de veiligheidsregio Zeeland, bedrijven, de douanediensten en de Koninklijke Marechaussee. Een leerrijke ervaring en meer dan in mijn vorige job maak ik rechtstreeks kennis met wat er op het water gebeurt en het vakjargon dat daarbij hoort”, lacht ze. “Bovendien heb ik het geluk om aan Hein Versluis een collega, maar bovenal leermeester te hebben die als adviseur havenveiligheid met nautische achtergrond alle kneepjes van het vak kent en al heel wat jaren meedraait binnen het havenbedrijf.”

20230211 Loodswezen Jolijn NSP
North Sea Port