ACV-Transcom: “Maak van luchthaven geen regionale werkweek-luchthaven”

Nieuws, Luchtvracht
Melanie De Vrieze
Brussels Airport
Brussels Airport © Brussels Airport Company

ACV-Transcom is bezorgd over het advies van de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie over de vernieuwing van de omgevingsvergunning van Brussels Airport. De vakbond vreest dat Brussels Airport zich alleen nog zal kunnen profileren als regionale werkweek-luchthaven.

De Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie (GOVC) heeft een gunstig advies gegeven, mits enkele voorwaarden. Zo zou het totale aantal vliegbewegingen op de luchthaven vanaf 2030 beperkt worden tot maximaal 234.000. Ook de huidige beperkingen in het weekend zouden verstrengd worden. Zo zouden vanaf 2026 geen vertrekken en landingen meer toegestaan zijn tussen 1.00 uur en 5.00 uur in de nachten van vrijdag op zaterdag, zaterdag op zondag en zondag op maandag. Tegen 2030 zou dat van 23.00 uur tot 7.00 uur zijn.

De beperkingen zullen alleen maar mogelijkheden laten om Brussels Airport in een keurslijf te duwen van kleine regionale luchthaven binnen het Europese netwerk

“Met de maatregelen die worden voorgesteld, zal alles wat logistiek en cargo is zich verplaatsen, in het beste geval binnen België”, zegt Kurt Callaerts, algemeen sectorverantwoordelijke belangengroep Maritiem-Luchtvaart bij ACV-Transcom. “De beperkingen zullen alleen maar mogelijkheden laten om Brussels Airport in een keurslijf te duwen van kleine regionale luchthaven binnen het Europese netwerk, en dat vooral tijdens de weekdagen. Het zal zonder meer een impact hebben op de regionale tewerkstelling en economie.”

Exportland

De logistieke cargohub zal zich moeten herpositioneren, volgens Callaerts. Als de cargo-expresdienstverleners ’s nachts niet meer opereren in de weekends, zal dat voor negatieve effecten voor de export en import zorgen. “Niet in het minst voor farma, machinebouw, b2b-commerce en verse producten. België is een exportland. Cargovluchten zijn van groot belang voor onze economie en de positie van Brussels Airport in het luchthavenlandschap. De netwerken van deze spelers zullen zich niet alleen in het weekend ‘herzetten’. De kans is reëel dat dit ook nadelige effecten zal hebben tijdens de week. Hieraan zijn ook meteen arbeidsplaatsen gekoppeld door de arbeidsintensieve activiteiten.”

ACV-Transcom erkent de noodzaak om Brussels Airport duurzamer te maken en is bereid om hierover in dialoog te gaan met de overheid en alle betrokken stakeholders. “We willen constructief meewerken aan een transitie om ecologie, duurzaamheid, leefomgeving en milieu te combineren met tewerkstelling, economische activiteit en groei”, verduidelijkt Callaerts.

Tewerkstelling

De christelijke vakbond vraagt aan minister Demir om rekening te houden met de impact op de tewerkstelling. Hierbij gaat het niet alleen over het aantal jobs, maar ook de kwaliteit ervan, de nodige competenties en herscholing van het personeel, aldus Callaerts. “Voor de werknemers is niet alleen werkzekerheid, maar ook rechtszekerheid belangrijk. Die is al tientallen jaren zoek voor Brussels Airport. Er moet een algemeen kader met voldoende stabiliteit komen voor de milieu- en omgevingsaspecten dat de toekomst van de werknemers verzekert. Belangrijk is een goede omgevingsvergunning met de nodige ruimte voor de ontwikkeling en een vergunning die rekening houdt met de noden van Brussels Airport en die van de omgeving. Tegelijk is ook een Europees perspectief nodig. Er mag geen nadelige concurrentie ontstaan tussen luchthavens op basis van reglementering.”

ACV-Transcom: “Maak van luchthaven geen regionale werkweek-luchthaven” – Flows

ACV-Transcom: “Maak van luchthaven geen regionale werkweek-luchthaven”

Nieuws, Luchtvracht
Melanie De Vrieze
Brussels Airport
Brussels Airport © Brussels Airport Company

ACV-Transcom is bezorgd over het advies van de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie over de vernieuwing van de omgevingsvergunning van Brussels Airport. De vakbond vreest dat Brussels Airport zich alleen nog zal kunnen profileren als regionale werkweek-luchthaven.

De Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie (GOVC) heeft een gunstig advies gegeven, mits enkele voorwaarden. Zo zou het totale aantal vliegbewegingen op de luchthaven vanaf 2030 beperkt worden tot maximaal 234.000. Ook de huidige beperkingen in het weekend zouden verstrengd worden. Zo zouden vanaf 2026 geen vertrekken en landingen meer toegestaan zijn tussen 1.00 uur en 5.00 uur in de nachten van vrijdag op zaterdag, zaterdag op zondag en zondag op maandag. Tegen 2030 zou dat van 23.00 uur tot 7.00 uur zijn.

De beperkingen zullen alleen maar mogelijkheden laten om Brussels Airport in een keurslijf te duwen van kleine regionale luchthaven binnen het Europese netwerk

“Met de maatregelen die worden voorgesteld, zal alles wat logistiek en cargo is zich verplaatsen, in het beste geval binnen België”, zegt Kurt Callaerts, algemeen sectorverantwoordelijke belangengroep Maritiem-Luchtvaart bij ACV-Transcom. “De beperkingen zullen alleen maar mogelijkheden laten om Brussels Airport in een keurslijf te duwen van kleine regionale luchthaven binnen het Europese netwerk, en dat vooral tijdens de weekdagen. Het zal zonder meer een impact hebben op de regionale tewerkstelling en economie.”

Exportland

De logistieke cargohub zal zich moeten herpositioneren, volgens Callaerts. Als de cargo-expresdienstverleners ’s nachts niet meer opereren in de weekends, zal dat voor negatieve effecten voor de export en import zorgen. “Niet in het minst voor farma, machinebouw, b2b-commerce en verse producten. België is een exportland. Cargovluchten zijn van groot belang voor onze economie en de positie van Brussels Airport in het luchthavenlandschap. De netwerken van deze spelers zullen zich niet alleen in het weekend ‘herzetten’. De kans is reëel dat dit ook nadelige effecten zal hebben tijdens de week. Hieraan zijn ook meteen arbeidsplaatsen gekoppeld door de arbeidsintensieve activiteiten.”

ACV-Transcom erkent de noodzaak om Brussels Airport duurzamer te maken en is bereid om hierover in dialoog te gaan met de overheid en alle betrokken stakeholders. “We willen constructief meewerken aan een transitie om ecologie, duurzaamheid, leefomgeving en milieu te combineren met tewerkstelling, economische activiteit en groei”, verduidelijkt Callaerts.

Tewerkstelling

De christelijke vakbond vraagt aan minister Demir om rekening te houden met de impact op de tewerkstelling. Hierbij gaat het niet alleen over het aantal jobs, maar ook de kwaliteit ervan, de nodige competenties en herscholing van het personeel, aldus Callaerts. “Voor de werknemers is niet alleen werkzekerheid, maar ook rechtszekerheid belangrijk. Die is al tientallen jaren zoek voor Brussels Airport. Er moet een algemeen kader met voldoende stabiliteit komen voor de milieu- en omgevingsaspecten dat de toekomst van de werknemers verzekert. Belangrijk is een goede omgevingsvergunning met de nodige ruimte voor de ontwikkeling en een vergunning die rekening houdt met de noden van Brussels Airport en die van de omgeving. Tegelijk is ook een Europees perspectief nodig. Er mag geen nadelige concurrentie ontstaan tussen luchthavens op basis van reglementering.”