Koepel Binnenvaart Vlaanderen vanaf nu ‘echt’ spreekbuis van sector

Nieuws, Binnenvaart
Bart Meyvis
Philippe Govers, directeur Koepel Binnenvaart Vlaanderen
Philippe Govers, directeur Koepel Binnenvaart Vlaanderen © Koepel Binnenvaart Vlaanderen

Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV) veranderde begin februari 2024 zijn naam in Koepel Binnenvaart Vlaanderen (KBV). Het nieuwe KBV kreeg een ander logo en een nieuwe website, maar wil vooral uitdrukkelijk naar buiten treden als koepelorganisatie en de stem van de Vlaamse binnenvaartondernemer zijn.

“We zijn eigenlijk altijd al een koepelorganisatie geweest”, zegt Philippe Govers, directeur bij Koepel Binnenvaart Vlaanderen. “Toen we nog Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen heetten, dachten mensen dat wij alleen maar data verzamelden over de binnenvaart. Maar ook toen al behartigden we wel degelijk de belangen van onze vierhonderd aangesloten binnenvaartondernemers.”

Een stem

“We zijn gestart in 2012, maar hebben toen misschien te weinig met een stem gesproken. Sinds de naamsverandering willen we duidelijk als een stem klinken voor de binnenvaart en de spreekbuis van de binnenvaartondernemers zijn. We zijn wel degelijk een koepel en verenigen de binnenvaartondernemers.”

We willen de binnenvaartondernemers oproepen om zich aan te sluiten bij een belangenvereniging

“De binnenvaart is een moeilijke markt met heel veel verschillende partijen en veel spelers. Daarom willen we absoluut de binnenvaartondernemers oproepen om zich aan te sluiten bij een belangenvereniging. In België zijn er een duizendtal binnenschepen, waarvan 60 à 70% nog altijd familiebedrijven zijn. Er zijn dus evenveel ideeën en meningen. Om te kunnen communiceren met onze externe stakeholders – zoals De Vlaamse Waterweg, de havens en de verschillende overheidsadministraties – is het belangrijk dat er een aanspreekpunt is. De rebranding moet nu zorgen voor een frisse wind en een nieuwe start in 2024.”

“Zo willen we ons ledenaantal nog verder laten groeien. 40% van de Vlaamse binnenvaartondernemers zijn al bij ons aangesloten, maar er is nog heel veel potentieel. Vorig jaar – tijdens de staking van de sluiswachters – hebben we goed kunnen zien hoe belangrijk het is om een koepelorganisatie te hebben die met één stem spreekt naar een overheid. We merkten toen heel duidelijk dat een en ander nog te verdeeld en te versnipperd was. We moeten als organisatie toch kunnen mikken op een potentieel van 50 à 60% aangesloten binnenvaartondernemers.”

Uitrol professionaliseringsplan

Focuspunten zijn er volop voor KBV in 2024. “Zo staat vergroening uiteraard bovenaan onze to-dolijst”, zegt Govers. “In 2023 stonden we mee aan de wieg van de Green Deal Binnenvaart. We willen nu kijken hoe we die vergroening verder kunnen uitrollen over alle verschillende typen schepen en ondernemingen heen. Daarnaast is instroom een enorme uitdaging voor de binnenvaart. We hebben een groot gebrek aan nieuwe mensen, zowel stuurmannen als matrozen. We willen ook het professionaliseringsplan waar we vorig jaar mee gestart zijn, verder uitrollen. Professioneel met een stem naar buiten komen, dossiers afronden en hierover communiceren, zodat alle binnenvaartondernemers op de hoogte zijn van wat er reilt en zeilt.”

Koepel Binnenvaart Vlaanderen vanaf nu ‘echt’ spreekbuis van sector – Flows

Koepel Binnenvaart Vlaanderen vanaf nu ‘echt’ spreekbuis van sector

Nieuws, Binnenvaart
Bart Meyvis
Philippe Govers, directeur Koepel Binnenvaart Vlaanderen
Philippe Govers, directeur Koepel Binnenvaart Vlaanderen © Koepel Binnenvaart Vlaanderen

Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV) veranderde begin februari 2024 zijn naam in Koepel Binnenvaart Vlaanderen (KBV). Het nieuwe KBV kreeg een ander logo en een nieuwe website, maar wil vooral uitdrukkelijk naar buiten treden als koepelorganisatie en de stem van de Vlaamse binnenvaartondernemer zijn.

“We zijn eigenlijk altijd al een koepelorganisatie geweest”, zegt Philippe Govers, directeur bij Koepel Binnenvaart Vlaanderen. “Toen we nog Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen heetten, dachten mensen dat wij alleen maar data verzamelden over de binnenvaart. Maar ook toen al behartigden we wel degelijk de belangen van onze vierhonderd aangesloten binnenvaartondernemers.”

Een stem

“We zijn gestart in 2012, maar hebben toen misschien te weinig met een stem gesproken. Sinds de naamsverandering willen we duidelijk als een stem klinken voor de binnenvaart en de spreekbuis van de binnenvaartondernemers zijn. We zijn wel degelijk een koepel en verenigen de binnenvaartondernemers.”

We willen de binnenvaartondernemers oproepen om zich aan te sluiten bij een belangenvereniging

“De binnenvaart is een moeilijke markt met heel veel verschillende partijen en veel spelers. Daarom willen we absoluut de binnenvaartondernemers oproepen om zich aan te sluiten bij een belangenvereniging. In België zijn er een duizendtal binnenschepen, waarvan 60 à 70% nog altijd familiebedrijven zijn. Er zijn dus evenveel ideeën en meningen. Om te kunnen communiceren met onze externe stakeholders – zoals De Vlaamse Waterweg, de havens en de verschillende overheidsadministraties – is het belangrijk dat er een aanspreekpunt is. De rebranding moet nu zorgen voor een frisse wind en een nieuwe start in 2024.”

“Zo willen we ons ledenaantal nog verder laten groeien. 40% van de Vlaamse binnenvaartondernemers zijn al bij ons aangesloten, maar er is nog heel veel potentieel. Vorig jaar – tijdens de staking van de sluiswachters – hebben we goed kunnen zien hoe belangrijk het is om een koepelorganisatie te hebben die met één stem spreekt naar een overheid. We merkten toen heel duidelijk dat een en ander nog te verdeeld en te versnipperd was. We moeten als organisatie toch kunnen mikken op een potentieel van 50 à 60% aangesloten binnenvaartondernemers.”

Uitrol professionaliseringsplan

Focuspunten zijn er volop voor KBV in 2024. “Zo staat vergroening uiteraard bovenaan onze to-dolijst”, zegt Govers. “In 2023 stonden we mee aan de wieg van de Green Deal Binnenvaart. We willen nu kijken hoe we die vergroening verder kunnen uitrollen over alle verschillende typen schepen en ondernemingen heen. Daarnaast is instroom een enorme uitdaging voor de binnenvaart. We hebben een groot gebrek aan nieuwe mensen, zowel stuurmannen als matrozen. We willen ook het professionaliseringsplan waar we vorig jaar mee gestart zijn, verder uitrollen. Professioneel met een stem naar buiten komen, dossiers afronden en hierover communiceren, zodat alle binnenvaartondernemers op de hoogte zijn van wat er reilt en zeilt.”