Karl Huts: “Energietekort dreigt elektrificatie wegvervoer te fnuiken”

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Eerste elektrische vrachtwagen Volvo Trucks bij Katoen Natie
Eerste elektrische vrachtwagen Volvo Trucks bij Katoen Natie © Yannick De Spiegeleir

Bij Volvo Trucks in Gent heeft Katoen Natie de eerste e-truck ‘Made in Belgium’ in ontvangst genomen. Karl Huts (Katoen Natie) richtte zich tot de politiek. “We maken ons grote zorgen over de energievoorziening voor de elektrificatie van het transport.”

Na de eerdere productiestart van elektrische vrachtwagens in Zweden, heeft Volvo Trucks Gent de eerste Belgische truck gebouwd voor logistiek dienstverlener Katoen Natie. Die zal de e-truck inzetten voor het vervoer van ‘spare parts’ voor zijn klant Atlas Copco in het Antwerpse.

Woorden als ‘mijlpaal’ en ‘fierheid’ vormden de rode draad door een hele reeks speeches in Gent, maar het was Karl Huts (links op de foto), CFO van Indaver en bestuurder bij Katoen Natie, die de aandacht wegkaapte met zijn wake-upcall voor de politiek.

Om zijn betoog kracht bij te zetten, begon Huts zijn speech met een stekker uit te trekken waardoor alle schermen en apparatuur rond hem even uitvielen. “Iedereen kent het probleem: de ‘laadcapaciteitsgap’ en het tekort aan energiebevoorrading dreigen de elektrificatie in ons land parten te spelen. Je kan het aantal laadpalen wel opschalen, maar wat ben je daarmee als er straks geen stroom uitkomt”, aldus Huts. “We ondertekenen hier vandaag (12 juli 2023, red.) een intentieovereenkomst om twintig extra elektrische trucks in onze vloot in te schakelen voor vervoer in de haven van Antwerpen. Op termijn willen we onze volledige vloot van zeshonderd vrachtwagens volledig elektrificeren, maar dan zal de politiek daar wel eerst moeten naar handelen.”

Drie kerncentrales tekort

Federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) was zelf niet aanwezig op de persvoorstelling in Gent, maar Huts nam enkele van haar uitspraken die ze deed in de media op de korrel. “Elia heeft becijferd dat we tegen 2029 2,9 gigawatt aan bijkomende capaciteit nodig hebben om het Belgische energiesysteem overeind te houden. Dat is het equivalent van drie kerncentrales of het verbruik van 2 miljoen gezinnen. En toch verkondigt de minister doodleuk dat het debat rond kernenergie is gesloten. Mijn oproep aan de politiek is om alle opties open te houden, ook die van kernenergie. Verder zijn de geplande miljardeninvesteringen van Elia en Fluvius in het distributienet onzeker door de achterkamerpolitiek bij de intercommunales.”

Bij Volvo Trucks weerklinkt dezelfde oproep tot de overheid om lacunes in infrastructuur aan te pakken op het gebied van elektriciteitstransmissie- en distributie en het voorzien van voldoende laadpunten.

Openbare laadstations

In dat laatste opzicht had Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) alvast mooie ambities in petto. “We willen in Vlaanderen ambitieuzer zijn dan de doelstellingen van de Europese Commissie. Die wil dat er om de 60 kilometer een openbaar laadstation beschikbaar is voor e-trucks. In Vlaanderen willen we dat realiseren om de 25 kilometer”, aldus Peeters.

De minister liet ook optekenen dat er voor de subsidie-oproep ‘laadinfrastructuur voor zware vracht’ 103 projecten zijn goedgekeurd, goed voor een totaalbedrag van 8,3 miljoen euro. “Ik had deze ochtend ook een overleg met mijn ‘Top Team Zero Emissie Vrachtvervoer’ waar verschillende aandachtspunten op tafel kwamen, zoals de duurdere brandverzekering voor een e-truck en het laten meetellen van de oplaadtijd van een truck in de verplichte rusttijden van chauffeurs. We willen er in Vlaanderen alles aan doen om de businesscase voor e-trucks zo interessant mogelijk te maken.”

Eiland Wallonië

Frank Kimpe (rechts op de foto), managing director van Volvo Trucks België en Luxemburg, richtte zich in zijn toespraak op de Waalse beleidsmakers. “In tegenstelling tot Vlaanderen – en omringende landen zoals Nederland, Duitsland en Luxemburg – bestaat er in Wallonië nog geen subsidie voor de aanschaf van elektrische trucks. Het blijft daar oorverdovend stil. Wallonië dreigt zo een eiland te worden in West-Europa, maar ook daar is een ondersteuning broodnodig om een boost te geven aan de elektrificatie”, besluit hij.

Karl Huts: “Energietekort dreigt elektrificatie wegvervoer te fnuiken” – Flows

Karl Huts: “Energietekort dreigt elektrificatie wegvervoer te fnuiken”

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Eerste elektrische vrachtwagen Volvo Trucks bij Katoen Natie
Eerste elektrische vrachtwagen Volvo Trucks bij Katoen Natie © Yannick De Spiegeleir

Bij Volvo Trucks in Gent heeft Katoen Natie de eerste e-truck ‘Made in Belgium’ in ontvangst genomen. Karl Huts (Katoen Natie) richtte zich tot de politiek. “We maken ons grote zorgen over de energievoorziening voor de elektrificatie van het transport.”

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Profiteer deze maand van 40% korting op een Flows abonnement en lees Flows voor slechts 17,40 29,00 per maand.

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login